Seat Leon SC Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Seat Leon SC TSI 180 FR

Seat är inte längre en spansk bulldog. Nya Leon SC FR är en byracka med drag av tysk rottweiler. Och det erkänner de så gärna!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag får påminna mig själv flera gånger när jag snurrar runt på kurviga vägar i vin­distriktet nedanför Montserrat – jag kör Leon Sport Coupé. Inte en tredörrars Golf! Jag kör Seat, människa! Det står i deras broschyrer också, ”We are Spanish and German” och varför skulle de vilja förneka det? Nya Leon delar framvagn med nya Golf och Audi A3, Volkswagens så kallade MQB-plattform. Den planeras även att användas till nästa generation Passat och kommer givetvis spara in miljarder åt Volkswagen-gruppen.

Tillägget SC står för Sport Coupé. Helt enkelt tre dörrar i stället för fem, men Leon SC har även blivit 35 mm kortare mellan hjulen och fått 15 mm lägre markfrigång. Det krävs att du har Stålmannens supersyn för att se skillnaderna från vanliga femdörrars-Leon. ”Men hörrni Seat, varför försöker ni pracka på mig en bil som är mindre praktisk?”, kanske ni undrar. Jag med, vem köper den? Välutbildade sportintresserade singlar mellan 25 och 35 år med personlig image och ett teknologiskt intresse. Lämnar i princip enbart tennisoraklet Björn Hellbergs barn kvar. Må de köpa en Seat nu för bövelen! Till Sverige kommer enbart de två starkaste motorerna. 1,4-liters med 140 hästkrafter och 1,8 med 180. Leon SC går bara att få i FR-utförande – alltså läderratt, sportstolar, 17-tums lättmetallfälgar, kromat avgasrör, sportigare chassi. En fullpyntad julgran! Lite irriterande är dock att autobroms ännu inte finns. Kommer först vecka 45 till Leon, men finns ju redan i Golf som standard. Syskonrivalitet.

Värsta modellen, 180-hästaren, har en hjulupphängning där bak i form av multilänkaxel i stället för en halvstel. Motiverar prispåslaget på 16 000 en aning mer gentemot den svagare motorn men knappast något du märker i vanlig vardagskörning. Jag spättar på kring småvägarna ovanför Barcelona och nog gillar den varv alltid. Den mår som bäst över 5 000 varv, där är effektkurvan jämn och rapp. Bilen känns aldrig nervös. Inga oväntade turbokickar, bara ett jämnt flöde av kraft. Petar man i sportläget – som finns som standard i Leon SC – blir styrningen lite trögare, gasresponsen lite kvickare, och kring dörrarna tänds röd belysning och bilen skickar in mer motorljud i kupén. Ljuvlig musik, släng stereon. Till och med vår älgtestexpert Ruben Börjesson blev imponerad av vanliga femdörrars-Leon när den kördes genom älgtestet (det testet kan du ladda ned här) – 78 km/h! Oerhört kompetent för en bil i den här klassen. 

Leon SC FR med värsta motorn, som lär blir bäst säljande, kostar 208 900 kronor. Samma bil med fem dörrar och FR-utrustning kostar bara 3 000 kronor mer, och det är den folk kommer att köpa. Sneglar man historiskt på andra märken och tittar in i spåkulan lär endast fem procent av de svenska köparna beställa sin Seat med färre dörrar. Förståeligt. Prispåslaget är ju nästan ingen­ting, om man nu inte låter designhjärtat styra i stället för förnufthjärnan. I slutet av året visas den viktiga Seat Leon ST – kombin, och till våren nästa år kommer Cupran! Förra versionen av Cupra hade 265 hästkrafter, och det snackas om att brorsan Golf R ska få hela 300, så nya Cupra får nog ”nöja sig” med cirka 285 hk. Det lämnar Sport Coupén med en viss pensionärsstämpel. Men egentligen, vad gör det? Och visst, om du nu i stället bestämmer dig för vanliga femdörrars Leon eller rent av Golf – andrahandsvärdet är ju trots allt bättre – så spelar inte det heller någon roll. Pengarna hamnar ändå i samma ficka.

Rivaler

BMW 118i 3-dörrar

Alla motorjournalisters gullegris. Dyr i grundutförande, ännu dyrare med pynt. Bra chassi som bjuder på rolig körning, även med svagare

motorer.

Pris: 258 000 kronor.

Opel Astra GTC 1,6 Turbo ECOTEC

Mindre motor men samma antal hästkrafter som Leon. Hyfsat generös med lull-lullet – 18 tums lättmetallfälgar som standard. 

Pris: 227 500 kronor.

Seat Leon SC TSI 180 FR

Pris

208 900 kronor, säljstart juni.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/84,2 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000–6 200 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 900 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram. 6-växlad manuell låda alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Plåtfälg/Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 423, bredd 182, höjd 145, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 168, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0–100 km/h 7,5 s, toppfart 226 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 7,2, landsväg 5,3, blandad körning 5,9. CO2 137 g/km blandad körning.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 2 år.

 

Skatt

760 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!