Provkörning av Skoda Fabia Kombi Comfort 1,9 TDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1 896 cm3, turbo.

Effekt 101 hk (74 kW) vid 4 000 r/min, vridmoment 240 vid 1 800-

2 400 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar, ABS, diffspärr, antispinn.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 422, bredd 174, höjd 142. Tjänstevikt 1 260, maxlast 400, släp-vagnsvikt 1 000.

Fartresurser*

Toppfart 185 km/h. 

0-100 km/h 11,5 s.

Bränsleförbrukning*

Bl. körn. 0,49 l/mil.

*tillverkaruppgift

Kompakt och kul knatterkula

Fabia KOMBI är halvrund som Kupolens fullsmockade köpcentrum i Borlänge. Om man stuvar riktigt noga kan man få plats med en ansenlig del av de grejer som där bjuds ut. Bakdörren öppnar rejält högt och underlättar när allt ska hystas in. Ett mindre insmickrande och mer praktiskt bakparti hade ändå inte suttit i vägen, kunderna är nog inte ute efter flärd i första hand. Fast rakt bakifrån har bilen tycke av nya Mercedes C-klass Kombi och som extrautrustning finns både effektiv luftkonditionering och tutande backningshjälp. Sålunda utrustad springer priset i väg alldeles för högt, nästan 160 000 kronor är mag-starkt för en modell som längre ner på trappan är snudd på ett prisfynd. Skoda kommer för övrigt snart med en 1,4-liters, 60-hästars inroparvariant av Fabia, Compis kallad, och tänkt som ersättare till Felicia som försvann. Åttioniotusen niohundra ska den kosta.

Fabia är rymlig för de åkande också, men det är bara två som har nackskydd och trepunktsbälte bak. Dumt. Och det låter mycket om däcken på alla underlag. Synd, eftersom vindbruset är snudd på borttrollat. Chassit är utpräglat spänstigt och bilen riktigt underhållande att köra, inte minst tack vare den exakta styrningen. Klädseln är mycket behaglig men mönstret är nästan skräckinjagande, som hämtat ur Fritz Langs gamla skräckfilmsklassiker Metropolis.

Den nya 1,9-litersdieseln med turbo sätter ordentlig fart på Fabia - jag såg över 200 km/h på (glädje)mätaren vid ett tillfälle - och accelerationen är kvick. Framför allt är segdragningen ruskigt imponerande, jämför gärna med Galant här ovan. På jämn gasfot stannade medelförbrukningen under provperioden vid 0,52 l/mil. Ytterligare ett glädjeämne, med andra ord.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!