Skoda Octavia 1,8 TFSI

Provkörning av Skoda Octavia 1,8 TFSI

Redan sedan tidigare är Skoda Octavia en hyllad bil – både av oss på Teknikens Värld och andra. Med den nya insprutningsturbon på 1,8 liter blir packåsnan dessutom en riktigt rolig och pigg kamrat på vägen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

2005 blev Skoda Octavia utsedd till bästa köp i Golfklassen av tidningen du nu håller i handen och i kombiutförande tog den i fjol tredjeplatsen i vårt stora mellankombi-test – tätt efter Passat och Maxda 6.

Med den nya turboladdade FSI-motorn på 1,8 liter under huven får Octavian ännu en sträng på sin lyra. Motorn rapporterade vi om redan i förrförra numret (TV 17/2007), men då på plats i Seat Altea XL. Då blev betyget med beröm godkänt även om prestandan inte imponerade. I Skodan samspelar chassi, styrningen, turbon och de villiga 160 hästarna och lämnar inte något direkt att önska.

 I början av vår provtid kändes motorn aningen slö och nyvaken – mycket beroende på att bilen endast hade sju kilometer på sitt samvete när vi hämtade den. Men efter dryga 100 mil så vaknade motorn till liv. 

 De 160 turbohästarna räcker gott till och ger en skön kompromiss mellan möjligheten att riktigt snålköra och att trycka lite extra på gasen och känna att det händer något.

 Jämförelsevis känns 1,8 TFSI som gjuten i Octavia, mycket bättre än tidigare snålmotorn på 106 hästar.

 I övrigt visar Octavia upp sina bra sidor i form av lastutrymme (sväljer 40 backar), smarta lösningar med lastöglor och lastnät, 40/60 delbart baksäte och redigt med utrymme för passagerare fram och bak. 

 Baksätet rymmer dessutom tre fullvuxna människor, men det vill till att man känner varandra skapligt i alla fall för det är lite trångt. Fram är förarstolen eljusterbar med tre minnen, dynan och ryggstödet ger bra stöd.

 Att Octavia redan i 2,0-litersutförandet var en av klassens snålaste bilar per mil de första åren gör inte saken sämre. Då drog den i vårt våld 1,05 liter milen – när 1,8 TFSI nu fick bekänna färg (över drygt 120 mil) blev samma siffra 0,79 liter/mil. Lägg därtill att priset för kombivarianten i Elegance-utförande är 

 199 000 kronor.

 Mumma för både plånboken och för den körglade med andra ord.

Skoda Octavia 1,8 TFSI

Pris

199 000 kronor (Combi Elegance-paketet).

Motor

Bensin. Tvärmonterad 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/84,2 mm, cylindervolym 1 800 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 500–4 200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

McPherson fjäderben med krängningshämmare och triangellänkar fram, multilänkaxel bak.

Styrning

Kuggstångsstyrning med el-servo. Vändcirkel 10,2 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 457, bredd 178, höjd 147, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt 1 440, maxlast ca 545, max släpvikt 1 300. Max taklast 75. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 220 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 8,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,01, landsväg 0,59, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 = 176 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!