Foto: Skoda

Provkörning av Skoda Enyaq 60

Det har blivit dags för Skoda att ge sig in bland elbilarna. Och de gör det med besked! Första provkörningen av Skoda Enyaq tyder på att Skoda har byggt en lyxigare och rymligare konkurrent till kusinen ID.3.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Som lillebror kan det vara ohälsosamt att sticka ut och vara för duktig på något. Är man bättre än storebror kan det göra ont. Det borde Skoda ha tänkt på innan de byggde sin Enyaq. Den första korta provkörningen av Enyaq görs redan i februari, i ett ­vintrigt Irland. Enyaq är Skodas andra helt eldrivna modell efter Citigo-e och den framstår som helt färdig för serieproduktion. Trots det är provkörningsbilen kraftigt maskerad och de första leveranserna till kunder kommer att ske först någon gång i början av nästa år, 2021.

Vad är det som tar sådan tid? Förklaringen stavas troligtvis Volkswagen. Det har säkert undgått få att Volkswagen också har en elbil på gång, och den får ingen stjäla uppmärksamheten från. Inte ens Skoda. ID.3 ska lanseras först och Skoda Enyaq får gott vänta på sin tid i rampljuset.

Insteget påminner om det i en riktig suv och körpositionen är hög. Foto: Skoda

Det sägs att det inte har snöat runt Dublin på tio år, men i dag öser det ner snöblandat regn. Ingen på Irland har vinterdäck, inte ens provkörningsbilarna. Men det är lugnt, försäkrar Skoda-personalen, det sitter alldeles nya och fina sommardäck på bilarna… Det är tydligt att svenskar och tjecker har olika syn på däckval.

Lika tydligt är att Enyaq är en högre bil än ID.3. Insteget påminner om det i en riktig suv och körpositionen är hög. Och väldigt bra. Jag sitter bättre i Enyaq än i någon annan Skoda, det går att sitta nära golvet, långt bak och med ­ratten långt utdragen nära kroppen. Innan jag kör iväg hoppar jag in i baksätet, ”bakom mig själv” och provsitter. Jodå, trots att framstolen är långt bakåtskjuten finns det gott om plats för benen. Baksätesutrymmet är inte riktigt lika frikostigt som i Superb, men en aning bättre än i Octavia.

Enyaq har en stor och rymlig kaross och något förhöjd markfrigång. Storleksmässigt hamnar den mellan Karoq och Kodiaq. Foto: Skoda

Bilen som finns för provkörning är en inte helt färdigbyggd prototyp och det är framför allt inredningen som skiljer sig från hur Enyaq kommer att se ut när den går i produktion. I provkörningsbilen är det plastigt, svart och trist, men i en omaskerad bil som står uppställd för provsittning och torrbrytning är det desto roligare. Här märks det att Skoda ­tänker ta nästa kliv på premiumstegen. Insidan är avskalad, påkostad och i min mening snygg. Det finns nästan inga fysiska knappar och framför ratten bara ett litet, digitalt mätar­kluster.

På mitten av instrumentbrädan finns en 13 tum stor pekskärm som ligger på tvären och påminner väldigt mycket om motsvarande lösning i Tesla Model 3. Under skärmen finns samma touchlister för volym och värme som i nya Volkswagen Golf och Skoda Octavia. Många föredrar nog två runda vred man kan snurra på. Till pekskärmen har Skoda tagit fram ett eget menysystem som kallas e-HMI och det ser vid en första anblick ut att fungera bra och ger ett tydligare intryck än systemet i nya Golf. Systemet kan parkopplas med telefonen via trådlöst Apple Carplay och Android Auto.

Namnet Enyaq kommer från gäliskans enya som betyder livskälla. Bokstaven q ska binda ihop den med Skodas övriga suvmodeller. Foto: Skoda

Mellan ratten och vindrutan finns ett stort hål där enheten för head up-display sitter. Nytt är att bilden som kan projiceras på rutan är större än normalt och att den har stöd för augmented reality. Det innebär att informationen kan visas som om den vore en del av verkligheten utanför bilen. Det låter inte direkt som det Skoda vi är vana vid.

Då känns det tryggt att öppna bakluckan och se att allt är precis som det brukar vara hos Skoda. Bagageutrymmet är stort, rätvinkligt och har Skodas vanliga, småfinurliga lösningar som den medtagbara lampan och de praktiska lastsäkringsdetaljerna. Lastgolvet är dubbelt och under den övre nivån finns ett djupt utrymme där man kan stuva undan saker.

Enyaq kommer att kunna fås både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Foto: Skoda

Provkörningsbilen har ett baksäte som är fällbart i 40/60-proportion och har en genomlastningslucka i mitten. Det går inte att skjuta baksätessoffan i längdled eller vinkla ryggstöden som man kan göra i Karoq och Kodiaq. När jag ska stänga bakluckan blir kontrasten total, handtaget är en precis likadan gummistropp som bland annat fanns på Yeti för drygt tio år sedan.

Körintrycket blir dessvärre grumligt, dels för att provkörningen är kort, dels för att det finns tre Enyaq-exemplar till hands och alla beter sig olika. En är till exempel märkbart slöare än de andra två men det går ändå att uttyda att Enyaq är en bekväm bil. Ljudnivån i kupén är väldigt låg och fjädringen är behaglig. Och som redan nämnts – framstolarna är väldigt bra.

Enyaq har ombordladdare med kapacitet för 11 kW. Snabbladdning upp till 125 kW. Foto: Skoda

Kraftutvecklingen vid fullt gaspådrag är snäll och inte alls hypernervös som i flera andra elbilar. Enyaq känns inte heller blixtrande snabb, kraftutvecklingen påminner mer om en vridstark diesel än en maxad elbil. Motorbromsen vid gasuppsläpp går att ställa i tre steg men blir aldrig riktigt så kraftig att man kan köra helt och hållet bara med gaspedalen.

Det känns omedelbart att Enyaq är en tung bil. Just den här versionen Enyaq 60, uppges väga omkring 2,2 ton och det är betydligt mer än en jämförbar bensin – eller dieselbil. Trots det upplevs den smidig och lättkörd. Särskilt överraskar vändcirkeln som upplevs väldigt snäv. Skoda har inte släppt någon siffra, men räkna med en vändcirkel på strax under tio meter.

Bakom maskeringen döljs strålkastare som binds ihop med den upplysta grillen. Foto: Skoda

Enyaq 60 blir instegsversionen i Sverige och ser på papperet ut att bli en väldigt vettig elbil. Netto batterikapacitet är 58 kWh och det räcker för 39 mils körning. 180 hästkrafter skickas till bakhjulen. På svenska marknaden kan man dock räkna med att Enyaq 80X blir storsäljare. Då får man fyrhjulsdrift, 265 hästkrafter, 46 mils räckvidd och möjlighet att dra upp till 1 200 kg tunga släp.

Oavsett version har Enyaq batterierna mellan hjulaxlarna. De ligger förpackade med 24 celler i varje modul och beroende på batteristorlek har bilen nio eller tolv moduler. Varje cell har kapacitet för 78 Ah lagring och väger 1 073 gram. Det här är samma batteri­teknik och konstruktion som finns i Volkswagen ID.3. Både den och Enyaq byggs på MEB-plattformen.

Enyaq 60 blir instegsversionen i Sverige och ser på papperet ut att bli en väldigt vettig elbil. Foto: Skoda 11,690

Efter körningen får vi se Enyaq utan maskeringen. Det är svårt att känna igen den som en Skoda. Formspråket är i stort detsamma som på konceptbilen Vision iV och det som sticker ut mest är fronten. Det Skoda ­kallar Crystal Blade är en helt upplyst grill. De vertikala ribborna och den tvärgående listen är belysta, genomskinliga plastbitar som får de ljussatta njurarna på BMW X6 att se fjuttiga ut. Allt täcks av en plastskiva i samma material som strålkastarglasen.

Det ser påkostat, pråligt och väldigt ovanligt ut. MEN, det kommer förstås att kosta extra. Basversionen av Enyaq får en vanlig front med en blanksvart plastkiva i stället för Crystal Blade.

Baksätesutrymmet är inte riktigt lika frikostigt som i Superb, men en aning bättre än i Octavia. Foto: Skoda 11,690

Det är faktiskt inte svårt alls att förstå varför Skoda tvingas vänta med lanseringen av Enyaq. Efter den första korta provkörningen framstår den som en snudd på komplett elbil för en familj och en mördande konkurrent till framför allt Tesla Model Y.

Fem versioner av Skoda Enyaq

Version Batteri/Drivning/Hk/Räckvidd/Övrigt

Enyaq 50 55 kWh, netto 52 kWh/Bakhjulsdrift/174 hk/34 mil/Kommer inte att säljas i Sverige

Enyaq 60 62 kWh, netto 58 kWh/Bakhjulsdrift/180 hk/39 mil

Enyaq 80 82 kWh, netto 77 kWh/Bakhjulsdrift/204 hk/50 mil

Enyaq 80X 82 kWh, netto 77 kWh/Fyrhjulsdrift/265 hk/46 mil

Enyaq RS 82 kWh, netto 77 kWh/Fyrhjulsdrift/306 hk/46 mil/0-100 km/h 6,2 s.

Skoda Enyaq 60

Pris: Ej fastställt, säljstart maj, första kundleverans första kvartalet 2021.

Motor: El. Max effekt 180 hk (132 kW), max vridmoment i. u, batterityp litiumjon, 62 kWh. Max laddeffekt 125 kW. Ombordladdare 11 kW.

Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: I.u.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 277, längd 460, bredd 188, höjd 162, spårvidd f/b i. u. Markfrigång i. u. Tjänstevikt ca 2 200, maxlast i. u, max släpvagnsvikt i. u. Bagagevolym (VDA-liter) 585 liter.

Fartresurser: Ingen uppgift.

Bränsleförbrukning (WLTP): Ingen uppgift. Räckvidd 39 mil.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Skatt: 360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Tesla

Tesla Model Y Dual Motor Long Range

Teslas sjutsitsiga familjebil börjar närma sig lansering i Sverige. Längre räckvidd men betydligt högre pris.

Pris: 719 000 kronor.

Volvo XC40 P8 Recharge

En mycket mindre och dyrare elbil än Enyaq. Räckvidd upp till 40 mil på en laddning.

Pris: 699 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!