Seat Ibiza Cupra Foto: Seat

Provkörning av Seat Ibiza Cupra

Tänk dig Fernando Alonso i en Seat Formel 1. Vilken total spansk eufori! Men det kommer inte att hända, så vi nöjer oss med den senaste versionen av Seat Ibiza Cupra. Den räcker ganska långt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Cupra (Cup Racing) är det vassaste efternamnet i Seat Ibizas modellflora, och har så varit sedan 1997. Maxeffekten 180 hästkrafter har funnits där en stor del av tiden och så är det fortfarande. Men Ibiza Cupra är i bättre form än någonsin. Snabbare, snyggare och smidigare att leva med.

Bilens hjärta är alltjämt det lilla mästerverket 1,4 TSI med både turbo och kompressor. 

Kombinationen ger motorn en karaktär av både diesel och bensin. Stark på låga varvtal tack vare den remdrivna kompressorn. Från ett par tusen varv jobbar båda överladdarna i symbios och vid 3500 r/min tar turboaggregatet över befälet och föser Ibiza Cupra fram till toppfarten 228 km/h.

Nuvarande generation Ibiza Cupra visades upp 2009 och det vi provkör nu är en facelift. Men trots att motorn på papperet är identisk med sina 180 hästkrafter har Seat lyckas maxa den. ”Nya” Ibiza Cupra knaprar in hela tre tiondels sekund vad det gäller sprinten från 0-100 km/h. Från 7,2 sekunder till 6,9.

Det är faktiskt ganska bra jobbat med bara ny motormappning och ingen utbytt teknik.

Även på transmissionssidan håller Ibiza Cupra fast vid sin tradition. Det innebär att en sjuväxlad dubbel­­kopplingslåda (DSG) är standardutrustning och något alternativ finns inte, trots att många gärna sett en manuell låda som en möjlighet.

Nu finns chansen att växla Ibiza Cupra manuellt både med paddlar vid ratten och genom att föra växelspaken i vänster läge, så helt förskräckligt är det ju inte. Hela växelspaksarrangemanget ryms för övrigt i en snygg svart inramning som matchas av lika svarta inre dörrhandtag. Och svarta skal på ytterbackspeglarna.

DSG-lådan är helt enkelt underbar att jobba med, både uppåt och nedåt. Växlingarna tar bara några hundradels sekund och därmed hinner inte laddtrycket i kompressor eller turbo sjunka. En koppling sköter växlarna 1,3,5 och 7, den andra 2,4,6 och backväxel.

Kruxen är två. Dels väger DSG-lådan 70 kilo vilket är drygt 30 mer än en manuell. Dels lever man ju med en ständig oro att den ska börja trilskas så som skett hos många av Volkswagens DSG-lådor.

Se Teknikens Värld 4/2013 för mer information.

Vanliga Seat Ibiza fick sin facelift redan förra året, men Cupra har fått vänta tills nu. Den har ärvt allt från urfadern men har egna unika detaljer. Fräckare stötfångare fram och bak till exempel, och ett centralt placerat slutrör på avgassystemet bak. 

Seat-teknikerna har inte nöjt sig med att fingra på motorn. Även chassit har fått sig en översyn och hur konstigt det än kan låta har de gjort det lilla busfröet mer komfortabel genom att montera mjukare bussningar i hjulupphängningarna.

Det var behövligt. Förra Ibiza Cupra kunde upplevas som en riktigt råbarkad typ på ojämna vägar och i stadstrafik men är nu mycket mer komfortabel på de områdena, och även när det gäller långresa.

Tyvärr har teknikerna inte brytt sig om styrningen, som alltjämt är ganska lätt och kommunicerar dåligt med föraren. 

Ändå tycker jag att Ibiza Cupra är duglig som kurvkramare och det går att kasta den hit och dit lite som man vill. En stor del i detta har den elektroniska originalmonterade diffbromsen (XDS) som bromsar in innerhjulet när det känner att det börjar gå lite väl fort. Därför uteblir i stort sett fenomentet understyrning vilket visserligen är ett tryggt men ganska trist uppförande. I alla fall på en busbil.

Trots ommappningen av motorn för att ordna bättre acceleration och lite mer toppfart, 228 km/h mot 225, har Seat klarat av att sänka bränsleförbrukningen.

Rent teoretiskt talar vi nu om att Ibiza Cupra klarar sig med 0,59 liter per mil blandad körning. Föregångaren krävde 0,64 liter per mil. Men jag undrar om någon någonsin kommer ner i den förbrukningen. Om så är fallet har man ju köpt helt fel version av Seat Ibiza…

Seat presenterade nyligen Toledo till ett ”vrakpris” som borde ge försäljningsframgångar. Seat Ibiza Cupra med ett utgångsbud på 199900 är inte direkt dyr heller. Det är 12000 kronor billigare än föregångaren. Seat Sverige har förmodligen förhandlat hårt med spanjorerna. Röda racingbromsok (AP) med större bromsskivor kostar 9700 kronor till. Läderpaket 12300 kronor.

Det ingår dock en hel del utrustning i slantarna du får ta fram. Förutom det man tar för givet har vi, automatisk luftkondidionering och navigationssystem med pekskärm. Det senare, med en mängd funktioner, är helt urtagbart ur bilen för utomhusbruk. Därtill sportstolar och 17 tums aluminiumfälgar med tillhörande breda däck.

Nytt, inte bara för Ibiza Cupra utan alla Seat, är ett trygghetspaket som ger tre års nybilsgaranti och tre års fri service. Detta är knutet till Seats finansieringsbolag och kräver att du tar bilen på avbetalning. Men det finns ingen klausul som säger hur mycket du behöver ta på avbetalning. Lämna kvar en tusing, det räcker!

Seat Ibiza Cupra har aldrig varit på bättre humör och är väl värd en titt om det är en bil i den här divisionen du är sugen på.

Rivaler

Volkswagen Polo GTI

Här kan man verkligen prata om blåkopia. Volkswagen Polo GTI har exakt samma motor och säljs bara med sjuväxlad DSG-låda. Andrahandsvärdet lär dock bli bättre.

Pris: 225 900 kronor.

Opel Corsa OPC

Opel är ett annat bilmärke som gillar att sätta vassa motorer i sina minstingar. Corsa OPC är värre än både Seat och Opel när det gäller hästkrafter. 192 stycken får plats.

Pris: 221 400kronor.

Seat Ibiza Cupra

Pris

199 900 kronor.

 

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompressor och turbo, laddluftkylare. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 76,5/76,5 mm, cylindervolym 1 390 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 250 Nm mellan 2000 och 4500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda (DSG). Diffbroms.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak halvstel axel med längsgående armar.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,5 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 7 tum, däck 215/40 R 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 247, längd 406, bredd 169, höjd 142, spårvidd f/b 147/145. Markfrigång 14 cm. Tjänstevikt ca 1 259, maxlast ca 410, max släpvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 236 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 228 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 6,9 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,75, landsväg 0,51, blandad 0,59 l/mil. CO2 139 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, fri service 3 år.

 

Skatt

800 kr.

 

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr