Basfakta
Teknik
Rak 4, 1 390 cm3. 60 hk
vid 4 700 r/min, max vridmoment 116 Nm vid 2 800 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Skivbromsar fram, trummor bak, ABS.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 232, längd 354, bredd 164, höjd 146. Tjänstevikt 970, maxlast 325.
Fartresurser*
Toppfart 160 km/h,
0-100 km/h 13,9 s
Bränsleförbrukning*
Blandad körning 0.74 l/mil
Arosa med måttlig knorr
Lilla SEAT AROSA BYGGS I tyska Wolfsburg och delar alla väsentliga komponenter med Volkswagen Lupo.
Den 3,5 meter långa bilen har just genomgått en ansiktslyftning för att bättre matcha Seatdivisionens profil som VW-gruppens sportiga märke. Det betyder ny front i samma stil som företagets övriga produkter och dubbla strålkastare med klarglas. Tillsammans med nya stötsköldar och bakljus med "polygeometrisk design" ger det Arosa lite mer optisk personlighet än tidigare.
Liksom alla små bilar är den trivsam i stadstrafik, Arosa ännu mer så tack vare stora glasytor som ger god överblick. Synd bara på de små ytterbackspeglarna.
Köregenskaperna är inte småbilsalerta som hos flera konkurrenter utan lite sävligt trygga. Liksom tidigare kommer Arosa bara att finnas med ett motoralternativ i Sverige - en 1,4-litersmotor med två ventiler per cylinder, från gamla VW Polo. Maskinen har bra segdragningsförmåga men är knappast varvvillig. Tidigare mätningar som vi och Rototest gjort visar att maskinen är skapligt snål på bensin och har bra avgasrening.
Även inredningen har förnyats. Instrumentpanelen är nu av samma modell som i VW Polo och Lupo, med två huvudinstrument framför föraren.
Trots små yttermått är innerutrymmena mycket goda, särskilt fram. Bagageutrymmet är däremot minimalt.
Nydanade Seat Arosa kommer att kosta runt 90 000 kronor inklusive ABS-bromsar. Det är 3 000 kronor mindre än VW Lupo med 50 hk. Den har till skillnad från Arosa sidokrockkuddar och vagnskadegaranti. Dessutom kan man räkna med ett bättre andrahandsvärde för Lupo. Så konstigt är det, trots att bilarna kommer från samma fabrik.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.