Seat Leon ST Foto: Andreas Libell

Provkörning av Seat Leon ST TDI 105 DSG7

Detta är något Seat saknat i åratal, en Leon i kombiförpackning. Stilig, bra gener och en av de bästa lastarna i klassen. Är spanjorernas frälsare här?

Efter åratal av kräftgång lyser det nu äntligen lite sol över Seat även i Sverige. Försäljningen har enligt statistiken ökat med 31 procent till och med augusti 2013 jämfört med förra året.

Det låter mycket men man ska då komma ihåg att det förra året var en blygsam försäljningsiffra i augusti på 1 292 stycken, som ökat till 1 696 stycken.

Detta innebär att Seat har 1,00 procent av den totala bilmarknaden i Sverige. 

För att sätta det i ett perspektiv har Mitsubishi 0,99 procent, Mini 0,50 procent och Porsche 0,22 procent.

Seat Leon är hörnstenen i modellprogrammet och det är inte så underligt eftersom detta är en VW Golf klädd i en spansk folkdräkt. Snyggare än Golf säger många. Mer klassisk design skulle jag vilja påstå. Rena linjer. Något vi gillar skarpt är de små ”vingarna” i bakkant, finns på alla karossversioner.

Men det Seat saknat, fram till nu, är en kombiversion (ST på Seatlanska) av Leon.

Vi kanske ska tillägga att det är Seat Sverige som saknat den allra mest. På huvudmarknaden Spanien och i stort sett hela övriga världen skriks det inte direkt efter Seat Leon ST.

Detta är med andra ordet det spanska alternativet till Volkswagen Golf Sports Tourer, redan en testvinnare i Teknikens Värld nummer 22/13.

Seat Leon ST är duktig på att ta last, men inte lika duglig som systerbilen Golf. Med 1 470 liter som mest är den 150 liter trängre än Golf. Allt detta eftersom Golf är 2,7 centimeter högre. I klassen är det dock bara just Golf och Skoda Octavia som sväljer mer.

Snacka om att det är grannfejd i det där koncernhuset i Hovsjö i Södertälje!

Seat Leon ST har utöver lastkapacitet några intressanta detaljer som gör den väl värd att ta en titt på för de som inte stirrat sig blind på märkesvalet.

Baksätesryggarna går lätt att fälla med hjälp av reglage på insidan av bagageutrymmet, Easy back Seat release. Fyndigt där! Tyvärr bildas det inte något helt plant lastgolv, ganska långt därifrån. Som tillval (700 kr) finns ett fällbart ryggstöd, framåt, på höger framstol vilket gör att du kan packa in en 2,5 meter lång pinal av smalare sort. Lastnät är tillval för 1 500 kronor.

Under det ordinarie lastgolvet finns ett stort ”lönnfack” där man kan gömma undan allt från skogens bär till stövlarna som måste användas för att fånga dessa.

Seat hävdar att de har inte mindre än tolv fack att stuva undan diverse pinaler på, och det är klart att räknar man dörrfack etcetera så stämmer det.

Ombyggnationen till kombi har gjort Leon ST 45 kilo tyngre än sin femdörrars broder vilket inte känns så mycket även om det av naturen blir lite mera karossrull, men det är inget som stör. Även om Seat verkligen vill, och framhärdar, att detta är en känslornas bil, emotion, är det först och främst en fraktare från A till B. Den extra tyngden kommer förstås främst av att Leon Kombi mäter in på 454 centimeter vilket är 27 cm längre än femdörrarsversionen. Att få det extra lastutrymmet, alltså en kombi, kostar 7 000 kronor mer än 5-d, oavsett motoralternativ.

Den 105 hästars diesel vi gör provkörningen med är lämplig för bilen. Det känns inte som något tvång att köpa den betydligt dyrare FR-versionen med 184 hästar.

Möjligen den 110 hästar starka TDI Ecomotive som blir det spanska företagets första miljöbil någonsin i Sverige. 87 gram koldioxid per kilometer, 0,33 l/mil blandad körning. Att bli miljöbilsklassad sker genom gängse normer som lättrullande däck, grill som går att stänga igen för mindre luftmostånd, högre utväxling i växellådan och så vidare.

Seat Leon ST, ja alla Seat, har förmånen att ingå i en stor koncern där den får tillgång till vad de större bröderna har, även om allt inte är standardutrustning, Men på säkerhetssidan snålas det definitivt inte och fem stjärnor ges i Euro NCAP.

Som tillval finns ett ”aktivt körprogram” där du själv kan bestäma hur bilen ska uppträda, från sport till komfort. Detta omfattar inte bara gasrespons och växellådshastighet utan även styrning. Rekommenderas då styrningen i normalläge upplevs som tämligen ordinär och simmig.

Likt sina bröder i koncernen har Seat Leon olika bakaxlar beroende på hur mycket hästkrafter det finns i bilen. Halvstel axel under 150 hästkrafter, flerlänkad därutöver. Jag skulle vilja säga att det enda som sker är att den flerlänkade axeln ser till att skapa mer oljud i bilen.

De bilar vi fick tillgång till att köra var förseriebilar vilket inte minst märktes på att tanklocket vägrade stänga sig efter öppning. Men förhoppningsvis är sådana detaljer fixade när det är dags för produktionsexemplar.

Seat har lyft sig, igen, och klarar Seat Sverige inte av det denna gången, då vete katten om de gör det över huvud taget.

Rivaler

Volkswagen Golf Sportscombi 105 TDI DSG7

Klassens nya favorit för testlaget. Lastar mer än Passat och Volvo V70. Kan inte bli annat än en storsäljare. Lite dyrare.

Pris: 229 000 kronor.

Ford Focus 1,6 TDCi 95 hk

Vinnande kombi 2011 man hamnar lätt efter i denna bransch. Fortfarande dock väldigt bra och ekonomiskt helt rätt.

Pris: från 179 900 kronor.

Seat Leon ST TDI 105 DSG7

Pris

211 400 kronor, säljs nu, första kundleverans slutet november.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 3 000 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda (pristillägg utöver manuell låda: 14 500 kronor). 

 

 Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel. 

 

 Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter. Bromsar Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem. 

 

 Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 V R16.

 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 264, längd 454, bredd 182, höjd 145, spårvidd f/b 155/152. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 280, maxlast 530, max släpvagnsvikt 1 300. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 587–1 470 liter.  

 

 Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,4 s, toppfart 191 km/h. Bränsleförbrukning Stad 0,46, landsväg 0,35, blandad körning 0,39. CO2 102 g/km.  

 

 Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år. Vid köp genom Seat Finansiering  3 års fri service och 3 års utökad nybilsgaranti.  

 

 Skatt

1 089 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!