Skoda Fabia

Provkörning av Skoda Fabia

Basfakta

MOTOR 

4-cyl tvärställd radmotor med stötstänger och 2 ventiler per cylinder (2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder). Multipoint bränsleinsprutning. Kompression 10,0 (10,5). Borrning/slag 75,5/78 (76,5/75,6) mm, volym 1 397 (1 390) cm3. Max effekt 68 hk/50 kW vid 5 000 r/min (101 hk/74 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 120 (126) Nm vid 2 500 (4 400) r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda 

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL 

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar, bak mjukstel axel.

STYRNING 

Kuggstång med hydroelektronisk servo. 

BROMSAR 

Skivor fram och trummor bak (skivor fram och bak).

HJUL OCH DÄCK 

Fälg 5 (6) tum. Däck 165/70 R14 (185/60 R14).

MÅTT OCH VIKT (cm/kg) 

Axelavstånd 246, längd 396, bredd 165, höjd 145, spårvidd fram/bak 142/141. Tjänstevikt ca 1 150 (1 200) kg, max last ca 400 kg. Taklast 75 kg. Släpvikt 800 (850) kg. Tanken rymmer 45 liter.

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter)Toppfart 160 (185) km/h. Acceleration 0-100 km/h 15,5 (11,5 s). Förbrukning landsväg i blandad körning ca 0,7 l/mil.

 

Nyfödd men redan mogen

Första femtio milen i Skoda Fabia lovar gott - en småbil att byggare vidare på.

Skoda skryter! Här smygs inte med varumärket, den gröne indian som utgör märkesemblemet nästan prålar längst fram på motorhuven. 

Med rätta, tycker jag. Nya Skoda Fabia är en fin liten bil som det finns anledning att vara stolt över. Jag har kört ett 50-tal mil med den och trivdes bra.

Däremot väcker den inget stort uppseende ute i trafiken. Fabia har ingen fräck och iögonfallande form som till exempel konkurrenten Toyota Yaris, den har en mer modest design som åtminstone jag gillar bättre ju mer jag betraktar den.

Gissningsvis kommer Fabia att tilltala en något äldre publik än Yaris. Själv kommer jag snarast att tänka på italienska Lancia när jag ser Fabia.

Vid fabriken i tjeckiska Mlada Boleslav betonar man gärna att formgivningen inte är någon italiensk specialists verk. Karossen är helt utvecklad i Tjeckien och det är väl något att vara extra stolt över, även om de flesta högre cheferna är tyskar. Skoda är ju en del av Volkswagen-koncernen.

Alla bilintresserade vet att Fabia är först ut på den nya bottenplatta som senare kommer att bära både VW och Seat Ibiza/Cordoba (den "nya" Polo som också har premiär i höst är byggd på gamla bottenplattan). Axelavståndet är 246 cm och hela bilen mäter 396 cm i längd. Drivpaketet har stuvats undan i framvagnen så att det blir gott om plats över för de sittande, själv sitter jag utmärkt fram och hyggligt bak. 

Förarstolen kan höjas och sänkas med en rejäl och lättskött spak och dessutom är ratten ställbar i både längs- och höjdled. Stolarna ger bra stöd åt kroppen och går att flytta så långt bak att även mycket långa förare får plats.

Baksätet är delat och det är meningen att de bilar som säljs i Sverige (hit kommer den inte förrän till Stockholms Bilsalong i april) ska ha tre nackskydd och trepunktsbälten som standard. Fast fler än fyra i en Skoda Fabia är kanske inte så kul, takhöjden räcker till men det blir trångt i sidled.

Inredningen är lite olika beroende på vilket utrustningspaket kunden vill ha. Valet står mellan Classic, Comfort och Elegance. Den svenske generalagenten vill i första hand markera Skodas karaktär av lågprisprodukt så det blir nog Classic som kommer att lanseras mest intensivt.

I Sverige får bilarna dubbla krockkuddar fram, av vilka den främre går att koppla ur så att bakåtvänd barnstol kan monteras i framsätet. Annars återstår ju alternativt att sätta den i baksätet. Sidokrockkuddar blir också standard liksom låsningsfria bromsar.

Däremot blir det magert med lyxutrustning i Classic-bilarna. Högre upp i programmet går det att välja till det mesta, till exempel luftkonditionering och elektronisk stabilitetskontroll (ESP). 

Kul att köra och klassens bästa fjädring.

På det hela taget är Fabia befriande fri från nonsens. Här finns inga konstigheter alls utan man är hemmastadd vid ratten från början. Styrningen har elektronisk servo (bidrar till aningen lägre bränsleförbrukning, åtminstone på motorväg) och har utmärkt precision. I kurvor är Fabia mycket välbalanserad och när det gäller fjädringskomforten tycks den vara en av småbilsklassens allra bästa. Det blir höga poäng för både köregenskaperna. och komforten, även ljudisoleringen är bra.

Kvalitativt gjorde de båda förseriebilar jag provade ett mycket gott intryck så när som på att hastighetsmätaren fallerade i en av dem. Allt satt ordentligt på plats och det var inget skrammel eller gnissel någon stans. Hoppas produktionsbilarna blir lika bra.

Förarmiljön är enkel och lätt att begripa sig på och sikten genom den stora vindrutan bra. Fast de så kallade B-stolparna, där bakdörrarna är upphängda, är så breda att de lätt skymmer sikten för en lång förare som sitter långt bak i kupén.

Skoda Fabia kommer så småningom med inte mindre än sju olika motorer. Av dessa är två dieslar, med och utan turbo, och inte mindre än tre stycken av dem är bensinmotorer med 1,4 liters cylindervolym.

Bilden blir inte mindre förvirrad av att två stycken av dessa kallas MPI, vilket betyder att bränsleinsprutningen sker separat till varje cylinder i stället för genom ett gemensamt munstycke. För övrigt är dessa två motorer helt olika: den ena är en stötstångsmotor utvecklad ur syskonmodellen Felicia (som kommer att finnas kvar på marknaden) och har 68 hästkrafter, den andra är en VW-produkt med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och inte mindre än 101 hästkrafter.

Med 101 hästkrafter blir Fabia en riktig piggelin.

Behöver jag tala om med vilken av dem bilen blir roligast?

68 hk-motorn har så kallad bruks-karaktär med bästa segdragningen kring 2 500 r/min. Den känns inte direkt seg, men knappast inspirerande heller och det hjälper inte mycket hur man än rör om med växelspaken (växlingen fungerar förresten invändningsfritt).

101 hk-motorn sätter däremot ordentlig fart på Fabia. Rena racern - bilen jag provade varvade glatt ur även på högsta växeln och även om hastighetsmätaren hade smittats av körglädjen och visade minst 15 km/h för mycket så var det spännande att se hastighetsmätarens nål passera 200-gränsen.

Den här motorn ger inte sitt bästa vridmoment förrän vid 4 400 r/min, men är så smidig att den gör bilen angenäm att köra även på låga varv.

Tyvärr lär väl prisskillnaden bli avsevärd och det är meningen att motorn med 68 hk ska bli den vanligaste i Sverige och säljas för omkring 96 000 kronor - som nämnts med i det närmaste komplett säkerhetsutrustning men sparsmakad i övrigt. En lockfågel för skyltfönstren med bara förarkrockkudde och med enlitersmotor på bara 50 hk ska inte kosta mer än 89 000.

Den tredje 1,4-litersmotorn är på 75 hk och allra högst upp i modellprogrammet finns den tvålitersmotor som redan finns i bland annat VW New Beetle. Dieslarna är på 90 respektive 110 hk.

Så skrytsamma är Skoda ännu inte att man lägger sig på samma nivå som de etablerade konkurrenterna utan siktar på att ligga cirka fem procent under.

Förbrukningen i blandad körning ligger kring 0,7 l/mil för de båda 1,4-liters MPI-motorerna. Karossen är helt galvaniserad med tio års garanti. Serviceintervallerna blir 1 500 mil. Liksom Felicia och Octavia säljs Fabia utan vagnskadegaranti.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!