Provkörning av Skoda Fabia 1,2 HTP

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Varvglad och tillräckligt segdragningsstark trecylindrig maskin är ett utmärkt val i lättlyft utgåva av en av marknadens aboslut bästa småbilar. ESP kan dumt nog inte beställas till denna Fabiamodell.

Basfakta

Teknik

R3 1198 cm3, 64 hk vid 5400 r/min, 112 Nm vid 3000 r/min. Framhjulsdrift, 5-växlad manuell. 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 397 (423) bredd 165, höjd 145. Tjänstevikt 1130-1220 (Combi +35), maxlast 350-440. Tank 45 l.

Fartresurser

Toppfart 160 km/h, 0-100 km/h 15,9 s. 

Bränsleförbrukning

 Blandad körning 0,59 l/mil.

 

Trivsam treklang

Trecylindriga bilar finns det inte många av. Skodas bidrag är absolut värt att prova, den lilla maskinen har kul ljud och oväntad arbetsförmåga.

Efter några års produktion och stor framgång i småbilsklassen får Skoda Fabia lätt make up. Nya stötfångare, ny grafik på instrumentrundlarna, ny struktur på panelens ovansida, utfällbar mugghållare à la Saab 9-5, nya ljudanläggningar, nya baklampor (förvillande lika de gamla), nya klädslar - den borne Skoda-spottern får mycket att hålla reda på men förändringarna har skett diskret.

Den trecylindriga 64-hästaren 1,2 HTP (High Torque Performance, ung. "högt vridmoment") är mest såld bland programmets 18 grundmodeller (där för övrigt sedanmodellen utgått). En kul maskin, den vaknar med ett ganska oroväckande ljud som snabbt övergår i ett glatt vinande, som sutte det en sordin i avgassystemet. Motorn arbetar nästan fritt från vibrationer och har förvånande segdragning för sin ringa effekt. Varvvillig är trepiparen också och den som vill prova hur en verkligt exakt växellåda ska kännas kan kolla i den här bilen - precisionen är rent otrolig.

Bränsleförbrukningen förbryllar. Bilen kräver mycket gaspedal för att ge sitt allra bästa och då stiger törsten snabbt. Enligt färddatorn hamnade vi på 0,75 l/mil under provperioden, notervärt är att bilen (enligt samma dator) ibland drar mycket mindre på fyran än på femman. Snålkörning utvecklar sig därför snabbt till en sport, inte så dumt. Bilen i övrigt är helylle rakt igenom; välgjord, rymlig, utan trams. Men gör ESP till standard.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!