Att trycka på gasen i Skoda Octavia G-TEC ger ingen världsomvälvande upplevelse. Men även G-TEC, som är just den akronym som i tjeckiska ordböcker betyder gasdrift, må vara en ganska slö historia med sina blott 110 hästkrafter – så är heller inte det själva poängen med bilen.
Tvärt om är andelen människor som behöver raketmässig acceleration påfallande liten, och bilen klarar genomsnittligt motorvägstempo helt utan klagomål. Även om det tar ett gott tag att ta sig dit. Det är i stället snålheten, och just det faktum att bilen går att köra på gas, som är huvudnumret. Total räckvidd är hela 133 mil.
Gasdriften ger nämligen (med 97g CO2/km) miljöklassning, och därmed ett betydligt gynnsammare läge för både tjänstebilsköpare och privatköpare, som därigenom slipper fordonsskatten under bilens första fem år. Kanske är till och med en två-tre år begagnad Octavia G-TEC ett av de smartare köpen du kan göra. Och bor du i närheten av en gaspump så kan du dessutom slå två flugor i en smäll. Milkostnaden för att köra på gas är avsevärt lägre än för bensin.
Med det kommer vi även till den stora nackdelen med just gasutförandet. Även om bilen är snål och har en fullstor räckvidd på endast bensin, så gör den bristande infrastrukturen att alltför många potentiella köpare aldrig kommer att utnyttja den gastank bilen är försedd med.
Övertecknad försökte fylla bilen med gas i västgötska Uddevalla genom att använda det märkligt felöversatta navigationssystemet (där ”gasstation” betyder vanlig bensinstation – utan gas, och just ”fordonsgasstation” är vad man tror att det är). Utan att lyckas, bör tilläggas.
När till slut stadens enda gasmack var hittad visade det sig att betalterminalen just denna dag var avstängd.
Gas but no gas, så att säga, vilket också skulle kunna vara det sammanfattande omdömet. Köp gärna en Octavia G-TEC, men förvänta dig att ofta behöva köra på bensin.
Skoda Octavia 1,4 TSI G-TEC
Pris
218 000 kronor, säljs nu.
Motor
Bensin/gas. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. 1 395 cm3, 110 hk (81 kW) vid 4 800–6 000 r/min, 200 Nm mellan 1 400-4 000 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Mått/vikt (cm/kg)
Längd 466, bredd 202, tjänstevikt 1 412, maxlast 454, tankvolym 50 liter bensin, 97 liter (15 kg) gas.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,0 tum. Däck 195/65 R15.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,0 s, toppfart 193 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,70 l/mil bensin, 0,45 kg/mil gas, landsväg 0,45 l/mil bensin, 0,29 kg/mil gas, blandad körning 0,54 l/mil bensin, 0,35 kg/mil gas. CO2 127 g/km bensin, 97 g/km gas.
Skatt
Skattebefriad de första fem åren.
Rival
Volkswagen Golf Sportscombi TGI Bluemotion
Värsta konkurrenten finns inom koncernen. Samma motor. Finns med DSG-låda.
Pris: 214 500 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.