Seat Ibiza

Provkörning av Seat Ibiza

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

 1,4 16V (100 hk): Tvärställd 4-cylindrig rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, volym 1 390 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 126 Nm vid 4 400 r/min.

  1,9 TDi (130 hk): Tvärställd 4-cylindrig rak med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 19. Borrning/slag 79,5/95,5 mm, volym 1 896 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 310 Nm vid 1 900 r/min.

Kraftöverföring

  Motorn fram, framhjulsdrift. 1,4 16V: 5-växlad manuell alt. 4-stegs automat.

1,9 TDi: 6-växlad manuell. 

 Fjädring/hjulställ

  Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) och krängningshämmare. Bak halvstel axel.

Styrning 

 Kuggstång, elektrohydraulisk servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,6 m.

Bromsar 

 Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Hjul/däck 

 1,4 16V: 185/60 R14.

  1,9 TDi: 195/55 R15

Mått & vikt (cm/kg)

  Axelavstånd 246, längd 395, bredd 170, höjd 144, spårvidd fram/bak 144/142. Tjänstevikt ca 1 125 (1,4 16V), ca 1 265 (1,9 TDi). Bränsletanken rymmer 45 liter.

Fartresurser*

  1,4 16V: 0-100 km/h 11,2 s, toppfart 191 km/h. 1,9 TDi: 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 207 km/h.

Bränsleförbrukning*

  1,4 16V: Stad 0,94 l/mil, land 0,55, blandad 0,69. 1,9 TDi: Stad 0,66 , land 0,41, blandad 0,50.

*Fabriksuppgifter

Sport utan rätta flåset

Om bara nya Seat Ibiza slapp leva upp till en påklistrad sportimage skulle den komma långt på att vara en ovanligt mogen småbil.

Nya Seat Ibiza har stått och stampat i kulisserna ett bra tag innan den nu äntligen får göra entré på världens bilscen. Bilen var helt färdigutvecklad redan i somras men eftersom koncernsyskonet Volkswagen Polo presenterades i ny skepnad på Frankfurtsalongen i september flyttades Ibizapremiären fram några månader, till bilsalongen i Bologna i december.

  I vår är det marknadsintroduktion i hela Europa, bilen kommer till Sverige i maj men priser och utrustningsnivåer är inte spikade än.

  Ibiza, som delar bottenplatta och en hel del komponenter med Skoda Fabia och nya VW Polo, har fått en helt egen och nydesignad kaross. Jämfört med sin föregångare har bilen vuxit med 7,7 cm på längden, 5,8 cm på bredden och blivit nästan två cm högre. Seat Ibiza är därmed fem cm längre än VW Polo och en cm kortare än Skoda Fabia.

  "Design" och "sport" är Seats två nya honnörsord som skall särskilja märket från de övriga i Volkswagenkoncernen. Nya Ibiza är den första exponenten för nyordningen och den första bilmodell som lanseras där Seats nya designchef Walter de´Silva varit med från början och kunnat påverka formgivningsarbetet. de´Silva kom till Seat 1999 från Alfa Romeo där han designade bland annat Alfa 156.

  Nya Ibiza har en i mitt tycke intressantare kaross än sin föregångare, med en rejäl portion karaktär och egen profil. I fronten märks en större och mer markerad grill och strålkastarna påminner om dem på den öppna konceptbilen Tango. Även bakpartiet har fått ett rejält lyft där de smala baklyktorna ser ganska "high-tech" ut.

  Invändigt tar också nya Ibiza ett rejält kliv framåt, både vad gäller formgivning och finish. Framstolarna är rejäla med goda justeringsmöjligheter, stoppningen kanske i hårdaste laget. Ratten är ställbar både i höjd- och längsled och det är lätt att hitta en bekväm körställning. I baksätet har man hyfsat med plats om man är två, både knä- och huvudutrymme är väl tilltagna för klassen. Hela bilen känns större och rymligare även om karossens höga midjelinje ger en lite instängd känsla, särskilt om man sitter i baksätet.

  Instrument och paneler har fått ganska trevliga, runda former, roligare än i både Fabia och Polo. Men i knappar och reglage, och om man knackar lite på instrumentbrädan, är känslan av kvalitet och förfining snäppet lägre än i Volkswagen.

  "Sport" var det andra honnörsordet och om Seat lyckats fjärma sig från sina koncernsyskon genom rund och glad design så är det mera tveksamt om Ibiza är en så värst sportig bil. Liksom Fabia och Polo har Ibiza ett välbalanserat chassi och fina köregenskaper. Den elektrohydrauliska servostyrningen fungerar fint - det är riktigt roligt att flänga runt på kurviga vägar med bilen. Genom att styva upp stötdämpningen och göra bilen stötig har man försökt skapa en känsla av sportighet.

  Tyvärr så är det mest kännbara resultatet att komforten blir lidande. Men bilen går hyfsat tyst, vindbrus och vägljud är bättre bortisolerade än på dagens Ibiza och till exempel Skoda Fabia.

  Fyra motoralternativ hittar hit till Sverige, varav tre går på bensin och en på diesel. Helt ny är en trecylindrig 1,2-litersmotor på 64 hk som även kommer att sitta i nya VW Polo. Fyrcylindriga 1,4-litersmaskinen på 75 hk är en gammal bekant som följer med från föregångaren.

  Bekanta sedan tidigare, men nya i Seat Ibiza, är de två motorer som jag fick möjlighet att provköra: samma 1,4-litersfyra men i 100-hästarsutförande och dieselmaskinen 1,9 TDi med 130 hk.

  Den förra förväntas bli volymmodellen men imponerar inte speciellt mycket. Motorn går förvisso jämnt och fint men saknar kraft på låga varv. Under 4 000 r/min händer ingenting och även om maskinen villigt varvar till 7 500 r/min saknas den där spetsen man förväntar sig av en bil som utger sig för att vara sportig.

  Sportig känns däremot Ibiza helt plötsligt när den får en 1,9-liters dieselfyra på 130 hk under huven. Med ett maximalt vridmoment på hela 310 Nm tillgängliga redan vid 1 900 r/min får den lilla bilen riktigt skapliga fartresurser. Bilen slungas iväg som en vante vid accelerationer. Riktigt kul. Ute på landsvägen har man glädje av att motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda där högsta växeln är en ren överväxel. I motorvägstempo lunkar bilen på behagligt låga varv, tyst och bränslesnålt.

  Som en stor bil.

  Och sammanfattningsvis är det bestående intrycket av nya Seat Ibiza att bilen har vuxit, inte bara rent storleksmässigt utan även i väguppträdande och kvalitetsintryck. Ett stort fall framåt jämfört med föregångaren. Bilen plockar fler "vuxenpoäng" när man synar tillvalslistan, med nyheter som satellitnavigering, klimatanläggning, läderklädsel, xenonstrålkastare, ESP och sidokrockkuddar. Fortfarande oklart vad som kommer att erbjudas de svenska kunderna i de tre utrustningsnivåerna Stella, Signo och Sport.

  Klart är att senare i år kommer även en trimmad Cupra-version, troligen med den välkända 1,8-litersmotorn på runt 150 hk, samt en ny version av fyradörrars sedanmodellen Cordoba. Någon Cordoba kombi lär vi inte få se, istället kan vi räkna med en kombiversion av den lite större Seat Leon.

  Ibiza är Seats viktigaste modell, den står för nära 40 procent av märkets sammanlagda försäljning. Bilen byggs i Martorell utanför Barcelona och Seat räknar med att Ibizaförsäljningen nu ökar från 180 000 till 200 000 bilar årligen. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!