Scania R 580

Provkörning av Scania R 580

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

8-cyl längsmonterad V-motor, 8 separata cylinderhuvuden, 2 centralt placerade kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Elektronisk bränsleinsprutning. Kompression 18,0. Borrning/slag 127/154 mm, cylindervolym 15600 cm3. Max effekt 580 hk (426 kW) vid 1900 r/min, max vridmoment 2700 Nm mellan 1100 och 1300 r/min. Max avgasbromseffekt 304 kW vid 2400 r/min. Oljemängd 32 liter.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 12-växlad manuell låda med möjlighet att växla automatiskt med Opticruiser + två krypkörningsväxlar.

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, stela axlar, krängningshämmare, längsgående stag fram och bak.

Styrning

Kuggstång, servo. 4,7 rattvarv, vändcirkel max 12,5 meter. Framhjulen kan svängas upp till 49 grader.

Bromsar

Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg mellan 8,25 och 11,75 tum, däck fram 385/55 R22,5, bak 315/70 R22,5 (exempel)

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 370, längd 594, bredd 260, höjd 390, spårvidd f/b 248/250. Tank upp till 700 liter.

Fartresurser

Toppfart 89 km/h. Acceleration 0-100 km/h: Nej.

Bränsleförbrukning

Mellan 2,5 och 5,0 l/mil beroende på last och körstil.

Fjäderlätt tungviktare

Scanias nya R-serie - ett 60-tonsekipage lekande lätt att ratta rätt.

Det blir inte mycket "manligare" än så här:

16 liters V8. 580 hästkrafter. 2700 Nm i vridmoment. Och mest av allt: 60 ton.

Jag tycker mig märka hur håret växer ut på bröstet när jag rullar ut på testbanan.

Om det ser dramatiskt ut? Förmodligen inte det allra minsta. Om det är dramatiskt? Ännu mindre.

Att ratta nya Scania R är en barnlek, lättare än att köra personbil. Dagens sofistikerade hjälpmedel stöttar enormt. Men: Vare sig antispinn, antisladd, automatlåda, låsningsfria bromsar eller ens dygnet-runt-övervakning via satellit hjälper när det verkligen går galet. Till exempel om du inte har full koll i de stora backspeglarna och placerar släpets hjul utanför asfalten.

Då är sextio ton verkligen sextio ton. Då blir det tungt.

Scania R är Södertäljeföretagets senaste modell och redan en succé. Monteringsverkstadens kapacitet slår i taket under hösten. I dag tillverkar företaget mellan 36 och 38 lastbilar per dag.

Scania är globalt sett den tredje största tillverkaren av lastbilar och bussar med totalvikt över 16 ton. Sverige är bara nionde land när det gäller Scanias marknad, störst är Storbritannien följt av Brasilien.

På den relativt nya testbanan, eller demobanan som Scania kallar den, har på knappt tre månader 10000 kundbesök gjorts för att känna på nya R.

Hastighetsbegränsningen på banan är 70 km/h och det låter inte så svindlande fort. Men 70 km/h med 60 ton lastbil kan kännas förfärande raskt, till exempel när det går utför med åtta graders lutning som det är som mest på den 3,1 kilometer långa slingan.

Men eftersom ekipaget sköts så enkelt känner man sig snart som kung bakom ratten. Då är det lätt att man ger sig i kast med kurvorna på samma sätt som i en personbil. Resultatet kan bara bli ett: katastrofalt.

- Ser du det där räcket, säger min "övervakare" Jan Gustavsson. För någon vecka sedan följde det med en lastbil ända in på parkeringen. Av den anledningen tycker jag att du ska hålla ut lite mer inför svängen. Nu!

Demobanan är sex meter bred, lastbilen bara 2,5 meter. Det är ganska god marginal, ändå håller jag mig mitt i banan för att vara på den säkra sidan. Ovanan vid att sitta så högt upp i en så bred bil gör att jag känner mig osäker. När jag sedan får se hur Scanias testförare behandlar det 25,25 meter långa ekipaget inser jag min begränsning än tydligare.

Man ska dock ha klart för sig att dagens truckers har en hel del sofistikerad utrustning till sitt förfogande. Allt är förstås till en kostnad, men en Scania R tycks kunna utrustas hur mycket som helst. Låsningsfria skivbromsar på alla axlar, förstås. Per automatik känner de av lasten och dess fördelning för att ge optimal bromsverkan. Förutom att avgasbroms i sig är en god hjälp kan man få Scania R med en så kallad retarder, vilket i stort sett är en bromskraftförstärkare. Enbart denna i sig utvecklar en effekt motsvarande 890 hästkrafter?

Retardern bromsar lastbilen via växellådan, alltså via hydraulik, och är främst avsedd för långa bromsningar i utförsbackar. På så sätt kan hjulbromsarna sparas för kortare inbromsningar och risken för värmemattning minskar avsevärt.

Automatlåda är vanligt i dagens lastbilar och i nya Scania kan den kompletteras med "Opticruiser". Den fungerar hur enkelt som helst: Starta motorn, lägg i ettan, släpp upp kopplingen. Per automatik lägger sig motorvarvet på 900 r/min vilket i de allra flesta fall är tillräckligt för att komma i väg utan ryck. Inte så underligt eftersom maximalt vridmoment erbjuds mellan 1100 och 1300 r/min. Sedan sköter lådan alla upp- och nedväxlingar mjukt och fint, men du har hela tiden möjlighet att via spak växla manuellt om du känner för det. Opticruise är i grund och botten en manuell låda. Fördelen med att växla den per automatik är att man spar på kopplingen och chaufförens vänsterfot och högerarm. Inte helt oviktigt eftersom det är ont om chaufförer i dag. Yrket har inte direkt högsta rang på 2000-talet. Underligt nog.

Att växla manuellt är att föredra när man ska koppla på släp. Automatlådor i all ära, någon större precision vid backning är de inte kända för och ännu mindre i lastbilssammanhang.

Högeffektivt antisladdsystem tar hand om ekipaget när du kör för fort in i en kurva. Det syns tydligt på asfalten när systemet greppat in; feta svarta däckspår sedan ett hjul låst till och styrt upp framfarten.

Komforten är förstås oerhört viktig i en lastbil där föraren tillbringar långa arbetspass bakom ratten. Luftfjädring är standard, enbart hytten (som väger ett ton) har fyra egna luftbälgar. Stolar och ratt är givetvis steglöst justerbara i alla ledder.

Nu är det inte enbart på chassi- och drivlinesidan som mycket har hänt. Med dagens sofistikerade datorer och satelliter kan bilen kommunicera med sin central dygnet runt och centralen förstås med bilen. Och därmed även med föraren.

Det har förstås många fördelar, även om myten om det sista helt fria yrket är på väg att utplånas. Föraren är bevakad i detalj längs hela rutten. Minsta avvikelse framkallar varningslarm och det kollas varför man inte håller sig till den tänkta vägen.

I många länder, där kapning av lastbilar är vanligare än här, vägrar chaufförer att köra om inte dessa varningssystem finns.

Andra, mer normala användningssätt för datorn är att en förares körsätt hela tiden noteras. På så sätt kan man försöka hålla bränslenotan nere. Via datorn kan man även se vid vilken alltför hård inbromsning de trettio tv-apparaterna i lasten krossades.

Tekniskt sett är det fullt möjligt att via satellit skicka ner, säg, femtio extra hästkrafter när lastbilen kör in i alplandskapet, eller stanna motorn från ledningscentralen var ekipaget än befinner sig i världen.

Inget av dessa "tricks" används, annat än vid Scanias egna testkörningar.

Att alla dessa innovationer och tekniska lösningar kostar pengar kan var och en begripa. Det finns inga riktiga listpriser för en Scania, alla beställningar specialbyggs enligt kundens önskemål.

Att fylla i beställningslistan tar sin tid. Om du bestämmer dig för vit lackering finns det 68 olika vita nyanser att välja mellan! Rent teoretiskt finns det 3,4 miljoner sätt att specificera sin nya Scania.

Räkna dock med ett prisspann från 600000 till över två miljoner kronor beroende på antal axlar, utrustning, serviceavtal och liknande. Många av dagens Scania är också leasade från företaget. Vår provbil kostar 1,4 miljoner inklusive moms men exklusive släp.

Eftersom alla bilar är unika finns en hel avdelning på Scania som enbart har till uppgift att ställa samman handböcker för varje enskild bil!

När man moderniserar lastbilar sker det på ungefär samma sätt som med personbilar, fast inte alls lika ofta. Scania R kommer att leva många år som modellnamn.

För just den här modellen har tekniker och utvecklingsingenjörer jagat onödig vikt med blåslampa. På vissa modeller har man därmed uppnått en viktbesparing på 270 kg.

Ändå kan jag konstatera att detta är den tyngsta bil jag kört.

Alla kategorier.

Överlägset.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!