Provkörning av Seat Leon Cupra

Provkörning av Seat Leon Cupra

Första intrycket

Stark motor, fin balans och bra bromsar gör Cupra till en kompetent vagn. Inte fullt lika sprallig som Golf GTI vilken ändå lär få se sig frånåkt av den spanske kusinen. Att Leon i mina ögon har en frän design och ett riktigt vettigt pris gör inte saken sämre – Olé!

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd, turbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 82,5/92,8, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 2 200 r/min.

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. McPherson fjäderben fram. Multilänkaxel bak.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,7 meter. 

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak, låsningsfritt system

Hjul

Fälg 7,5 tum. Däck 225/40 R18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 257, längd 432, bredd 177, höjd 146, spårvidd f/b 153/151. Tjänstevikt 1 375, maxlast 500, max släpvikt 1 400. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 247 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,14, landsväg 0,65, blandad körning 0,83 l/mil. CO2 199 g/km.

*Enligt tillverkaren

 

Spänstig spanjor

Med V6-motor och drivning på alla fyra var förra generationen av Leon Cupra i princip en spansk upplaga av Golf V6. År 2002 kom den mer hetlevrade Cupra R med en turbomatad fyra och framhjulsdrift, det är den vägen Seat har valt med nya Cupra.

När Cupra R äntrade busbilsscenen 2002 var det en och annan som höjde på ögonbrynen, 210 hästkrafter var vid tiden en ansenlig mängd fålar över framdäcken. Men med hetsporrar så som Ford Focus ST och Mazda3 MPS har kraven höjts. För att möta den hårdnande konkurrensen har Seat putsat vidare på VW-koncernens direktinsprutade tvåliters turbofyra.

Med större turboaggregat och effektivare laddluftskylare ger maskinen numera 240 hästkrafter. För att klara den höjda effekten har motorblock, kolvar och topplock förstärkts, faktum är att motorn till stora delar överensstämmer med den i Audi S3. Resultatet är en trevligt ljudande pjäs som har 300 Nm tillgängligt vid 2 200 r/min och maxeffekten finns tillgänglig från 5 700 r/min och 600 r/min framåt. Motorns elasticitet gör att man inte behöver arbeta ihjäl sig med den exakta men småkärva lådan. 

Framvagnen är numera gjord i aluminium och i kombination med antispinnsystemet och de 7,5-tum breda däcken gör den ett bra jobb, effekten når vägbanan utan ryck eller slit i ratten. En smart funktion är ”styrrekommendation” – aktiveras antisladdsystemet hjälper den elektromekaniska styrningen föraren att få bilen på rätt kurs.

Jämfört med standard-Leon rullar Cuprans chassi 14 millimeter närmare asfalten och det märks. Karosskrängningen är mycket moderat och gasuppsläpp i kurva gör att baken kontrollerat glider ut och låter framvagnen ta ett snävare spår – underhållande. Styrservot har omkalibrerats för mer känsla men, trots bra respons och i sig utmärkt väghållning, förmår Cupra inte leverera riktigt samma engagerade körglädje som plattformssyster Golf GTI lockar med.

Exteriört känner man igen Cupra på den djupa frontspoilern, de svarta sidospegelhusen samt en stöddigare formgiven stötfångare bak. På insidan har det tillkommit en rad mer eller mindre framträdande Cupra-loggor, ljusa instrumenttavlor och ett svart innertak. Knappar och reglage sitter där man förväntar sig och passformen är bra även om jämnare materialval hade varit trevligt. Ratten har en lite udda formgivning, håller man inte händerna exakt där designern har tänkt sig kan den uppfattas som kantig. Stolarna är rejält skålade, men stolsvärme får man klara sig utan. För längre personer kan dynan vara i kortaste laget. 

Vid provkörningen upplevdes kupén som tystare än övriga Leon. Med tanke på att den spanska asfalten är slätare än en nyspolad hockeyrink kan det omdömet mycket väl ändras när bilen möter den svenska asfalten.

I grundutförande kostar Cupra 242 500 kronor vilket är 9 000 kronor billigare än för den 40 hästkrafter svagare Golf GTI. Visserligen förmedlar inte Cupra riktigt den spontana körglädje som finns i Golf GTI, men frågan är om det lägre priset och den bättre prestandan inte är värd den eftergiften.

 

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!