Provkörning av Seat Ibiza

Provkörning av Seat Ibiza

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Busig bil extrakryddad med tysk turbo. Rapp och stark är första företrädena, i övrigt föga imponerande.

Basfakta

Pris

  164900 kr (juni 2005) 

Teknik 

R4 1781 cm3, 150 hk vid 5500 r/min, 220 Nm vid 2000 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Mått & vikt (cm/kg)

  Axelavstånd 246, längd 395, bredd 170, höjd 144. Tjänstevikt ca 1280, maxlast ca 400. Tank 45 liter.

Fartresurser*

  Toppfart 216 km/h, Acc 0-100 km/h 8,4 s.

Förbrukning*

  Blandad körning 0,79 l/mil. 

 *enligt tillverkaren

 

Ibiza på kul kurs

Spanjorerna vill också slåss i lilla GTI-klassen. 150 hästkrafter från VW-koncernens 1,8-litersturbo och tuffare utseende räcker en bra bit.

Tilläggsnamnet FR ("Formula Racing") betyder på nytt Seat-språk sportigare look, hårdare fjädring och större motorer.

  Ibiza FR i bensinversion (finns även med 1,9 TDI/130 hk) begåvas med VW-koncernens på snudd klassiska 1,8 T-motor. Femventilstopp, artificiell turboandning och 150 hästkrafter lyfter Ibiza från vardagsvagn till bus-raket i ett nafs. Seat har gett växellådan lägre utväxling och med ett kraftigt vridmoment från låga varv (220 Nm vid 2000 r/min) spurtar bilen friskt iväg från rödljusen. Krängningshämmare har gått upp en dimension och bilen rör sig inte helt oävet på den kurviga favoritvägen, så länge man inte betraktar bilen som en sportvagn. Styrningen är lite för diffus för att kal­las sportigt avstämd, motorns "vuxna" karaktär saknar GTI-aktig toppspets.

  Utrymmena framtill är bra, även storvuxna får till en bra sittställning i inte alltför skålade stolar. 

 Med fem dörrar (6000 kronor extra) ökar nyttan och inträdet till baksätet betydligt, kombinationen "mini-GTI" och användbarhet är klart attraktiv, för till exempel singel- eller parhushåll med behov av kompis/släktskjutsande till helgen.

  Med alla kryss på plats i utrustningslistan passeras 200000-vallen med råge, tillvalsalternativen är på Seat-manér många.

Lika brukligt med Seat är att det bullrar för mycket. Något som i högsta grad även gäller Ibiza FR, standardmonterade 16-tums hjul bidrar till en ljudkuliss modell grövre.

  Ibizas lite udda roll bland mer gängse bilval vid sidan av Skoda Fabia, Opel Corsa och Citroën C2 gör den lite till ett risk-köp. Bilmärket är, trots kraftig uppbackning av koncernkollegan Audi, på kräftgång i Sverige. Seat-handlare hoppas att nya Leon (spansk Golf V) ska vända trenden.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!