Provkörning av Seat Leon 2,0 TDI 184

Det har hänt tidigare och det kommer säkert att hända igen. Helt nya Seat Leon är misstänkt lik den vi varit vana vid sedan 2012. Det behöver inte vara helt fel.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är egentligen inga fel på Seat Leon och den har absolut inte blivit sämre av den uppdatering den nu genomgått. Men Seat, och fler med dem nu för tiden, har lagt till med den fula ovanan att kalla det för en ny bil. Det är det inte. Punkt.

Efter fyra år på marknaden var i alla fall Seat Leon mogen för en uppsträckning även om den alltjämt säljer bra, ökade med 6,3 procent globalt 2016 jämfört med 2015 (26 procent i Sverige!). Leon är numera, om än med liten marginal, företagets mest sålda bil och har passerat Ibiza, även i Sverige. Men det är väl mest en tidsfråga om Leon själv inte blir inhalad av suven Ateca som säljer som tåget.

Seat Leon är ju i stort Volks­wagen Golf med allt vad det innebär i form av bra styrning och fina vägegenskaper.

Vad som skett med Leon har, med tanke på försäljningen, gjorts med skalpell i stället för machete. Grillen har blivit 40 mm bredare, främre stötfångaren har försetts med ett veck och strålkastarna har fått ny geometri. På insidan har det städats bort lite knappar som i stället har ersatts av en åtta tums bildskärm från vilket det mesta styrs. Ett fack att lägga mobiltelefonen i och har du valt rätt modell på den laddas den upp samtidigt. Startknapp har tillkommit liksom elektrisk handbroms.

Mycket av nyheterna kräver att du väljer en dyrare modell och toppversionen är numera Xcellence som i stort är identisk med FR men med lite lyxigare framtoning, läs mer krom. Jag får hålla mig tillgodo med en välkänd 184 hästars diesel som funnits i Seat sedan tidigare och det är absolut inget fel på den. Bra knuff. Seat 2017 kommer också att finnas tillgänglig med trecylindrig enliters bensinmotor och en lite starkare (115 hk) diesel utöver redan tillgängliga motoralternativ.

Åtta tum stor bildskärm har flyttat in i instrumenteringen i de dyrare versionerna. Ett fack för din mobiltelefon där den även kan laddas utan kabel, om du har rätt modell. Startknapp är nytt.

Seat påstår sig ha sänkt ljudnivån i nya Leon och med bara spanska vägar i ryggmärgen känns det som om att de lyckats. Det krävs i stort sett en hand på växelväljaren för att känna de små vibrationerna och övertygas om att motorn är i gång. Annars rullar det på väldigt tyst och komfortabelt. Men det är i Spanien på deras vägnät och vi får se hur det känns och hur det låter på svenska vägar efter att nyåret anlänt.

Seat Leon är ju i stort Volks­wagen Golf med allt vad det innebär i form av bra styrning och fina vägegenskaper. Det är gott om plats i Leon utom i baksätet där det bara är okej för två vuxna. Det känns svårt att hitta en riktigt svag punkt på Seat Leon, den är bra på det mesta om än kanske inte i klass med Volkswagen Golf när det kommer till känsla och materialval. Så blir det när pappa bestämmer.

Det är ju svårt att avgöra om det är en 2012 eller 2017 års Leon, men stilig är den!

Uppdateringarna gäller samtliga Leon-versioner utom Cupra som kommer få en egen liten visning i februari där det bland annat kommer att avslöjas att motorn uppdateras till 300 hästkrafter jämnt och får fyrhjulsdrift. Bra. Då vet ni det också.

Seat Leon 2,0 TDI 184 hk

Pris

Ingen uppgift. Kundleverans slutet av januari 2017.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) mellan 3 500-4 000 r/­min. Max vridmoment 380 Nm mellan 1 750 och 3 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 453, bredd 181, höjd 145, spårvidd f/b 154/155. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 233, maxlast 567, max släpvagnsvikt 1 100. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 587-1 470 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 228 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,46 l/mil. CO2 121 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år.

 

Skatt

1 625 kronor per år.

Rivaler

Opel Astra 1,6 CDTI BiTurbo

Strålande chassi och fin styrning, det känns att Opel jobbat hårt med vikten. Tyst i kupén och en hård (men bra) fjädring.

Pris: 268 900 kronor.

Peugeot 308 Allure Blue HDI 120

Kanonresultat i älgtestet, vassa bromsar, stort kupéutrymme och skönt baksäte. Dessutom lastar den mycket.

Pris: Från 229 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!