Provkörning av Seat Alhambra TDI 184 DSG7 4Drive

Pö om pö får minsta spelaren inom VW Group-sfären tillgång till koncernens alla teknologier. Den redan förnuftiga familjebussenSeat Alhambra kombinerar numera fyrhjulsdriften 4Drive med DSG7-låda.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Att det dröjde för Volkswagengruppen att ge sitt spanska koncernsyskon Seat tillgång till fyrhjulsdrift är ett faktum. Men nu är allhjulsdrivningen även kommen till familjebussen Alhambra. I takt med att även vanligt folk vill ha fyrhjulsdrift – 4WD-tillvalet ökar globalt för de flesta biltillverkare – är steget helt naturligt.

Alhambra som modell har firat 20-årsjubileum, första generationen var en avknoppning i samarbetet mellan Volkswagen och Ford, nuvarande modell är i princip identisk med senaste VW Sharan, de tillverkas till och med på samma produktionslina. Den oinvigde ser ingen som helst skillnad men tittar man noga syns skillnader i design på grill, hjul, ratt och bakparti.

Komforten är fin, Alhambra rullar överraskande tyst. Så länge du håller dig ifrån stora fälgdimensioner kan även en Seat ha hög ljudkomfort.

Till modellåret har Alhambra genomgått ett av marknadens mildaste facelift. Även körmässigt är Sharan och Alhambra lika som bär. Största skillnaden är prislappen och i viss mån andrahandsvärdet som begagnad. VW-loggan betyder alltjämt ett mindre prisras, men biltypen är attraktiv så skillnaden är mindre än om man jämför exempelvis Volkswagen Golf och Seat Leon.

I samband med 20-årsjubileumet kampanjas Alhambra, startlistpriset för Seat Alhambra TDI 184 DSG7 4Drive är 352 900 kronor, men vi har sett betydligt lägre pris. Prisskillnaden mot likvärdig Volkswagen Sharan ligger i spannet 20-25 000 kronor. Kombinationen största TDI-dieseln och fyrhjulsdrivning innebär även sjustegad dubbelkopplingslåda som standard, vill man spaka själv måste man välja TDI 150 4Drive för 310 900 kronor. 4Drive-tillvalet finns enbart med dieselmotor.

Spartanskt men praktiskt med hög igenkänningsfaktor.

Med bakaxelklump och automatlåda ökar tjänstevikten till nästan 2,1 ton, det bidrar till att Alhambra inte är den skojigaste bilen att köra men sett till stabilitet och långfärdspotential är bilen fortfarande snudd på klassbäst. Längden är ”ynka” 486 centimeter, ändå ryms sju resande mer än hyggligt, de allra längst bak ska helst vara barn för att resan ska bli trivsam. Flexibiliteten hos inredningen är rejäl och trovärdig, alla fem bakre sittplatser glider snyggt ner i golvet, och ger utrymme till flyttlass för hela släkten. Med elmanövrerade skjutdörrar är det en perfekt dagis- och skolskjuts för flerbarnsfamiljer.

Plant och generöst lastutrymme erbjuds när stolarna fälls ner i golvet.

Komforten är fin, Alhambra rullar överraskande tyst. Så länge du håller dig ifrån stora fälgdimensioner kan även en Seat ha hög ljudkomfort. Förarmiljön är lite av typen 1A, allt fungerar och är logiskt, men finessen uteblir. Att Alhambra debuterade 2010 börjar märkas i detaljer och reglageutformning, men det håller än ett tag.

I skogen på skumpig grusväg innebär 4Drive betydligt bättre backtagningsförmåga och ökad stabilitet. Det som hindrar Alhambra på dålig väg är markfrigången och i viss mån tyngden. Säkerheten som fyrhjulsdriften innebär när man kör i snömodd, eller ska upp till fjällstugan på oplogad väg plussar på ett redan vettigt och attraktivt familjebilsalternativ.

Seat Alhambra TDI 184 DSG7 4Drive

Pris

352 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 81,0/95,0 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) mellan 3 500-4 000 r/­min, max vridmoment 380 Nm mellan 1 750-3 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/50 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 292, längd 486, bredd 190, höjd 170, spårvidd f/b 156/161. Markfrigång 16. Tjänstevikt 2 089, maxlast 501, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 267-2 297 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 211 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,68 l/mil, landsväg 0,53 l/mil, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 154 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år. Skatt: 3 345 kronor per år.

Rivaler

Ford Galaxy 2,0 TDCi 180 AWD

Även Galaxy finns nu med AWD och automatlåda. Sjusitsig och rejält stor samt mer körglad än Alhambra. Saknar dock smarta sidoskjutdörrar bak.

Pris: 391 900 kronor.

Volkswagen Sharan GT 2,0 4Motion Bluemotion

Foto: Andreas Libell / Teknikens Värld

Vill du ha Sharan med största TDI-drivlinan tvingas du köpa den med snobbigt GT-paket vilket spär på redan högt pris. Finns även som TDI 150.

Pris: 427 300 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr