Seat Altea

Provkörning av Seat Altea

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

1,6 FSI: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 81/77,4 mm, volym 1595 cm3. Max effekt 102 hk (75 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 148 Nm vid 3800 r/min.

2,0 FSI: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 11,5. Borrning/slag 92,8/82,5 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 

3500 r/min.

1,9 TDi: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Kompression 19,0. Borrning/slag 79,5/95,5 mm, volym 1896 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1900 r/min.

2,0 TDi: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Kompression 18,5. Borrning/slag 81/95,5 mm, volym 1968 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1750 - 2500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell (2,0-modeller 6-växlade) alt. 6-växlad automat (endast 2,0 FSI) eller 6-växlad sekventiell halvautomatisk låda DSG (endast 2,0 TDi). 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och triangeltvärlänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak. 

Styrning 

Kuggstång, elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS och ESP.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6,5 (alt. 7) tum, däck 205/55 R16 (alt. 225/45 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 428, bredd 177, höjd 157, spårvidd fram/bak 153/152. Tjänstevikt ca 1400 - 1550, maxlast ca 500, släpvagnsvikt 

1200 - 1400. Tankrymd 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 1,6 181, 2,0 FSI 206, 1,9 TDi 183, 2,0 TDi 201 km/h. Acceleration 0-100 km/h 1,6 12,8 s, 2,0 FSI 9,6 s, 1,9 TDi 12,3 s, 2,0 TDi 9,9 s, 2,0 TDi DSG 9,8 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning: 1,6 0,77, 2,0 FSI 0,77, 1,9 TDi 0,54, 2,0 TDi 0,58, 2,0 TDi DSG 0, 60) l/mil.

* fabriksuppgifter

Linje Lusta

Konturen som skall bli symbolen för Seats nya liv. 

nte mindre än 35 olika bilmodeller kommer med tiden att byggas på Volkswagen-koncernens så kallade C-plattform. Audi A3 och VW Golf/Touran har vi redan sett, Skoda Octavia är på gång och på sensommaren kommer Seat Altea till de svenska återförsäljarna.

Altea presenteras som MSV, uttytt Multi Sports Vehicle. Det är en högbyggd familjebil som erinrar mycket om VW Touran. Men den spanska fabriken använder inte Tourans förlängda bottenplatta utan nöjer sig med samma axelavstånd som Golf/A3, 258 cm.

Den stora funktionella skillnaden jämfört med systerbilarna är höjden. Altea är 157 cm hög, vilket överträffar Golf med nästan en decimeter. Sådant öppnar stora möjligheter när det gäller innerutrymmena. Mycket riktigt erbjuder Altea bra sittställning både fram och bak. Framför allt är det här en bil som är enkel att stiga i och ur. Dessutom har den stadiga och väl skålade stolar.

Det är väl Seats lite darriga kvalitetsrykte som förmått koncernens ledningsgrupp att från och med nu integrera det spanska märket i den prestigedivision där även Audi och Lamborghini ingår. Frågan är om kvaliteten automatiskt blir bättre för det, men själva känslan av gedigenhet är i alla fall lika suveränt inbyggd i Seat Altea som i Audis bilar. Eller Volkswagens för den delen. Man uppfattar helt enkelt reglagen och knapparna som gediget gjorda med rätta tyngden i manövreringen, dörrarna öppnas och stängs med ett förtroendeingivande läte, passformen är förträfflig. 

Trivsamt - men självklart ingen garanti för att saker och ting inte kan gå sönder.

Dessutom är ljudisoleringen lyckad. En del av provbilarna hade sjuttontumshjul med låg profil, vilket förmodligen inte är så lyckat på våra dåliga svenska vägar. Sexton tum är standard.

Karossen kränger visserligen en del när Altea pressas på kurviga vägar, men lever helt upp till de förväntningar som skapats av Golf och Audi A3. Bra styrning, effektiv dämpning, väl balanserad - en bil som gillar utmaningar i form av kringlor och krokar.

Altea kommer till Sverige med flera motoralternativ. De mest intressanta är åtminstone tills vidare bensindrivna: 1,6 liter på 102 hk eller 2,0 liter på 150 hk. Den senare är av typ FSI, alltså direktinsprutning med så kallad skiktad insprutning. En motor som går snålt så länge man kör snällt, men å andra sidan måste varvas rätt hårt för att kännas pigg - och då försvinner tyvärr den goda bränsleekonomin. 1,6-litersmodellen är femväxlad medan 2,0 FSI har sex växlar. Till den större motorn finns även en sexväxlad automatlåda med Tiptronic.

Dieselmotorerna är på antingen 1,9 liter/105 hk eller 2,0 liter/140 hk. Det är den senare som är den verkliga pärlan i koncernens motorprogram för närvarande, supersnål och råstark som den är. Men det finns ett moln på dess himmel i form av den fyrfaldigade årliga fordonsskatten på dieselbilar. 

Även 140 hk-dieseln har sex växlar som standard och finns dessutom med Audis sekventiella halvautomatiska DSG-låda.

Invändigt är Altea i princip utformad som en vanlig kombi men bjuder också på några roliga lösningar. Under bagagerumsgolvet finns ett extra, dolt lastutrymme med flyttbara paneler så att det kan skapas olika stora stuvutrymmen. Totalt finns ett trettiotal olika fack att lägga prylar i.

Vindrutetorkarna har sitt viloläge inte nere vid motorhuven utan kant i kant med vindrutestolarna. Det förefaller vara en utmärkt position särskilt när det gäller att komma tillrätta med vindbrus och borde även skydda mot snön. PR-folket antyder även att lapplisorna inte har något att hämta ur Altea-förarnas plånböcker. Vi får väl se?

Priser och utrustningsalternativ är ännu inte fastställda. Man hoppas kunna börja vid 150000 - 160000 kronor. Altea kommer att finnas med fyra olika utrustningsnivåer. Den billigaste, Reference, får inte antisladdsystemet ESP som standard, däremot kommer det på den mer påkostade Stylance. Akustisk bältesvarnare blir dessutom standard på alla Seat.

Altea är det första provet på vad Seats formgivaravdelning kan åstadkomma under ledning av den halvt geniförklarade designern Walter da Silva, med ett förflutet hos Alfa Romeo (ett märke Seat mer än gärna vill likna när det gäller sportig image). 

Det talas rentav om Altea som inledningen av en helt ny era i Seats historia, markerad av den karaktäristiska båglinjen längs karossidan. Denna kommer att återfinnas på alla kommande Seat-modeller och det försäkras högtidligt att det är da Silva själv som har skapat denna bilvärldens Linje Lusta. Det är med andra ord fullt ös nere i Barcelona. 

Men hur Seat Altea kan tackla det bistra säljklimatet i Skandinavien får vi se i höst när priserna är satta och försäljningen kommer i gång.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!