Provkörning av Seat Ibiza 1,0 Eco TSI 115 Excellence

Det är tre cylindrar som gäller för Seat Ibiza men det går att få likadana motorer med olika styrka. Vi provkör den starkaste på 115 hästkrafter.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nya Seat Ibiza har redan visat framfötterna när den testades i Teknikens Värld 12/2017. Där förlorade den testet enbart mot Suzuki Swift med en enda poäng. Det var bristfällig utrustningsnivå den föll på.

Denna 115 hästars version säljs endast i Excellence-utförande vilket betyder betydligt mer utrustning. Och den är bara 7 800 kronor dyrare än den segrande Suzuki Swift med 90 hästars motor. Kanske hade resultatet sett annorlunda ut, men det är bara en spekulation.

115 hästar räcker till gott och väl i nya Seat Ibiza. Spanjorerna uppger 0-100 km/h på 9,3 sekunder, det känns att gå fortare. Den motorsvagare 95 hästars Ibiza uppgavs klara 0-100 km/h på 10,9 sekunder men gjorde sprinten på 10,2. Då hade den förstås också åtta hästkrafter mer än uppgiven effekt, fick vi fram i vårt testlab.

Nya Ibiza är en skön blandning av sport och komfort. Vägegenskaperna är mycket bra och växellådan har distinkta lägen.

Förra generationen Ibiza tillverkades från 2008 till in på detta år. Två gånger utsattes den för en uppdatering men såg ändå i stort sett likadan ut som den gjorde vid introduktionen. Nu har Ibiza kommit i sin femte generation och det syns på allvar att det är en ny bil. Den ser lägre, bredare och elakare ut än förra Ibiza som ser hög och smal ut. Å andra sidan blev den i ett huj väldigt lik Seat Leon och det verkar som om märket är inne på en, i mitt tycke farlig, Audiväg där allt ser likadant ut.

Bortsett från det är nya Ibiza en skön blandning av sport och komfort. Vägegenskaperna är mycket bra och växellådan har distinkta lägen. Nämnda pris gäller för övrigt en manuellt växlad Ibiza, DSG-låda kommer inte förrän senare och lär öka på prislappen med mellan 10 000 och 15 000 kronor.

Med denna utrustningsnivå kommer 16-tums lättmetallhjul, parkeringssensor bak, nyckellöst system, farthållare och trötthetsvarnare. Och psst, lanseringserbjudandet för Ibiza Excellence med 115 hästkrafter är 158 900 kronor.

Invändigt har det utförts ett smärre mirakel med ett bagageutrymme som är större än Ford Focus och har ett golv som du kan höja eller sänka beroende på om du är ute efter max utrymme eller en lättlastad bil. Det känns som om fabriken i Martorell utanför Barcelona har snäppt upp sig med nya Ibiza, och då pratar vi inte bara plattform utan även känsla i knappar, vred och bra materialval.

Är det verkligen säkert att det är nya Ibiza på bild och inte en photoshoppad Leon? Faktiskt.

Ibiza upplevs som tyst, i alla fall på spanska vägar, och den trecylindriga motorn gör inget större väsen av sig över huvud taget förrän den pressas hårt. Och inte ens då är det besvärande.

Sorgebarnet Seat är nu till glädje för koncernen med kraftigt ökad försäljning och bevis för att det byggs bra bilar där i Spanien är väl informationen om att nya Audi A1 ska byggas där. Såväl tredörrars kaross som kombi läggs ned vad gäller Ibiza, i stället kommer suven Arona på samma plattform.

Seat Ibiza har inte bara fått en rejäl uppryckning på utsidan utan det gäller även i kupén.

Att det inte blir någon tredörrars betyder också sannolikt att det inte blir någon Cupra-version, det är i alla fall vad Seat själva tror men inte vet bestämt. Att en bil har fem dörrar gör den inte till en sämre Cupra. Jag säger, tänk till en gång till, och bygg den!

Seat Ibiza 1,0 Eco TSI 115 Excellence

Pris

167 700 kronor, säljs nu, första kundleverans i höst.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 200 Nm mellan 2 000-3 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,0 tum, däck 185/65 R 15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 256, längd 406, bredd 178, höjd 145, spårvidd f/b 153/151. Markfrigång i. u. Tjänstevikt ca 1 140, maxlast ca 420, max släpvagnsvikt 0. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 355-i. u. liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,3 s, toppfart 195 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,58 l/mil, landsväg 0,41 l/mil, blandad körning 0,47 l/mil. CO2 106 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 2 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Suzuki Swift 1,0 112 hk

Lite mindre, lite lättare. Det betyder bra prestanda, låg förbrukning och bra köregenskaper. Swift är en stor liten bjässe.

Pris: från 139 900 kronor.

Citroën C3 Pure Tech

110 S&S Feel En jättetrevlig bil att titta på och bygger på charm, komfort och framför allt design. Men baksätet är verkligen inget att jubla över.

Pris: från 169 800 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr