Skoda Octavia Combi TSI 180 Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180 Green tec

Nya Skoda Octavia Combi kommer att utmana i alla klasser. VW Passat, Audi A4, storebror Superb och inte minst Volvo V70 bör känna oro. Vi har kört nykomlingen i Sverige, Tyskland och Österrike. Vi har lastat den med barn och barnvagnar, åkt och handlat, kört för fort, kört som folk. Kört dieslar och bensinversioner. Provat fyrhjulsdriften och jämfört prislappar. Till och med jämfört med familjeikonen V70 …

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De allra flesta biltillverkare använder uttryck som dynamisk, aktiv livsstil, förarorienterad, framgångsrik, ja … ni fattar. Väldigt få tillverkare vill erkänna att de bygger bilar för oss som i dagsläget har två små barn (varav ett inte tycker att han behöver sova på nätterna), ett hus som är i behov av massiv renovering för hundratusentals kronor, oftare åker till storköpet och återvinningscentralen än bejakar vår aktiva livsstil när vi får en stund över. För oss som helt enkelt har en Saab 9-5 som sjunger på sista versen och som drömmer om en flångny Volvo V70 eller ännu hellre XC70. För er (mig), finns det nu en tjeckisk lösning på problemet. Nej, den heter inte Staropramen.

Nya Skoda Octavia halvkombi vann över Seat Leon och Toyota Auris i vårt test tidigare i våras. Nu är kombimodellen här, och det är den som kommer att stå för 90 procent av Octavia-försäljningen i Sverige. 

Vi inleder provkörandet av nya kombin i anslutning till hockey-VM. Skoda har sponsrat det i 21 år, och när ett antal bilar ska överlämnas till VM-organisationen får vi chansen att köra bilen på svensk mark.

Som vi redan konstaterat i vårt tidigare test har den upplevda kvalitetskänslan höjts med flera snäpp, till att numera ligga farligt nära kusinerna Volkswagen Passat och Audi A4. Till och med blinkers- och spolarspakarna är i lackerad plast, och känslan i dem känns lika dyr som i de ovan nämnda bilarna. Instrumentpanelen är inte belamrad med en massa överflödiga detaljer, utan enkel, rätvinklig och stilren. Säkert kan det bidra till att Skoda kan hålla prislappen nere på bilen. Justermånen på de främre stolarna är god, det är inga probem att hitta en perfekt körställning – och man kommer ner lågt trots att det just i den här bilen är elstolar (något som många andra tillverkare misslyckas med). Ratten är justerbar i både höjd- och längsled. För min 176 centimeter långa lekamen passar framstolarna perfekt, de ger bra stöd för kroppen i alla riktningar.

Vi kör TSI 180 Green tec, det just nu vassaste motoralternativet. Motorn känns rapp och varvvillig, men ett visst självskadebeteende kan avläsas hos Skoda eftersom de valt att stoppa i den skadedrabbade DSG7-lådan (internt kallad DQ200) i både 150- och 180-hästarsversionerna av de bensindrivna Octaviorna. Vi ifrågasätter naturligtvis detta, och efter remiss till Wolfsburg får vi svar som du kan läsa i separat ruta härintill.

Det går att köra betydligt fortare än hälsosamt med 180-hästaren, toppfarten uppges till 229 km/h, och det verkar stämma. Bränsleförbrukningen är 0,57 liter per mil blandad körning enligt EU-norm. Maximalt vridmoment är 250 newtonmeter mellan 1 250-5 000 r/min. Bilen känns aldrig svag. 

Provkörningsbilen rullar på 18-tumshjul (eftersom det blir snyggare på bild…) och trots det är ljudnivån i kupén inte alls störande. De bilar som säljs i Skandinavien förses dessutom med extra ljud- och vibrationsdämpande material, eftersom våra vägar är i lite sämre skick än övriga världens. Eller för att vi är kräsna på bullernivåer. Skoda vill dock inte berätta exakt vad de bullerdämpande åtgärderna består i.

Vår första färd tar oss till ett tidigare i texten nämnt renoveringsbehövande hus, där det icke sovande barnet och dess barnvagn står förberedda för det absolut viktigaste momentet i den här provkörningen: Hur mycket grejor får plats i bilen?

Det smarta standardmonterade (i alla Octavia kombi i Sverige) lastgolvet som ger ett cirka tio centimeter djupt utrymme som man kan förvara grejor i finns inte i ”hockey-bilarna”, men djupet är detsamma. Lastgolvet fälls med ett enkelt handgrepp ner och skapar ett djupare bagageutrymme. Med baksätets ryggstöd i normalposition är lastutrymmet 610 liter, att jämföra med Volvo V70:s 575 liter. 

Eftersom Octavians bagageutrymme är så djupt går det utan problem att dra över insynsskyddet över barnvagnar och annat. Det går inte i V70. Men mer om det på sidorna 18-19 där vi jämför Octavia och V70.

Octavias bagageutrymme erbjuder förutom utrymme och det ”smarta lastgolvet” även praktiska krokar att hänga matkassar eller annat på. Om man fäller baksätet kan man lasta 1740 liter. Och fäller man även främre passagerarstolen går föremål som är 292 centimeter långa in. Det viktiga ”barnfamilj-som-har-klippkort-på-byggvaruhuset-testet” klarar nya Octavia kombi galant.

Några dagar senare flyger vi till München, kliver in i en likadan bil, men med 150-hästarsdieseln 2,0 TDI Green tec. 320 newtonmeter i vrid mellan 1 750-3 000 r/min och toppfarten 216 km/h. På autobahn mot Österrike och Kitzbühel konstateras att bilen gott och väl räcker för svenska motorvägar. Toppfarten stämmer, omkörningar är riskfria, och ljudnivån inne i kupén är klart godkänd. Förbrukningen är 0,45 liter per mil, enligt EU-norm. Så en realistisk förbrukning lär hamna på 0,6 l/mil.

Instegsdieseln i Sverige är 1,6 TDI Green tec på 105 hästar och 250 newtonmeter, den är fullt tillräcklig om ni pendlar några mil, har en så kallad avslappnad körstil och inte vill köra om någon. Förbrukningen är låga 0,34 l/mil. Men med tyngre packning blir det för klent. Genom förbättringar i insprutningssystem, avgassystem och lägre friktion i motorn har förbrukningen sänkts med 0,08 liter per mil i alla Octavias dieselmotorer jämfört med tidigare generation.

Skoda Sverige skippar den naknaste versionen av Octavia kombi, basmodellen har därför utrustningspaketet Ambition som säkerhetsmässigt innehåller nio krockkuddar, trötthetsvarnare, proaktivt skydd före krock och multikollisionsbroms. Även 16-tumshjul, infotainmentsystem med AUX och USB-ingång, hillhold för start i backe och en hel del annat. 

Nästa utrustningsnivå heter Elegance och kostar 16 000 kronor extra och har utöver ovanstående bland annat en 5,8 tum stor färgskärm, eluppvärmt baksäte, bluetooth, 17-tums hjul, kurvljus och takrails.

Grundpriset för Skoda Octavia är 179 900 kronor, kombitillägget är 4 300 kronor och fyrhjulsdrift kostar 7 000 kronor.

Det händer inte så ofta att man får provköra en bil som man både vill ha och dessutom har råd att köpa och äga. Nu har det hänt. Men om du ska köpa den så undvik DSG7-lådan tills det är bevisat att den fungerar. Det är ju trots allt inte så svårt att växla själv.

Nya Skoda Octavia Combi i duell mot Volvo V70, skulle du vilja se det? Kika in på teknikensvarld.se under morgondagen så bjuder vi på just en sådan duell där du får se om tjecken eller svensken drar längsta strået...

Rivaler

Volkswagen Passat TSI 160 MultiFuel

Går att tanka med etanol, men vem gör det nuförtiden? Lite snyggare än Skoda Octavia kombi, men också dyrare.

Pris: 244 900 kronor.

Volvo V70 T4

Fantastisk familjekamrat på långresan, trevligare interiör än Octavia, men även den betydligt mycket dyrare.

Pris: 279 000 kronor.

Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180

Pris

216 400 kronor, säljs nu, första kund­leverans juni.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/84,2 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 5 100 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 250–5 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad automatlåda (DSG).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring av McPherson-typ, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar (endast TSI 180, övriga har sammanbyggd bakaxelupphängning).

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram och bak. ABS och antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 287, längd 466, bredd 181, höjd 146, spårvidd f/b 155/151. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 347 (+20 med DSG7), maxlast 510, max släpvagnsvikt 1600. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 610-1 740 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,4 s, toppfart 229 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,79, landsväg 0,51, blandad körning 0,61. CO2 141 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Mobilitetsgarantin förnyas vid varje service på auktoriserad verkstad, då till nästa servicetillfälle under hela bilens livslängd.

 

Skatt

840 kronor per år.

Varför sitter skadedrabbade DSG 7 (DQ200) i nya Octavia?

Mikael Sandberg, pr- informationschef Skoda Sverige

DSG 7 (med internbeteckning DQ200) är den låda som ett stort antal kunder haft problem med i Volkswagen-bilar och som även lett till serviceåtgärder på 384 000 bilar i Kina och 91 000 bilar i Japan. Nu sitter den i helt nya Skoda Octavia. Vi frågar Skoda Sverige varför, och får ganska luddiga svar.

Har DSG7 (DQ200) blivit bättre sedan problemen uppdagades?

– Vi har genomfört mjukvaruuppdateringar, och även infört en ny generation av mekatronikenheten i DQ200-lådan, så den ska fungera bättre.

Vad var den tekniska anledningen till problemen?

– I isolerade fall ledde ett elfel i kontrollenheten eller förlust av oljetrycket i växellådans mekatronikenhet till kraftavbrott. Höga yttertemperaturer, hög luftfuktighet i kombination med tät trafik (mycket start och stopp) skapade problemen. Uppdateringarna ska nu ha förbättrat detta.

Kommentar: Teknikens Värld avråder från köp av just DSG7 (DQ200) som har torrlamellkoppling. Köp en Octavia med manuell låda eller DSG6 tills det är bevisat att problemen är avhjälpta.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr