Provkörning av Seat Leon ST Cupra

Efter att i åratal vandrat i dödsskuggans dal har Seat nu hamnat på solkusten. Största del i detta har Leon, nu även som ST Cupra. Vi provkör en eldig spanjor.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I alla tider har Ibiza varit den modell som hållit Seats näsa ovanför vattenytan. Men i fjol inträffade det att Leon passerade Ibiza i försäljningsstatistiken. Inte så mycket men i alla fall. Leon står för 39 procent av försäljningen, Ibiza för 38 procent. Övriga fyra modeller står alltså sammanlagt för 23 procent.

PeO Kjellström med sin nyfunna bästis, en kompis han gillar högt och lågt för allt den innebär.

I alla fall för Sverige var Seat Leon ST, alltså kombi, livsviktig och försäljningen av denna har varit stor. ST står för 70 procent av den totala Leonförsäljningen i Sverige.

Nu kommer den i Cupraversion vilket ger ett lysande tillfälle att inlemma en Seat i hushållet eftersom en kombi alltid är mer praktisk att använda.

Och Seat Leon ST är onekligen användbar med ett bagageutrymme på upp till 1 470 liter, vilket är mer än exempelvis Volvo V60.

Snygg och snabb. En sådan här vill man ju bara ha. Sportbil och svennebil i ett och samma skal.

Precis som vanliga Leon Cupra bjuder kombiversionen på 280 hästkrafter och enbart detta. Den 265 hästkrafter starka Cupramodellen säljs inte som ST.

När vi testade Leon Cupra förra året (TV nr 24/14) visade det sig dock att motorn var starkare än uppgivet med 288 hk och 357 Nm i vridmoment. Då krävs det lite speciella arrangemang i motorn och det har Leon ST Cupra. Kolvarna i aluminium är modifierade, vevstakarna förstärkta och topplocket är gjutet i en ny typ av lättviktsaluminium.

Den stora turbon klarar avgastemperaturer upp till 1 000 grader celsius och har ett maximalt laddtryck på 1,1 bar. Den komprimerar 900 kilo, eller 750 000 liter luft, per timme.

Mycket dekor blir det och även om det inte är hundra sportigt så ser det ganska bra ut och fungerar väl.

Cupra klarade accelerationen från 0-100 km/h på 6,1 sekunder i vårt test men då ska det noteras att det testmomentet utfördes i kyligt klimat och meddubbfria vinterdäck. Vi har därför ingen anledning att betvivla fabriksuppgifterna på Leon ST Cupra där det anges 6,0 sekunder på samma distans. Det skiljer drygt 40 kilo i de angivna tjänstevikterna till ST:s nackdel. Inte mycket att orda om då ST är 27 centimeter längre.

Seat Leon ST kostar 292 900 kronor vilket är 7 000 kronor dyrare än vanliga Cupra. Ett rimligt påslag. Priset gäller för en manuellt växlad bil, DSG-låda kostar 14 500 kronor. Kryssa för den i tillbehörslistan.

I denna har du även möjlighet att personifiera just din ST Cupra med olika färgkombinationer som adderar en kulör runt grillen, på backspegelkåporna och i fälgarna.

Jag är ytterst tveksam till att den bakre diffusorn gör den minsta nytta men det ser bra ut vilket är tanken.

Seat säger sig vara körglada och i fallet ST Cupra stämmer faktiskt reklamen. Bilen kommer utrustad med främre differentialspärr som i extremfall kan skicka 100 procent av motorkraften till ett av de drivande framhjulen.

Vid till exempel bankörning går det att justera antisladdsystemet (ESP) i två steg. I det första kopplas antispinn ur och ESP går in i sport-mode. I steg två kopplas antisladdsystemet ur helt och du kan bli kung på banan.

Såväl chassi som motor och styrning kan justeras individuellt genom Cupra Drive Profile som du plockar fram med ett enkelt knapptryck. Då förändras även gasresponsen, växlingarna i den eventuella DSG-lådan och motorljudet. I läget Cupra är alla system inställda för maxi­mal prestanda. Inget att rekommendera för gatkörning kanske men väl på en banträff där denna kombi inte gör bort sig. I Cupraläge ändrar sig också ljuset i kupén från vitt till rött…

Det bästa med justeringsmöjligheterna är att det går att ställa in bilen i ett komfortläge där den uppför sig i stort som en vanlig Seat Leon ST även om markfrigången är 25 mm lägre. Någon i familjen kan ju luras att tro att detta faktiskt är en helt vanlig kombi som tagit plats på garageuppfarten.

För trots att Seat skärpt till Cupra en del ger den ett ganska tamt uttryck. Grillen har större luftintag, strålkastarna har full LED-teknik, ­fälgarna är 19 tum höga, bakre spoiler och diffusor med dubbla utblås är ingen ovanlighet på helt vanliga bilar i dag.

Det är också i komfortläge, och endast då, som det möjligen går att komma ner i den angivna bränsleförbrukningen på 0,66 l/milen.

Men när du har bilen för dig själv kopplar du förstås ur detta läge igen och snabbt har du en Audi RS6 Avant i miniatyr.

Seat Leon ST Cupra 280 hk

Pris

Från 292 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) vid 5 700 r/­min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/40 R 19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 454, bredd 181, höjd 143, spårvidd f/b 152/151. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 466, maxlast 480, max släpvagnsvikt 0. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 587-1 470 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,0 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,88, landsväg 0,56, blandad körning 0,66. CO2 154 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 2 år.

 

Skatt

1 306 kronor per år.

Rivaler

Ford Focus ST Kombi

Foto: Charlie Magee Photography

250 hästkrafter räcker en bit och gör Focus ST till en riktigt underhållande bil att köra. 0-100 km/h tar 6,5 sekunder.

Pris: från 276 900 kronor.

 

Skoda Octavia RS Combi

Stor och rymlig kombi som ändå rör på sig rätt bra med RS-motorn på 220 hästar. 0-100 km/h 7,1 sek, toppfart 242 km/h.

Pris: från 270 200 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!