Skoda Octavia Combi Green E Line Foto: Skoda

Provkörning av Skoda Octavia Combi Green E Line

Lillebror gör som storebror. Alltid. Volkswagen har redan konverterat Golf till elbil, Audi likaså med A3. Nu är stunden kommen till Skoda.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Tjeckiska Skoda har byggt tio elbilar baserade på deras bästsäljare Octavia Combi. 

I en av dessa Octavia har jag som förste svensk gjort en provkörning. Skoda Octavia Combi Green E Line uppför sig som en Skoda Octavia ska. Fullt godkänt med andra ord, trots att den släpar på 315 kilo extra jämfört med en 1,6 TDI. Tjänstevikten, som egentligen inte finns, närmar sig två ton.

Det är därför rätt meningslöst att prata fjädring, stötdämpning, komfort och så vidare.

Skoda har varit nyktra nog att inse, i alla fall för stunden och den närmaste framtiden, att elbilens plats på jorden är i stadstrafik med närliggande områden. Med mindre modeller.

De allra flesta biltillverkare med elambitioner pratar om femton mils räckvidd, vilket bara gäller under optimala förhållanden.

Det är därför Skoda, och alla andra, testar vidare. För nog är elbilen framtiden. Till viss del i alla fall. Bensin, diesel, hybrider och andra konstellationer kommer att leva vidare länge än.

Det är ingen häxbrygd Skoda kokat samman. Det ser ut som för de flesta andra elbilar med ambitioner.

Elmotorn lämnar ifrån sig 85 kilowatt, men viktigare är vridmomentet på 270 newtonmeter som är tillgängligt från start.

Ett litiumjonbatteri förser elmotorn med kräm. Batteriet har 180 individuella celler, har 26,5 kilowattimmar i energi och väger 315 kilo. Batteriet sitter, i Octavia, monterat i mitten och bakre delen av bilen och snor en del bagageutrymme. Efter 3 000 fulladdningar kommer batteriet fortfarande att ha kvar 80 procent av sitt kapacitet enligt Skoda.

Ett så här stort batteri kommer aldrig att få plats i de framtida bilar Skoda tänker konvertera till elbilar. Det är därför nödvändigt att snabbt finna ny teknik.

Bilarna som Skoda i framtiden tänker erbjuda som elbil är främst nya Citigo till 2014. Bilar i storleksklassen Octavia och dess gränstrakter kommer att bli hybrider. Ingen köper en kombi för att köra i stadstrafik.

En färddator ger information om hur mycket kraft som används, konsumtion och batteriets laddningsstatus såväl som återstående kilometer som kan köras. Och hur mycket energi som återges tack vare bromskraftenergi.

Octavia har ett intressant system där man kan välja på hur mycket bromskraftenergi som ska gå tillbaka till batteriet.

På landsväg kan man välja ett läge där bilen liksom svävar fram när man släpper gasen, lite likt Saabs frihjul. För stadstrafik finns ett läge där motorbromsen är väldigt kraftig.

Intressant är att när du stannat för att ”tanka” så låser sig locket automatiskt om laddkabeln. Detta för att förhindra att någon genomför en form av modern slangning av ”bränsle”...

Rivaler

Opel Ampera

Bilen som vann Teknikens Världs stora bilpris. Ständigt eldriven men ibland påhejad av en bensinmotor som laddar batterierna. Du riskerar inte att bli stående med eltorsk.

Pris: 439 900 kronor.

Nissan Leaf

Årets Bil i Europa. Ska enligt Nissan klara 16 mil men som vanligt krävs det då väldigt bra yttre omständigheter och en försiktig högerfot. Finns bara som elbil. 109 hästkrafter.

Pris: 329 900 kronor.

Skoda Octavia Combi Green E Line

Pris

Ej till salu.

 

Motor

Elektrisk. Max effekt 85 kW. Max vridmoment 270 Nm. Batteri av litiumjon-typ. Kapacitet 26,5 kWh. Laddningstid 8 timmar med 230 V, 2 timmar med 400 V.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automat.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångsstyrning med servo. Vändcirkel 10,2 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 6,0 tum, däck 195/65 R 15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 457, bredd 177, höjd 147, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt 1 710, maxlast 435. Tank 0 liter. Bagagevolym 490–1 540 liter

 

Fartresurser*

Toppfart 135 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12,0 s. Räckvidd 150 km. CO2 114 g/km.

 

Skatt

0 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr