Seat Toledo V5

Provkörning av Seat Toledo V5

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

5-cyl tvärmonterad v-motor med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 2 ventiler/cylinder. Kompression 10,1. Borrning/slag 81/90,2 mm, volym

2 324 cm3. Effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 205 Nm vid 3 200 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. Hastighet på 5:an, 1 000 r/min: 37,7 km/h.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med

triangelformade nedre länkarmar. Bak torsionsaxel, bakåtriktade bärarmar. 

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,2 m.

BROMSAR

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL

Fälg 6,5 tum. Däck 205/55 R16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 440, bredd 147, höjd 144, spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt 1 468, max last 427, släp 1 500. Tankrymd 55 liter.

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter)

Toppfart 216 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,2 s. Bränsleförbrukning stad 1,32, landsväg 0,72, bl. körning 0,93.

Vag profil

Variationsmöjligheterna inom Volkswagenkoncernen är oändliga. Seat Toledo i "top-of-the-line"-utförande har till exempel den V5 som också finns i Volkswagen Bora, Golf och Passat. 

Karaktären är inte helt övertygande. Motorn vill inte varvas som en rak femma och erbjuder inte samma bottendrag som "riktiga" V-motorer.

Trots stora mängder motorvägs-körning med flitigt bruk av farthållaren och enbart förare i bilen kom snittet aldrig under 0,96 liter/mil. I 110 km/h jobbar motorn på 3 000 r/min, ganska högt alltså.

Vid omkörningar räcker i alla fall bottendraget, man behöver inte växla ner särskilt ofta. Ljudet från motorn är lågt, däremot inte från däcken.

Åtta standardmonterade högtalare fyller bilen med välljud. Men det vore bättre om cd-växlaren (tillbehör) stal utrymme i bagageutrymmet än i handskfacket.

Bagageutrymmet sväljer nämligen mycket, men inga skrymmande objekt eftersom luckan är ynkligt liten. Toledo är rejält hög baktill, vilket gör backandet till en svår konst. Hjälp med trottoarkantskoll får man av höger backspegel som vinklas neråt när backen läggs i.

Priset för det stora bagageutrymmet är ett trångt baksäte, med en lång förare är utrymmet bakom nästan oanvändbart. Tre nackskydd är ändå standard.

Stolarna fram håller hög klass. Alcantara/läderklädsel ger bra fäste i svängar och är skönare än tyg under varma dagar. Hel skinnklädsel kostar 7 900 kronor. Tre fasta lägen för stolar och backspeglar kan programmeras in.

Förutom skinnklädsel, metallic-lack (3 500 kr), elektroniskt stabiliseringsystem (ca 6 000 kr) och cd-växlare finns det mesta.

Priset är ändå i högsta laget, en bra bit över 200 000 kronor för denna uddabil är mycket. Kusinen Volkswagen Bora V5 är inte heller vardagsmat, men kostar 181 700 i grundutförande. För att komma i närheten av Toledos utrustning får man lägga till 25 600, men får då inte farthållare och läderklädsel. Däremot ingår vagnskadegaranti i tre år vilket kan vara värt en del. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!