Seat León

Provkörning av Seat León

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 5 ventiler per cylinder. Turbo med laddluftkylare. Kompression 9,5. Borrning/slag 81/86,4 mm,

volym 1 781 cm3. Max effekt 180 hk/132 kW vid 5 500 r/min. Max vridmoment 235 Nm vid 1 900 - 5 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift (Haldex automatiskt inkopplad fyrhjulsdrift). 6-växlad.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben. Bak halvstel axel med längslänkar (20VT 4 multilänkaxel). Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång med servo.

Vändcirkel 11,2 meter.

BROMSAR

Skivbromsar, de främre ventilerade

(20VT 4 ventilerade även bak). 

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 7 tum. Däck 205/55 R16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 418, bredd 174, höjd 146, spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt ca 1 320 (1 460), maxlast ca 450, släpvikt 1 500. Tanken rymmer 55 (60) liter.

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter)

Toppfart 229 (224) km/h. Acceleration 

0-100 km/h 7,7 s, 80-120 km/h på högsta växeln 11,5 s. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln 38,6 (36,1) km/h. Förbrukning landsväg 0,65 (0,75), stad 1,09 (1,33), blandad körning 0,86 (0,96) l/mil.

 

Spanskpepprat 

Golf i grund och botten, karsk som quattro och i drömmen en Alfa. 

Om vi placerar bilindustrin i sagans värld kan Volkswagen-koncernen liknas vid den flerhövdade draken som ständigt ålar och kränger för att inte bita sig själv i svansen. Ett av huvudena är spanska Seat som blir allt mer aggressivt.

Vi nordbor ser Seat som en något enklare kusin till VW Polo och Golf, visserligen inte så bonnig som Skoda men inte alls så chic och storstadsmässig som Audi. I själva verket drömmer Seats direktörer om att bilen ska vara som en spansk Alfa Romeo. 

Just den drömbilden har Seats marknadsförare i Sverige inte lyft ett finger för att förstärka, vilket kanske säger mer om hur svensken ser på Alfa än vad han vet om Seat. Gissningsvis är denna taktik en starkt bidragande anledning till att det spanska märket lyckats bra hos oss med en marknadsandel på omkring 3,5 procent.

När Seat vill vara som Alfa är det förstås inte rost och andra kvalitetsproblem som eftersträvas (även det spanska märket har haft en del problem) utan prestige och prestanda. Prestige försöker man skaffa sig genom att köra rally, prestanda genom att helt enkelt bygga snabbare och sportigare bilar.

Därmed är vi inne på Seat León, den mest kraftfulla bil fabriken hittills satt i produktion. "Värstingen" har fyrhjulsdrivning, 180 hk och sex växlar. Visst osar det rallyracer lång väg? Den visas på bilmässan i Stocholm i april.

Karossen är inte helt ny, till och med bakdörrarna är plåtbitarna de samma som hos sedanmodellen Toledo. León är en fyrdörrars hatchback eller kombikupé. Bottenplattan är bekant från ett knippe andra bilar hämtade ur den flerhövdade drakens håla: Audi A3, S3 och TT, Skoda Octavia, Volkswagen Golf och Bora. Även motorerna kommer från koncernens välfyllda lagerhyllor. Det är tre dieselmotorer (68, 90 och 110 hk) och fyra bensinmaskiner: 1,4 l/75 hk, 1,6 l/100 hk, 1,8 l/125 hk samt 1,8 l/180 hk (turbo). Den sistnämnda motorn levereras med sexväxlad låda medan de övriga är femväxlade. 100 hk-motorn kan även kombineras med en fyrstegad automat.

I stort sett är Seat León alltså en Golf medan de två turboversionerna visar sig vara förklädda Audi A3 1.8 Ts när man går in i detalj. Samma motorer, samma chassi, samma svensktillverkade (Haldex) system för den automatiskt inkopplande fyrhjulsdriften. Den sexväxlade lådan är till och med hämtad från exklusiva Audi S3, A3 får nöja sig med fem växlar.

Inredningen i León är något mindre påkostad än i VW och Audi och stoppningen i stolarna känns på sina ställen besvärande tunn. Annars är körkänslan omisskännligen volkswagensk. Provbilarna hade greppvänliga men inte särskilt komfortabla 16-tumshjul som hördes ordentligt i kupén, däremot gick León ledigt i över 200 utan besvärande vindbrus och motorljudet är aldrig störande.

Koncernens 1,8-litersmotor tillverkas i fem olika trimningsgrader. För min del föredrar jag just 180 hk-motorn därför att den har ett jämnt, kraftfullt vridmoment över en stor del av varvregistret. Resurserna är därmed lätta att utnyttja utan att föraren måste arbeta med växelspaken hela tiden. Toppfarten är närmare 230 km/h med den framhjulsdrivna bilen, något lägre med Haldex-versionen.

Fyrhjulsdrivningen innebär betydande ändringar på bottenplattan och upphängningen bak, där den vanliga Golf-axeln bytts ut mot Audis multilänkaxel. Det innebär bland annat att bagageutrymmet minskar med ungefär 20 procent, att reservhjulet ersätts med ett lätt "katastrofhjul" och att vikten ökar med 140 kg.

León 20 VT 4 får därmed en tjänstevikt på minst 1 460 kg vilket är uppseendeväckande mycket för en kompakt bil. Konstruktörerna har kompenserat övervikten med lägre utväxling så att accelerationen är likvärdig med den framhjulsdriva modellens. Bromsarna bak är dessutom kraftigare och ventilerade.

Bränsletanken i Haldex-upplagan är fem liter större. Det behövs eftersom det här en bil som suger i sig duktigt med bensin.

Med reservation för en viss skumpighet i lägre fart uppträder León med sportchassi hyfsat på vägen. Testresan gick till stor del på motorväg i bergig terräng med många långa snabba kurvor och kraftiga höjdvariationer och där kändes den fyrhjulsdrivna bilen tydligt stabilare. På raka motorvägar av svensk modell märks det ingen annan skillnad än den fyrhjulsdrivna bilens högre varvtal. Såvida det inte är vinterföre förstås. 

Utöver de snabba 180 hk-bilarna körde jag även en 110 hk turbodiesel. Framhjulsdriven, femväxlad och fartfebrig når den en toppfart på drygt 190 km/h och lät sig högst ogärna bli frånåkt av det hästkraftstinna sällskapet. Hade vi haft tillfälle att köra tillräckligt långt är jag övertygad om att den effektiva dieseln till sist hade tagit ledningen när bensinmotorerna gjort slut på färdkosten. Den drar grovt räknat bara hälften så mycket. 

Priserna är ännu inte fastslagna och inte utrustningsalternativen heller. Så mycket kan sägas som att säkerhetsnivån blir normal med dubbla krockkuddar samt sidokuddar i framsätet. En León 1,6 på 100 hk lär hamna på 135 000 - 140 000 kronor. När det gäller de snabba toppversionerna måste de bli märkbart billigare än motsvarande Audi A3-versioner.

Jag gissar vilt på 165 000 för den framhjulsdrivna 180 hk-bilen och 180 000 för den fyrhjulsdrivna.

Omräknat i fartresurser betyder det jämförelsevis få kronor per kapad tiondel. Även om en 110 hk turbodiesel tveklöst är mera bil för pengarna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr