Provkörning av Seat Ateca TSI 150 ACT

Detta är en historisk text som handlar om Seats första suv. Men kommer Seat Ateca att gå till historien som en av de bästa suvarna i sin klass?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nu börjar vi på riktigt kunna se effekterna av bokstavskombinationen MQB. Volkswagen-gruppens töjbara, flexibla och i allra högsta grad modulära plattformsteknik MQB innebär nya möjligheter för de Vokswagenägda märkena. För det spanska sorgebarnet Seat innebär det att man äntligen, med kraftig betoning på äntligen, kan lansera en suvmodell. Luckan i modellprogrammet har varit framträdande som ett stort, svart hål.

Suvtrenden har pågått länge och visar inga tecken på avmattning – alla vill köpa en suv numera och försäljningen av suvar i alla storlekar och utföranden ökar stadigt. Stackars Seat har stått utanför och tvingats titta på. Tills nu. Seats ganska begränsade modellprogram bestående av Mii, Ibiza, Leon, Toledo och Alhambra kompletteras nu med Ateca som väntas föra märket till nya höjder.

Seat står just nu med en marknadsandel på 1,5 procent i Sverige. Nu hoppas man komma över två procent, och med Ateca har man fått precis det verktyg som behövs för att nå dit. Nästa år kommer dessutom ytterligare en Seat-suv – ett mindre syskon till Ateca som kommer att dela mycket med Audi Q2. Första provkörningen sker i Barcelona som Seat räknar som sin hemstad. En bit nordväst om staden finns Martorell där Seat har huvudkontor och fabrik. Seat understryker noggrant att Ateca är en bil som inte hade kunnat komma någon annanstans ifrån än Barcelona. Den är 100 procent suv och 100 procent Seat. Förstnämnda må stämma men det senare är en definitionsfråga. Ateca byggs i Skodas fabrik i tjeckiska Kvasiny där även den kommande Skoda-suven Kodiaq ska sättas ihop och så var det ju det där med MQB-plattformen…

MQB-baserade bilar har funnits på marknaden ett par år nu och vi vet att de håller hög standard. Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Audi A3, Audi A4, Skoda Octavia och Skoda Superb med flera är genomgående bra bilar och därför är det inte svårt att räkna ut att Ateca inte kommer att vara någon dålig bil. Det visar den sig inte vara heller. Här i Barcelonas innerstads- och förortstrafik är det svårt att hitta något att klaga på. Det luktar väldigt mycket MQB. Och med nya Volkswagen Tiguan färsk i minnet känns det mesta igen. Ateca kan beskrivas som en Tiguan i spanska kläder, men den kan också sägas vara en Seat Leon på styltor.

Foto: Volkswagen AG / Verwendung fuer Pressezwecke honor

Precis så känns den. På förarplats ser nästan allting ut som det gör i en vanlig Leon och man kan lätt glömma bort vilken bil man sitter i. Så fort man börjar svänga eller köra på ojämnare vägar bryts dock illusionen. Ateca rör på sig mer i sidled, fjädringen är mjukare och sväljer ojämnheter bättre än Leon. Den lätta styrkänslan är däremot snarlik och de olika drivlinorna likaså. Apropå drivlinorna befinner sig Seat i en svår position. De är en förhållandevis stark spelare på privatköpsidan där bensin­motorer dominerar, men de vill också växa på företagssidan där dieselmotorer är ett måste. Drivlineutbudet visar att Seat har tänkt på båda sidor. Bensinspekulanter har att välja mellan en fyrcylindrig, 150 hästkrafter stark 1,4-litersmotor med cylinderavstängning och en trecylindrig variant på endast 1,0 liter och 115 hästkrafter. Den senare finns bara med manuell växellåda och framhjulsdrift medan den stora motorn kan extrautrustas med både dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdriften 4Drive. Med båda dessa tillval och utrustnings­nivån Style kostar Ateca 252 900 kronor.

Medan den trecylindriga motorn lär bli en udda fågel i Sverige kan 1,4-litersfyran hitta hem hos många köpare. Det är en tyst och i stort sett helt vibrationsfri motor som räcker gott och väl för Ateca. Vid provkörningen finns den tillgänglig med manuell växellåda och framhjulsdrift. Det är en kombination som borde ge låg förbrukning men som under provkörningen drar drygt 0,85 l/mil enligt färddatorn. Företag och tjänstebilsåkare väntas i stället välja Ateca med drivlinan som heter TDI 190 4Drive DSG7. Det här är förstås exakt samma tvålitersdiesel, sjuväxlade dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift à la Haldex som finns i många andra Volkswagenprodukter. TDI 190-motorn har väldigt bra bottenstyrka och dubbelkopplingslådan i senaste tappning växlar mjukare och smartare än tidigare varianter. Dieselversionerna av Ateca har dubbelkopplingslådor med våtlameller medan TSI 150 har den ökända torrlamell-varianten DQ 200.

Foto: VISTADIFERENT.SL

Den stora frågan är varför man ska välja Ateca framför Tiguan. Svaret ligger i känslorna, och plånboken. Många håller nog med om att spanjoren är stiligare än tysken och ingen kan påstå att den är dyrare. Ateca TDI 190 4Drive DSG7 Xcellence kostar från 317 400 kronor. Motsvarande Tiguan heter TDI 190 4Motion DSG7 GT och kostar från 332 200 kronor. Tiguan kan skryta med sitt stora bagageutrymme som rymmer 615–1 655 liter, medan Ateca ligger efter med sina 510–1 604 liter. Ateca-utrymmet krymper dessutom till 485–1 579 liter när bilen har fyrhjulsdrift. Baksätet imponerar dock med lika bra ben- och takhöjd i Ateca som i Tiguan.

Seat vill nå nya kunder, framför allt på företagssidan, med Ateca. Och det kommer de säkerligen att lyckas med. Precis som nya Tiguan är Ateca en stark konkurrent i det numera fullpackade mellanstora suvsegmentet. De kommer att få slåss mot de koreanska kusinerna Hyundai Tucson och Kia Sportage, fransk-japanska Nissan Qashqai och Renault Kadjar. I den matchen luktar det fördel för den tysk-spanska alliansen.

Seat Ateca TSI 150 ACT

Pris

227 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 74,5/80,0 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5  000 r/­min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 500-3 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,8 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 436, bredd 184, höjd 161, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 414, maxlast 476, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 510–1 604 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, toppfart 201 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,53 l/mil. CO2 124 g/km. Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

668 kronor per år. Tillverkarens uppgifter.

Rivaler

Nissan Qashqai DIG-T 163 MT

Nissans storsäljande suv/crossover tilltalar egentligen bara ekonomiskt. Priset håller lika låg nivå som körglädjen och detaljfinishen.

Pris: 212 900 kronor.

Kia Sportage 1,6

Senaste Sportage är en vass konkurrent i mellanstora suvklassen och blir billig med bensinmotor och framhjulsdrift. Något mindre bagageutrymme.

Pris: 204 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr