Provkörning av Seat Toledo 2,0

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Seat Toledo är en rymlig lastare som dessutom spänner över flera segment samtidigt. Den ska vara ett alternativ oavsett om du ska köpa sedan, kombi eller MPV. Värd att ta sig en titt på - om du pallar för utseendet. Säljstart i januari.

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 200 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Hastighet vid 1 000 r/min på 6:an: 34,0

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 6,5 tum, däck 205/55 VR 16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 446, bredd 177, höjd 157, spårvidd f/b 153/152. Tjänstevikt ca 1475, maxlast ca 525, max släpvikt 1400. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 206 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,7 s.

Bränsleförbrukning* 

Blandad körning 0,82 l/mil. 

 

Altea med gubbhäng

Med en bil som inte riktigt passar in någonstans ska Seat plocka marknadsandelar i Sverige.

De "kärnvärden" som Seat velat ladda sitt varumärke med har länge varit sportighet och design. Och på senare år har faktiskt en och annan modell som lever upp till de målsättningarna presenterats. Senast roliga Altea som trots praktiska egenskaper både är och ser riktigt kul ut. 

Men nya Toledo kan inte vara något annat än ett steg tillbaka. Hu!

Visst, här finns en hel del nya funderingar. Den passar inte in i något befintligt bilsegment, den är tänkt att utmana såväl sedaner som mindre kombimodeller och flexibilar. 

Men i stort sett är den inget annat än en 17 centimeter förlängd Altea. 

Den oformliga häcken gömmer ett riktigt rejält bagagerum. Med 500 liters lastkapacitet har Toledo få övermän, oavsett klass de anses tillhöra.

Hemligheten bakom det stora lastutrymmet är en väl tilltagen invändig höjd, men också ett stort dolt bagageutrymme (indelningsbart i fack) under själva lastgolvet. 

För att dra nytta av detta förutsätts att du inte väljer att ha ett extra hjul, då går mycket plats till spillo. Reservhjul ingår heller inte i Toledos basutrustning, som för övrigt inte är bestämd eftersom introduktionen inte sker förrän i januari i Sverige.

Sak samma gäller prisnivån, men tittar man på olika EU-priser kan man räkna ut att de sjutton centimeter som Toledo är längre än Altea kostar ungefär 1000 kronor stycket. Vilket innebär att enklaste 1,6-varianten bör kosta cirka 177000 kronor.

Toledo har sex krockkuddar och aktiva nackskydd fram. Men för att allt detta ska hjälpa krävs att folket i bilen använder bilbälte. I Spanien som är största marknaden anses bältesvarnare vara mesiga och därför har inte Seat det. Klent, men vad kan man förvänta sig i ett land där mc-folket åker med hjälmen trädd över armbågen istället för på huvudet.

Seat Sverige lovar dock att bältesvarnare, i någon form, skall finnas på de bilar som kommer hit.

Lastgolvet är tillverkat av styv, tygklädd papp. Fäller man ned baksätesryggarna förvandlas Toledo till en mindre kombi med någorlunda plant lastgolv. 

Men hur ser detta veka dragspel ut om ett par år? Och varför blir det bara ett öppet hål rakt in i bagageutrymmet när man fäller ner mittarmstödet bak?

Eftersom Toledo i stort sett är en Altea med större bakdel (vikten har ökat med 24 kg) är körupplevelsen likvärdig. Bra styrrespons och fast fjädring/dämpning. 

Den fyrkantiga vindrutan och torkarnas placering inuti A-stolparna är en udda lösning. Framrutan får en form så att det inifrån känns mer som att flyga helikopter, även om det inte går så fort. Torkarfunktionen är utmärkt såtillvida att hela framrutan rengörs i ett enda svep. Problemet är att stolparna blir breda och synfältet snett framåt begränsas. Även bakåtsikten är begränsad, rutan är liten och smal.

Fyra olika motoralternativ erbjuds inledningsvis och alla känner vi från Volkswagenkoncernens andra modellserier. Instegsmodellen 1,6 MPI har 102 hk, femväxlad låda och är den enda med enkel avgaspipa. 2,0 FSI ger 150 hk, sex växlar och även tiptronicfunktion om så önskas.

I dieselutförande finns 1,9 TDI med 105 hk och 2,0 TDI med 140 hk. Den senare går att få med den utmärkta DSG-lådan.

Efter att ha kört alla utom 1,9 TDI skulle jag välja det stora dieselalternativet, det förutsatt att någon annan betalade min vägskatt. 

Med 2,0 FSI-motorn känns besvärande slö på spanska bergsvägar, och 1,6 MPI som Seat Sverige tror blir bästsäljaren kommer att kännas verkligt tunn i uppförsbackar. 

Seat har ännu inte fått tillgång till den starkare 1,6 FSI-motorn på 115 hk som Audi och Volkswagen har.

Seat har levt i anonymitetens tecken i flera år i Sverige. Nu är siktet inställt på att kravla sig över enprocents-gränsen, vilket i runda slängar betyder 2500 sålda bilar per år. För många biltillverkare ett spill, för Svenska Seat ett överlevnadsvillkor. Frågan är om Toledo kan bidra.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!