Provkörning av Seat Leon FR

Provkörning av Seat Leon FR

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

cirka 210 000 kronor.

Motor

4-cyl tvärmonterad turbomotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, Borrning/slag 82,5/92,8 cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5 100 r/min, max vridmoment 280 Nm från 1 800 till 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Gasdämpare. McPherson fram, multilänkaxel och krängningshämmare bak.

Styrning

Elektromekanisk servostyrning. Vändcirkel 10,7 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, skivor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R 17

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 432, bredd 177, höjd 146, spårvidd fram/bak 153/151. Tjänstevikt 1 418 kg, maxlast 486 kg, tank 55 liter.

Bränsleförbrukning* (EU-norm)

Stad 1,1, landsväg 0,62, blandad körning 0,79 l/mil.

Fartresurser*

0-100 km/tim 7,3 s, toppfart 229 km/h.

*Enligt tillverkaren

 

FRäck och FRäsig

Utrustad med lackade backspeglar, större bromsar, sportigare yttre och inre och framför allt starkare motor blir Seat Leon två bokstäver längre. FR betyder GTI på spanska

Som iskall nordbo är det lätt att få en chock när man plötsligt förflyttas ned till Barcelona i slutet av juni, från plus 15 i solen till plus 30 i skuggan och kvavt. Värmen river och symboliserar perfekt det eldiga Spanien, precis som Volkswagensgruppen vill ha det – det eldiga Seat.

Och bland det hetaste man kan köpa av Seat är nya Leon FR, en bil som konkurrerar med bland annat Renault Mégane Sport, Citroën C4 VTS och naturligtvis kusinen Volkswagen Golf GTI.

Medan de flesta bilar i storleksklassen säljs med små motorer väljer Seats kunder i stor utsträckning större motorer, till exempel tillverkas mer än 38 procent av nya Leon med motorer som är starkare än 140 hästkrafter.

Leon FR har 200 hästkrafter i bensinversionen, motorn är samma turbo-FSI-motor som sitter i flera modeller hos Audi, Skoda och Volkswagen.

För den som vill vara lite mer ekonomisk finns också Leon FR med en 170 hästar stark dieselmotor som är snudd på lika snabb men drar närmare två deciliter mindre per mil vid blandad körning.

Leon FR är det sportiga alternativet för den som inte orkar vänta på Leon Cupra med 240 hästkrafter som lanseras nästa höst.

Redan i grundutförandet är Leon en körglad bil för den som hellre vill köra än åka bil och i FR-versionen är det ännu bättre.

Fjädringen är styvare, bilen lägre, bromsarna kraftigare och motorn starkare. Seat säger självklart att nya FR är mycket bättre än föregångaren och det är faktiskt sant.

Från stranden ser området runt om Barcelona ganska platt ut, undantaget de närmsta kullarna och vackra berget Montserrat i fjärran, men faktum är att hela området bygger på kullar och därmed finns ett oändligt antal kurvor att utforska. Kanske är det just därför som Seats fabrik och utvecklingsavdelning ligger just här i krokarna.

I vanlig ordning är ljudkomforten inte Seats paradgren och med fräna lågprofildäck och extra hård fjädring letar sig en hel del buller in i Leon FR. På de grovasfalterade landsvägarna är bullret ganska kraftigt och i högre farter blandas det dessutom ihop med en del vindbrus, framförallt i baksätet.

Någon vidare långfärdsbil är alltså inte Leon FR, om nu någon trodde det, men till och från favoritvägen kör man gärna, för belöningen är stor.

Jag stannar och tar en baguette med chorizo och en flaska mineralvatten innan första bergsvägen tar vid. Korven är het, lika het som den pippigula bilen ute i solen.

Efter lunchen får luftkonditioneringen vara påslagen trots att den stjäl några hästkrafter.

200-hästarsmotorn passar fint i Leon FR och i lag med den sexväxlade lådan finns det alltid kraft när det behövs. Det finns ingen direkt turbokick utan motorn drar jämnt över hela registret. De skålade stolarna kramar skönt och den tjocka ratten som inte kändes helt skön och avslappnad att hålla i på motorvägen är med ens perfekt.

På tajta vägar som den här är bensinmotorn att föredra. Med dieselmotor går det att åka nästan lika fort men den ökade vikten gör bilen framtung och det är inte lika lätt att kasta in Leon FR TDI in i kurvorna.

Gemensamt för båda är att de är väldigt neutrala och det krävs en hel del för att baken ska bryta ut i sladd.

För att kompensera den ökade vikten har dieselversionen aningen hårdare fjädring och det går ut över komforten.

Eftersom en av anledningarna till att köpa dieselversionen är billigare resor är det tråkigt att komforten är sämre än i Leon FR med bensinmotor.

Oavsett motorval är Seat Leon FR en bil som inte bara sticker ut i mängden med sina former den ger också väldigt mycket körglädje till ett förhållandevis lågt pris.

Leon FR 2,0 TFSI beräknas kosta runt 210 000 kronor och dieselversionen blir tio tusen dyrare när bilen börjar säljas i september.

 

 

 

 

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!