Seat Leon Cupra R

Provkörning av Seat Leon Cupra R

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1 781 cm3. Max effekt 210 hk (154 kW) vid 5 800 r/min. Max vridmoment 270 Nm mellan 2 100 och 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPehrson) med undre triangellänk. Krängningshämmare. Bak halvstel axel med längsgående stag.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändradie 11,2 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 7,5 tum, däck 225/45 R 17. Som option 225/40 R 18, då ingår även större Brembobromsar.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 418, bredd 174, höjd 144. Spårrvidd fram/bak 141/149. Tjänstevikt ca 1 320, maxlast ca 450. Bränsletank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 237 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,2 sek.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,87 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Bättre seat än aldrig

Äntligen har Seat fått till en bil som lever upp till den sportiga marknadsföringen. 

Seat har under en rad år påstått sig stå för det sportiga i Volkswagenkoncernen men tyvärr har det inte märkts på modellerna.

Förrän nu.

Nya Seat Leon Cupra R går som ett skott, har suverän väghållning, magnifika bromsar och markerar samtidigt företagets övergång från rally till racingverksamhet.

Framhjulsdrivna Leon Cupra R blir basen för Seats kommande racingverksamhet. Redan i år ska en cup för bilen att köras i Spanien och nästa år kan vi räkna med att se Seat som motståndare till Volvo, BMW, Alfa och övriga i ETCC, European Touring Car Championship. 

Då blir det dock till att byta motor. Den 1,8 liters turbomotorn - i det här fallet på 210 hk - klassar inte in i ETCC. Där ska det vara tvålitersmotor utan överladdning. Någon sådan har inte Seat men det är tillåtet att borra upp 1,8-litersblocket. Konstruktionen av motorn kommer Seat troligen att lägga ut på någon expert på området men själva bilbyggandet ska skötas av Seat Sport som utökar kraftigt. 2005 räknar man med att ha 200 anställda, i dag är det 50 personer som driver Sportavdelningen.

Turbomotorn passar dock utmärkt i denna gatversion. Den har ett ruggigt klipp från 2 200 r/min och är parad med en fint stegad sexväxlad låda. När du klappat i den sista växeln och så att säga löpt linan ut stannar hastighetsmätaren på 237 km/h.

0-100 km/h går enligt fabriken på 7,2 sekunder om man får till starten och det är inte speciellt svårt ens med antispinnsystemet urkopplat. De 225 mm breda däcken bettar fint i asfalten utan att det skramlar särskilt betänksamt i hjulupphängningarna.

På fina spanska motorvägar ligger Leon Cupra R stadigt även i hög fart. Dessutom är den förvånansvärt tyst - drygt 3 000 r/min i 140 km/h är bra.

Men viker man av motorvägen och hamnar på vad man kan jämföra med svenska vägar blir det mer liv i luckan. Då upplevs fjädringen som stenhård och det slår i varenda potthål och vägskarv.

Den hårda fjädringen, och det i övrigt uppstyvade chassit (metallbussningar istället för gummi) ger dock mycket fin väghållning och det krävs flåbustaketr för att understyrningen ska bryta fram.

Förarplatsen är, förutom att man har kul när man kör, inte heller speciellt upphetsande. Det är mörkt, onödigt mörkt, i kupén. De vita mätartavlorna ser fräcka ut dagtid, men när det mörknar och markeringarna flyter ihop till ett rött gytter är det inte lika roligt.

Provbilen har skålade Recarosäten fram och bak, något som kostar extra. Bak är det trångt för ben och fötter.

Vän av ordning kan förstås tycka att det är "overkill" av Seat att bygga en 210 hästar stark Leon när det redan finns en 204 hästars, sexcylindrig och fyrhjulsdriven broder i försäljningshallen.

Men det handlar om två skilda väsen. V6-versionen är mer komfortinriktad, Cupra R är 200 kg lättare. Och mycket busigare.

Trots det lär det inte bli någon tjurrusning efter Cupra R. För med 18-tumshjul, Brembobromsar och Recarosäten hamnar priset runt 300 000 kronor. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!