Provkörning av Seat Altea 2,0 TDI FR

Provkörning av Seat Altea 2,0 TDI FR

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

236 000 kronor.

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,5. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 800 r/min.

Kraftöverföring 

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång med el-servo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 7 tum, däck 225/45 YR 17.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 258, längd 433, bredd 177, höjd 157, spårvidd f/b 153/151. Tjänstevikt ca 1 500, maxlast ca 500, max släpvikt 1 400. Tank 55 liter.

Fartresurser 

Toppfart 208 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,6 s.

Bränsleförbrukning 

Stad 0,80, landsväg 0,52, blandad körning 0,62 l/mil.

 

Rubrik

Volkswagen satsar på Seat igen och det lilla spanska bilmärket fick bli först med en nyvässad tvåliters dieselturbo på 170 hk

Seat satsar hårt på motorsport genom VM för standardvagnar, WTCC, och det märks även på försäljningen av personbilar.

  FR står för Formula Racing, men Seat nöjer sig inte med det, de har även modeller som heter Cupra vilket står för Cup Racing. Lite övermaga kanske och om inte annat förvirrande för kunden. Men det är ju lite så med Seat att de inte bestämt sig för vilket ben de ska stå på och vad de vill med sin biltillverkning.

Seat Altea 2,0 TDI FR är den första i en serie FR-versioner som snart kommer om inte att översvämma marknaden så i alla fall finnas.

  Eftersom dieselmarknaden är så stor på den europeiska marknaden valde Seat att komma med just en diesel som första FR. Det är den välkända 140 hk starka TDI-motorn som nu vässats till 170 hk. Det har inte skett med något revolutionerande trimsätt utan på det gamla vanliga viset – mera luft, mera bränsle, effektivare insprutningssystem.

  Det har gett en urstark motor utan någon som helst märkbar effektpuckel. Från 2 000 r/min drar den bara jämnstarkt tills den planar ut strax efter 4 500 r/min. Inte speciellt kul, men effektivt. Underhållsfritt partikelfilter finns, som på alla Seat diesel, från och med 2006.

  Motorn är sammanfogad med en sexväxlad manuell låda (enda som är tillgänglig till modellen) som trist nog känns ganska kärv.

  Hittar du rätt växlar accelererar i alla fall Altea FR från 0-100 km/h på 8,6 sekunder och till 200 km/h tar det 29,2 sekunder. Då har du kommit ganska exakt en kilometer och strax därefter nås toppfarten på 208 km/h.

En bil med tilltalsnamnet Formula Racing har förstås fått mer än en stark motor. Altea FR har hårdare fjädring och stötdämpare än vanliga Altea, och krängningshämmarna har gjorts 20 respektive 50 procent hårdare fram/bak. FR är också sänkt med sju millimeter.

  Det ger en kurvkramarvänlig bil som tyvärr upplevs som påtagligt stötig till och med på motorvägsskarvar. Det är ju inga problem att göra en bil styvare, det är busenkelt. Problemet är att samtidigt göra den komfortabel, och det har inte Seat lyckats med.

  Även styrningen har setts över och är nu påtagligt direkt men saknar riktig känsla.

  Utseendemässigt är Seat Altea FR en hårding. Frontspoilern har försetts med ett enormt luftintag som man annars bara ser på främst rallybilar. Jag gillar det, andra hatar det.

  Fräckare strålkastare, 17 tum höga femekrade (unika för modellen) fälgar med 225/45-däck, nya mätartavlor, sportratt, extremt tjock växelspaksknopp, sportstolar och silverfärgade backspeglar kompletterar förvandlingen. Plus att FR-symbolen placerats varhelst man funnit utrymme, ratt, mätartavlor, växelspaksknopp, stolar, bakstam…

Altea 2,0 TDI FR kommer ganska välförsedd. Åtta krockkuddar, antispinn- och antisladdsystem, automatisk luftkonditionering och så vidare. Regnsensor, radio/cd, navigation får du beställa separat.

  Den gör det till ett pris på 236 000 kronor från mitten av februari. Det är cirka 10 000 kronor mer än Altea Sport-Up med 140 hästars diesel. Bensinversionen i FR, 200 hk, kommer efter sommaren.

  Det blir en exklusiv bil, om man nu kan säga så, Seat räknar inte med att sälja mer än trettio stycken under 2006.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!