Provkörning av Skoda Octavia

Provkörning av Skoda Octavia

Det är snart tolv år sedan första generationen Skoda Octavia rörde om på den svenska bilmarknaden. Nu är det dags för generation två att få en ansiktslyftning.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

På viktiga modeller brukar förändringarna vara ganska blygsamma för att inte sticka ut för mycket. Skoda gör tvärtom och visar upp en helt nysminkad bil. Borta är de kantiga och vassa linjerna. Bilen upplevs som betydligt mjukare och elegantare. Den markerade huven med tydliga linjer är kvar liksom de två separata grillarna. Framlyktorna följer bilens linjer längre bak än tidigare. Nytt är också tillvalet ”aktivt ljus” där ljusbilden förändras beroende på hastighet och rattutslag. Backspeglarna har vuxit och fått inbyggda blinkers. Baklyktorna har nytt utseende och stötfångaren har numera två inbyggda reflexer på sidorna. Skyddslisten som tidigare gick runt bilen har försvunnit, så det gäller att ta det lugnt vid parkering.

 Bakom ratten är det fortfarande ombonat och fräscht. Mycket, bland annat ratten och multimediasystemet, kommer från storebror Superb. Instrumentpanelen och reglagen till luftkonditioneringen har gjorts om. Det finns också nya klädslar och dekorer på dörrar och mittkonsol på utrustningslistan. Som vanligt i bilar som tillhör VAG-koncernen sitter knapparna där de ska. 

 Bilen är utrustad med en 1,8-liters TSI-motor på 160 hästar som återfinns i bland annat koncernsyskonet VW Passat. Motorn ersätter den tidigare 2,0 FSI som ett led i den rådande downsize-trenden. Ny är den sjustegade DSG-växellådan där de blixtsnabba växlingarna knappt känns. Prispåslaget för DSG-lådan är 10 000 kronor. Växlingspaddlar på ratten kostar ytterligare 3 000. 

 Bilen uppges dra mindre per mil vid blandad körning med automatlådan, 0,66 l/mil mot 0,70 l/mil med sexväxlad manuell. Dieselmotorerna får nöja sig med den äldre sexstegade DSG-lådan som inte är lika bränslebesparande. 

 TSI-motorn på 160 hästar blir den vassaste på bensinsidan eftersom RS-versionen inte förnyas förrän i juni 2009. Motorn lirar bra tillsammans med DSG-lådan och jag saknar aldrig kraft. 

 Den uppgivna bränsleförbrukningen verkar stämma – vi hamnade marginellt över 0,66 l/mil efter 20 mil på motorvägar och mindre landsvägar i de tjeckiska bergen. 

 Vi når staden Pilsen väster om Prag. Vid lunchstället är det ont om p-platser och vid fickparkeringen har jag god hjälp av parkeringssystemet och den 6,5 tum stora skärmen (3 300 kronor) i mittkonsolen som visar avståndet till framför- och bakomvarande hinder. 

 Octavia har som tidigare stum chassisättning vilket gör den stötig och i mitt tycke obekväm i vanlig motorvägshastighet. Tyvärr har inte faceliften lett till bättre isolering. Däckljudet är alldeles för högt både med 16- och 17-tums-fälgar. 

 Efter lunch tar min kollega plats i den sköna förarstolen och jag sätter mig i baksätet. Med mina 190 cm kan jag utan större problem sitta ”bakom mig själv” och trots att det är en sedan besväras jag inte av låg takhöjd. Möjligen sitter jag lite väl upprätt. Efter några mil på skumpiga vägar kommer känslan av kyrkbänk smygande. 

 Jämfört med Volvo V50, fem centimeter kortare än Octavia, är baksätet enormt. Bagageutrymmet rymmer 163 liter mer – beundransvärt! 

 Säkerheten imponerar inte lika mycket. När andra generationen kom fick den bara fyra stjärnor i Euro NCAPs krocktest. Den ansiktslyfta versionen ska inte testas om och blir därför ganska ensam i sin klass om att inte ha fem stjärnor. När den nya versionen kommer till Sverige införs dock bältesvarnare på passagerarsidan som standard. 

 I Sverige står etanolmotorn på 102 hk för nästan 50 procent av Skodas försäljning. Skoda tror dock att det ändras när miljöbilsrabatten försvinner den 1 juli. Kunderna väntas välja TSI-motorn på 1,4-liter och 122 hk. Vill du ha ett helgrönt alternativ får du vänta till sommaren då GreenLine kommer. Den får en nyutvecklad 1,6-litersdiesel på 105 hk. Bränsleförbruknings- och koldioxiduppgifter är inte officiella, men CO2-halten bör bli under 120 g/km.

 I januari lanseras nya Octavia i Sverige. RS-versionen kommer till sommaren medan den mer robusta Octavia Scout väntas komma i november 2009.

Motoralternativ

E85

 MPI (102 hk) 0,74 l/mil 162 900 kr

 Bensin

 TSI 122 0,66 l/mil (0,63 l/mil DSG) 167 900 kr

 TSI 160 0,70 l/mil (0,66 l/mil DSG) (0,77 l/mil 4x4) 180 900 kr

 Diesel

 TDI 105 0,51 l/mil (0,61 l/mil DSG) (0,60 l/mil 4x4) 185 900 kr

 TDI 140 0,57 l/mil (0,59 l/mil DSG) (0,63 l/mil 4x4) 195 900 kr

 Kombi +6 500 kr, DSG +10 000 kr, Elegance-utförande (bl a tvåzonsklimatanläggning, Maxi Dot-display, farthållare) +16 000 kr

Skoda Octavia

Pris

180 900 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 85,2/84,2 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med krängningshämmare och triangellänkar fram, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångsstyrning med el-servo. Vändcirkel 10,2 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system

Hjul

Fälg 6 tum, däck 195/65 R15

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 457, bredd 178, höjd 140, spårvidd f/b 154/151. Tjänstevikt 1 305, maxlast ca 660, max släpvikt 1 500. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 223 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,8 s.

Bränsleförbrukning*/miljö

Stad 0,96, landsväg 0,56, blandad körning 0,70 l/mil. CO2 163 g/km.

Skatt

1 305 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!