Skoda Octavia

Provkörning av Skoda Octavia

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

1,6: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kam-axlar, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 81/77,4 mm, volym 1595 cm3. Max effekt 102 hk (75 kW) vid 5600 r/min. 

Max vridmoment 148 Nm vid 3800 r/min.

1,6 FSI: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/86,9 mm, volym 1598 cm3. 

Max effekt 115 hk (85 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 155 Nm vid 4000 r/min.

1,9 TDi: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Kompression 19,0. Borrning/slag 79,5/95,5 mm, volym 1896 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1900 r/min.

2,0 TDi: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Kompression 18,5. Borrning/slag 81/95,5 mm, volym 1968 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1750-2500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell (2,0 TDI 6-växlad) alt. 6-växlad automat eller 6-växlad sekventiell halvautomatisk låda DSG (endast 2,0 TDI). 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och triangeltvärlänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, elektromekanisk servo. Vänddiameter 10,2 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Däck/hjul

Fälgbredd 6 tum, däck 195/65 R15 (alt. 205/55 R16, 225/45 R17). 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 457, bredd 177, höjd 146, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1300-1430, maxlast ca 485. Tankrymd 55 liter.

Fartresurser 

(fabriksuppgifter)

Toppfart 1,6 190, 1,6 FSI 198, 1,9 TDi 192, 2,0 TDi 208 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 

1,6 12,3 s, 1,6 FSI 11,2 s, 1,9 TDi 11,8 s, 2,0 TDi 9,6 s. 

Bränsleförbrukning 

(fabriksuppgifter)

1,6 0,72, 1,6 FSI 0,66, 1,9 TDi 0,50, 2,0 TDi 0,55 l/mil, samtliga uppgifter gäller för blandad körning.

Goodbye Galne Gunnar!

Skoda Octavia kliver in i finrummet. Där är det redan trångt.

är Skoda Octavia nystartade 1996 och snabbt vann många köpare, inte minst i vårt land, var det som priskrigare. Här är en rejäl bil till rätt pris, inget tjafs, du som är lite klyftig skiter väl i om bilen kommer från en gammal öststat så länge priset är rätt, kom och köp bara!

Nu är det vaktavlösning. När nya Octavia "släpps" hos bilhandlarna den 2 oktober kommer den sist i raden efter systerbilarna Volkswagen Golf, Audi A3 och Seat Altea. Mycket har hänt sedan 1996 och Galne Gunnar-tricket verkar bli svårt att repetera.

Priserna är inte fastställda ännu men det pekar mot 155000 kronor för Octavia 1,6 Classic med tvåventilmotor på 102 hästkrafter. Det är omkring 15000 kronor mindre än vad motsvarande Golf kostar och stämmer väl med tumregeln att en Skoda bör kosta tio procent mindre än en Volkswagen för att bli en säljframgång - så mycket är alltså ett starkt varumärke värt.

Att ett premiummärke skattas ännu högre bekräftas av att Audi A3 kostar ytterligare tio tusenlappar trots att den bara är tvådörrars.

Så långt ser det hyggligt ut för den tjeckiska bilen. Men när den trogne Skoda-kunden - och Skodas kunder är verkligen ovanligt märkestrogna - skall byta till en ny Octavia får han en kalldusch. Gamla versionen med samma motor kostade ju bara 131900, nu ränner priset i väg med bortåt 20 procent. Kanske finns det någonstans ett smartare val...?

Marknadsförarna hos Skoda framhåller gärna att bilen har blivit så mycket större att den tål jämförelser inte bara med Golf utan även med Opel Vectra, Toyota Avensis och Volvo S40 för att nämna några. Ringa tröst för stamkunderna.

För att överbrygga prisklyftan kommer gamla Octavia att leva vidare i två år med ett pris någonstans kring 130000-135000 kronor. Kombin och RS-versionen blir också kvar på den tidigare bottenplattan. För övrigt får gamla Octavia ett nytt liv med tillverkning i Indien där en jättemarknad skall mättas.

Därmed är det klart för uppsittning i den nya bilen, en fyrdörrars femsitsig halvkombi med komfort som ett framträdande karaktärsdrag. Baksätet var tidigare den riktigt svaga punkten men tack vare den nya modellen kan många Octavia-åkare stanna kvar i kundkretsen även om barnen hunnit upp i tonåren. Octavia är en riktig fyrsitsig bil med plats för både knäna och huvudet.

På mittplatsen i baksätet blir det väl inte så kul, men takhöjden räcker även där trots att Octavia är relativt låg (146 cm). Benutrymmet har ökat med fem centimeter vilket gör all världens skillnad i ett baksäte.

Bagageutrymmet uppges vara klassens största med 560 dm3 och karossen är av halvkombityp med stor baklucka. Baksätets ryggstöd kan fällas men lastgolvet blir inte helt plant.

Stolarna har tillräckligt fast stoppning och ryggstöden är tillräckligt effektivt skålade för att inte jag skall klaga. Ljudisoleringen verkar tillfredsställande men basversionen (102 hk, 5-växlad) är lite surrig i motorvägsfart.

Teknikens Värld återkommer med säkrare omdömen rörande komfort och övriga intryck inför säljstarten. Kaotiska trafikförhållanden kring Aten gjorde det bokstavligen svårt att ta ut svängarna i några mer avancerade test. Stark byggtrafik och många vägarbeten inför sommarens idrottslekar gjorde framfarten äventyrlig. Man får vara glad att man inte blivit uttagen till OS-truppen den här gången heller.

Efter att ha kört både Golf och A3 och Altea har jag ändå en god uppfattning om vad den nya generationen går för. Buller på vissa underlag har visat sig höra till bilden, men dit hör också säkra köregenskaper och på det hela taget hög komfort.

Till det yttre är nya Octavia så konservativ att ögat tvingas studera karossen lite mer ingående för att notera ändringarna i linjespelet. Mest markant är den bredare fronten. Inuti har det inte heller skett någon revolution. Det ser ut som i en Volkswagen vilket inte är något dåligt betyg (fast det är mycket svart material i panelen, rätt dystert faktiskt).

Alla nya Octavia får krockkuddar fram (den högra urkopplingsbar med nyckel), sidokrockkuddar fram och sidokrockgardin, därtill aktiva nackskydd i framsätet och akustisk bältespåminnare - tyvärr endast till förarstolen. Manuellt manövrerad luftkonditionering, elhissar fram och antispinn blir standard även på basversionen Classic.

Octavia Ambiente väntas bli populärast i Sverige och dess köpare kan skryta med bland annat färddator, stereo/cd, farthållare och lättmetallhjul. Merpris ca 12000 kr. Lyxigast är Elegance med 16 tums hjul, automatisk klimatanläggning med mera.

Antisladdsystem (ESP) som standard hade varit ett elegant sätt för Skoda att visa omtanke om sina kunder. ESP är ju av statistiken att döma ett suveränt effektivt sätt att minska antalet skador till följd av singelolyckor. Nu blir ESP tyvärr bara ett tillval för nuftiga om vi skall använda Skoda-reklamspråk. Merpriset är ca 4000 kronor, billigare än till de flesta bilar men inte efterfrågat av kunderna. 

Kanske dags för en pedagogisk säkerhetsinsats från tillverkaren? 

Som extra utrustning erbjuds sådant som Skoda-köparna inte varit bortskämda med, till exempel GPS-navigation, xenonljus, regnsensor och parkeringsradar. 

Basmotorn på 102 hk har ett drygt jobb att baxa fram den ganska stora bilen. Det är nog ingen dum idé att lägga till 9000 kronor för FSI-motorn med direktinsprutning, den är betydligt piggare (115 hk) och dessutom snålare. Tvåliters FSI på 150 hk kommer i slutet av året och får sexväxlad låda. Av något mindre intresse för den svenska publiken är de hårt beskattade dieselversionerna på 1,9 liter/105 hk respektive 2,0 liter/140 hk, den senare även med DSG halvautomatisk låda i en enklare upplaga utan paddlar i rattekrarna att växla med. Denna låda betingar ett merpris på 10000 kronor, lika mycket som den sexväxlade automtlådan (Tiptronic) till 1,6 FSI.

"Simply clever" är Skodas nya världsomspännande slogan, en anglifiering av den svenska klassikern ?för nuftiga?, även om vitsen i ordleken spolades bort på vägen. Clever, javars. Men enkelt är det inte längre att välja eller sälja Skoda nu när kunderna inte längre nöjer sig med det näst bästa. De vill ha samma prylar som alla andra men till billigare pris. 

Från Galne Gunnar till finrummet blir en resa inte helt utan strapatser.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!