Seat Leon 1,2 TFSI 105 hk Foto: Seat, Daniel Frodin

Provkörning av Seat Leon 1,2 TSI 105 hk

Hos nya Seat Leon är den eldiga imagen och det konstlade formspråket borta. Återstår gör en praktisk Golf med mer personlighet och en lägre prislapp. ¡Viva España!

Dagen innan avfärd till ett soligt Spanien kör jag nya Audi A3 och nya Volkswagen Golf som referensbilar i ett vintertrött Sverige. Tillsammans med nya Seat Leon är de tre syskonbilarna de första ut på Volkswagen-gruppens nya MQB-modul, vilket i klartext betyder att all teknik i framvagnen är gemensam. Avståndet från främre axeln till gaspedalen är exakt detsamma. Samma modul – inte plattform – bildar också framvagn i nya Skoda Octavia och kommande Volkswagen Passat, till exempel. 

Materialmässigt är A3 betydligt mer raffinerad än Golf märker jag under referensturen. Som körupplevelse är de oerhört lika, vilket i detta fall betyder lika bra. Dunsar ned på solvarm asfalt i Malaga, ställer in den föredömliga förarstolen i nya Seat Leon i ett passande läge för min gängliga lekamen och gasar iväg i den 1,2 liter stora bensinaren på 105 hästkrafter som väntas bli det populäraste, och billigaste, motoralternativet i Sverige. Standard kommer bilen med en sexväxlad manuell låda, dubbelkopplingslåda finns för 14 500 kronor i påslag. Grundpriset är 159 900 kronor, att jämföra med ytterligare 10 000 för en Golf med samma motor.

Försöker framkalla gårdagens upplevelse i Volkswagen Golf under de första milen i Leon. Jämför sedan material i inredningen, hur chassit jobbar över vägskarvar och dåligt lagade spanska vägar. Provar infotainmentsystemet och fortsätter köra längs slingriga spanska vägar som tar mig upp i bergen. Klättrar lite drygt 1 000 höjdmeter på en halvtimme och förvånas även i denna vagn över körbarheten i den lilla bensinmotorn. Tar sedan en paus och beundrar utsikten och bestämmer mig för att fortsätta dagen i ”min” Golf, förlåt, jag menar Leon. 

Sammanblandningen är självfallet ingen slump. Från att tidigare ha velat skilja ut Seat från Volkswagen, Audi och Skoda har nu den spanska bilbyggaren rättat in sig i det tyska ledet. Om vi jämför med gamla Leon så var den betydligt mer ”egen”. Till exempel mäktade den bara med fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov jämfört med dåvarande Golfs fem. Designen var ”spanskt eldig” enligt företagets dåvarande slogan ”Auto Emocion” och handtaget till bakdörren doldes snyggt i rutans bakkant á la Alfa Romeo 156, vilket inte var så konstigt då Walter de Silva varit inblandad i bägge bilarnas design. 

Nya Leon har i stället fem stjärnor – precis som sina syskon – i Euro NCAP och handtaget till bakdörrarna sitter på samma plats, och är exakt likadana, som på Golf. En av Seats varumärkesexperter förklarar under presskonferensen att det ”nya” Seat är en kombination av tysk rationalitet och spanska känslor, märkets slogan är numer ”Enjoyneering”, om nu det ter sig begripligt för någon. En avgörande del i detta nya tänkande är dock att Seat numera uppmärksammar och betonar sin tyska tillhörighet. Varumärkesexperten poängterar att Seat är spanskt och tyskt och fortsätter med att trovärdigheten i produkterna till stor del kommer från den tyska sidan och att personligheten adderas genom det spanska.

Innan jag tar plats bakom ratten igen tar jag en mer noggrann tur runt Leon. I testet av nya Volkswagen Golf konstaterade vi att till och med bilkunniga har svårt att se skillnad på den nya generationen och den gamla. Märkesslavarna kallar det förfining medan de mer objektivt lagda skönjer en viss räddhågsenhet i designen av nya Golf. När det gäller Leon finns inget storsäljande arv att vårda. Här vågar de använda ritstiftet och resultatet är upp till var och en att bedöma men inte ens de med Volkswagen tatuerat på överarmen (eller annan valfri plats på kroppen) kan missta sig på att Seaten är betydligt roligare designad.

Håll i er nu. För nu kommer ytterligare en jämförelse med Golf. Precis som systerbilen så har motorerna från 150 hästkrafter och uppåt en bakaxel av multilänktyp medan de svagare motoralternativen har en axel av halvstel typ. Något som fungerar bra även i den 105 hästkrafter starka dieseln på 1,6 liter som jag byter till. Mer vrid så klart och därmed inte lika mycket jobbande i den sexväxlade manuella lådan, sjuväxlad dubbelkopplingslåda (DSG) finns också som tillval för 14 900 kronor. 

Till sommaren kommer en tredörrars coupédoftande version och till modellåret 2014 anländer Leon ST. Äntligen en kombi säger den svenska Seat-organisationen som hoppas på ett starkt 2014. Men redan under 2013 räknar de med att sälja 1 200 Leon jämfört med dryga 500 bilar 2012.

Frågan är om inte Seat kan få rätt i sina spådomar? Volkswagen Golf är redan en testvinnare i Teknikens Värld och vem vill inte ha samma recept något roligare designat till ett lägre pris!?

Rivaler

Volkswagen Golf 1,2 TSI

Testvinnare och en ny standard i klassen. Utrymme, komfort, lastbarhet. Nya Golf klarar allt du kräver av den.

Pris: 169 900 kronor.

Ford Focus 1,0 EcoBoost

Den trecylindriga bensinaren fungerar utmärkt och Focus är en riktigt bra bil i sin klass. För ytterligare 5 000 kronor får du praktisk kombikaross.

Pris: 171 500 kronor.

Seat Leon 1,2 TSI 105 hk

Pris

 Reference 159 900 kr, Style 169 900 kr.

 

Motor

 Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 71,0/75,6 mm, cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 175 Nm från 1 400 till 4 000 r/min.

 

Kraftöverföring

 Bensinmotor, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt 7-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel.

 

Styrning

 Kuggstångstyrning med elektriskt styrservo. Vändcirkel 10,2 meter.

 

Bromsar

 Ventilerade skivor fram, skivor bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

 Fram 6,5 tum. Däck 205/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 264, längd 426, bredd 182, höjd 146, spårvidd f/b 154/151. Tjänstevikt 1 198 (aut. 1 222), maxlast ca 502 (ca 508), max släpvikt 1 300. Taklast i.u. Tank 50 liter. Bagagevolym

 380 liter.

 

Fartresurser*

 Toppfart 191 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,0 s (aut 10,0 s).

 

Bränsleförbrukning*

 Stad 0,61 (aut. 0,60), landsväg 0,42 (0,41), blandad körning 0,49 (0,48) l/mil. CO2 114 (112) g/km.

 

Garantier

 Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år.

 

Skatt

 360 kronor per år (2013 års förslag).

 

Tillverkarens uppgifter.

Först i klassen med full-LED

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!