1 av 2: Inte mycket skvallrar om Skoda Octavia Combi iV är en laddhybrid. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld
2 av 2: Peter Klemensberger har kört nya Skoda Octavia Combi iV, 204-hästarsversionen. Foto: Teknikens Värld

Provkörning av Skoda Octavia Combi iV

Skoda Octavia finns nu som laddhybrid med över fem mils räckvidd med el. Tekniken känner vi sedan tidigare och liksom den lär främsta konkurrenten komma från de egna leden.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volkswagens laddhybridsversioner av Golf och Passat har länge varit populära men nu uppvaktas de från flera håll, även inom den egna koncernen. Skoda Superb iV kom med samma teknik förra året och nu följer den mindre Skoda Octavia iV upp.
Om nya Octavia är svår att ana utvändigt så är det desto tydligare inne i bilen.
Förarmiljön går från utrustningsnivån Style nu i den digitala andan och vred på mittkonsolen har strukit på foten till förmån för en pekskärm. Handhavandet går dock lätt då allt är genomtänkt och logiskt. Ett klaviatur under pekskärmen ger genvägar i menyerna.
För laddhybridens del märks nya funktioner på skärmarna. På pekskärmen kan du bland annat se förbrukning för de både drivlinorna samt välja körläge mellan el- och hybriddrift. Framför ratten kan du se hur de två drivlinorna jobbar och även få tips om när det är dags att släppa på gasen för att låta bilen motorbromsa själv och därmed alstra ström till batteriet. Det är en funktion som jag är snabb att anamma.

1 av 2: Baksäteskomfort och lastutrymme är modellens trumfkort men naggas något i kanten som laddhybrid. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld
2 av 2: Laddlucka på vänster framskärm. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld

Batteripaketet är placerat under baksätet och tanken har flyttats till bakom bakaxeln.
Fickan under bagageutrymmets golv har därmed försvunnit . Lastkapaciteten har därför krympt med 150 liter och bränsletankens volym med fem liter.
Med 200 kg extra vikt, det mesta på bakaxeln, jämfört med versionen TSI 150 har komforten blivit lite lidande. Bilen går hårt med baken över mindre ojämnheter. Annars är fjädringskomforten bra och bilen är trygg, lättkörd och komfortabel. En del vägbrus letar sig in i kupén, något vi noterade vid vårt test av Octavia med tidigare nämnda bensinmotor i Teknikens Värld nummer 12/2020. Extra stora fälgar på 18 tum sitter på provbilen och samma däckdimensioner fanns på testbilen.

414 900 kronor är utgångspriset för Octavia Combi iV. Den provkörda bilen har en prislapp på hela 496 300 kronor med Business-paket Premium, Komfort-paket Plus och panoramaglastak som dyraste tillval. Taket och den beige inredningen, som kan fås utan extra kostnad, gör sitt till för öka mysfaktorn, glöm tyskt mörker. Sittplatserna är här klädda i halvskinn och båda stolarna justeras elektriskt. De är tämligen enkla i sin utformning men fungerar bra även på långstyrning.

1 av 2: Här under finns bränsletanken och sladdar för laddning. Maximalt utrymme är 1 555 liter. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld

Octavia iV kommer i Style-utförande vilket bland annat innebär saker som multifunktionsratt, kompatibilitet med Apple CarPlay/Android Auto, adaptiv farthållare, filhållningsassistans, regnsensor, fyra körlägen och LED-strålkastare med Matrix-teknik. Det sistnämnda tycks inte jobba snabbt nog enligt mina medtrafikanter som blinkar med helljuset. Till slut tröttnar jag på att framstå som nonchalant och växlar mellan hel- och halvljus manuellt.

På Teknikens Värld testslinga kommer Octavia iV 5,8 mil på el, att jämföra med 5,5 mil enligt Skoda. Med batteriet nästan urladdat, en procents kapacitet finns alltid kvar, snittar vi bilen för 0,58 liter per mil vid i huvudsak landsvägs- och motorvägskörning. Elmotorn är alltså fortfarande med i matchen. Den stöttar dock bara bitvis men driver bilen helt själv vid start.

1 av 2: Helt digitalt invändigt. Pekskärmen visar här information specifik för laddhybriden. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld

Effektmässigt duger dessa sammanlagda 204 hästar bra men vill du ha mer av den varan ska du hålla dig. Modellen finns även i ett hurtigt RS-utförande med ett effektuttag på 245 hästkrafter, den kostar från 434 900 kronor. Skoda Octavia iV finns även som halvkombi. Väljer du den i stället för den provkörda kombiversionen kapas priset med 5 000 kronor.

Med nya Octavia är Skodas tid som en ”nuftig” bil över. Prislappen är mer tilltagen vilket kan tillskrivas den rikligare utrustningsnivån samt att märket har stigit i hierarkin. Den som vill ha ett billigare alternativ och vara koncernen trogen kan gå till Seat-handlaren och kika på modellen Leon, även den är aktuell som laddhybrid. Den har en angiven räckvidd med el på 6,2 mil. Släkten är värst, inte bara för Volkswagen.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid Advance Plus 2
Svagare och snäppet mindre än Octavia iV. Högsta utrustningsnivån krävs för att hamna på samma nivå. Testvinnare men tråkig.
Pris: 387 700 kronor.

Foto: Seat

Seat Leon FR e-Hybrid Sportstourer
Samma effektuttag och teknik som Octavia iV. Säljs i FR-version med digital förarmiljö. Tillval krävs för att komma upp i Skodans nivå.
Pris: Från 349 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!