Provkörning av Seat Exeo 2,0 TDI

Provkörning av Seat Exeo 2,0 TDI

Koka-soppa-på-en-spik-idén att bygga en ny bil baserad på en gammal är inte alls revolutionerade. Så kallad "badge enginering" sysselsatte brittisk bilindustri under 1960- och 70-talen. Seat Exeo ST är gamla Audi A4 Avant i delvis ny uniform.

Låt oss ta det direkt. Exeo är kanske den bästa bil Seat någonsin byggt. Baserad på tidigare generationen Audi A4, internkod B7, med tilläggen ny front och akter är den till och med stilig i vissas ögon. Sidoprofilen är betydligt mer strikt tysk än het spansk.

Undertill har Seat kalibrerat chassit med styvare stötdämpning, mjukare och längre fjädringsväg vilket gör Exeo till en trevligare figur än gamla Audi A4. Rejäla fram­stolar med god skjutmån plus generös rattjustering tillåter de flesta kroppsformer att sitta ned länge.

Som standard (provbilen var utrustad i Style-skrud) är det hal plastratt som gäller, kallt och ogästvänligt denna långa vintersäsong.

I övrigt är ergonomin Audifierad rakt igenom.

Baksätet duger till en tvåbarnsfamilj, utrymme i längsled och bredd är i knappaste laget och vi saknar finessen.

Understyrningstendenserna är inte lika markanta i Exeo som hos ursprunget. Trots framhängd motor

(placerad framför framaxeln) hänger elservon i riktigt fint. Visst, någon kurv­kramare är inte fråga om. I stället infinner sig ett lugn bakom ratten, särskilt på långresa.

Den sexväxlade manuella lådan fungerar oklanderligt. 320 Nm och 143 hk i 2,0 TDI  räcker till i de flesta lägen. Landsvägskörning landar stundtals under 0,4 l/mil, även om notering runt halvlitern är mer vanligt. Snålt.

Seat Exeo 2,0 TDI

Pris

264 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 143 hk (105 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 467, bredd 177, höjd 145, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt ca 1 560, maxlast ca 490, max släpvikt 1 600. Taklast 100. Tank 70 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0–100 km/h 9,6 s, toppfart 207 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,75, landsväg 0,43, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 143 g/km.

Skatt

3 165 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!