Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Skoda Octavia Combi TSI 150 Style

Massvis av ny teknik, finare material, snålare motorer och större utrymmen. Det är kortversionen av nya Skoda Octavia. Nu är det dags för första provkörningen av Golfens fiende nummer ett.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Man måste titta ganska noga för att se att det här är en helt ny bil – den fjärde Octavian i ordningen sedan Volkswagen år 1994 tog ­rollen som fosterfamilj åt det sargade märket från Tjeckien. Men man får väl säga att de har lyckats sköta om barnet väl? Under Volkswagens ledning har Skoda sålt över sju miljoner Octavior och denna fjärde upplaga kanske inte är någon direkt ­designrevolution, men den är ett tydligt bevis på att Skoda har tagit stora steg framåt.

Liksom nya Golf byggs nya Octavia på samma MQB-teknik som den föregående ­generationen och det betyder att köregenskaperna är i stort sett oförändrade. Foto: Patrik Lindgren / BMB @ PATRIK L

Det märks framför allt bakom ratten. För varje år som går och varje ny modell som lanseras verkar det som att Skoda tillåts snegla mer och mer på sina koncernsyskon Audi och Volkswagen och kopiera deras framgångs­recept. På förarplats är nya Octavia näst intill förväxling lik nya Golf och här och där ­hittar man komponenter som Audi tidigare haft ensamrätt till.

Titta bara på knapparna och rullreglagen på rattens två ekrar – de framstår som betydligt mer påkostade i sin kromade plast än motsvarande mattsvarta reglage på den nya Golf-ratten och dörrsidorna ser lite roligare ut i Skodan. Kanske har Skoda tillåtits bli lite för duktiga? Octavia ska inte bara jämföras med Golf, den ska också ställas i relation till sin föregångare.

Fjärde generationen Skoda Octavia har kommit till Sverige och är rymligare och bättre på det mesta. Foto: Patrik Lindgren

Jämfört med gamla Octavia är den nya bilen två centimeter längre och drygt en centimeter bredare. Knappt nämnvärt alltså. Men Skoda har ändå lyckats hitta lite extra innerutrymmen och gjort så att kombimodellen sväljer 30 liter mer bagage än tidigare medan halvkombin tar tio liter mer. Den totala lastvolymen för kombin är hela 640–1 700 liter. Det är inte långt efter storebror Superb Combi som tar 660-1 950 liter.

Baksätet är dock inte lika slösaktigt rymligt som i Superb. Men bra sitter man förstås. Även en långvuxen passagerare kan sitta bakom en lika lång förare utan att gnugga knäna mot framstolens baksida. Skoda har dessutom fått till ett baksäte som är bekvämt att sitta i, ­vilket är få förunnat. Ryggstödets och sittdynans vinkel är bra och stoppningen är lagom mjuk.

Skoda-pilen syns inte längre på bakluckan. Det gör däremot företagsnamnet i stor stil. Foto: Patrik Lindgren

Det går snabbt och enkelt att hitta en väldigt bra körställning, i alla fall för mig som är drygt 190 cm lång. Kollega Oskar Krüger är 24 centi­meter kortare och klagar på att han tvingas sitta för långt från pedalerna. Det finns många bilar både Oskar och jag kan sitta perfekt i och det är synd att Octavia inte är en av dem.

Liksom nya Golf byggs nya Octavia på samma MQB-teknik som den föregående ­generationen och det betyder att köregenskaperna är i stort sett oförändrade. Styrningen är lagom snabb och direkt men lite lättare i ­känslan än tidigare. Chassit är lagom framtungt och understyrt. Bakhjulen är upphängda i en halvstel torsionsaxel som byts mot en multilänkvariant på de motorstarkare versionerna.

Skoda har sparat in på en ratteker, nya Octavia har bara två. Genomgående hög kvalitetskänsla. Foto: Patrik Lindgren

Trots att provkörningsbilen har 18-tumsfälgar med relativt låga däcksidor uppfattas bilen som mjuk. Den rör sig en hel del över stora gupp och häver sig åt sidorna i kurvor som tas lite för snabbt. Det är förmodligen helt rätt val av Skoda, den genomsnittliga Octavia-köparen kommer inte att sätta köregenskaperna på prov utan bara uppfatta den nya bilen som bekväm.

Ännu bättre vore det om den vore lite bättre ljudisolerad. Den nya bilen är aningen ­tystare än den gamla, men bullret från däcken är ändå påtagligt (det är det i nya Golf också) och vintergruset som fortfarande ligger kvar på vägarna smattrar högt inne i hjulhusen. Nej, den stora upplevelsen av nya Octavia sitter i det digitala. Det finns inga analoga mätare kvar framför ratten, där är det bara en 10,25 tum stor skärm som gäller och på den kan man se allt från en stor kartbild till en helt avskalad bild med hastigheten i fokus.

Foto: Patrik Lindgren
Skärmen framför ratten kan visa information på flera olika sätt. Foto: Patrik Lindgren

För 6 200 ­kronor extra kan man också en head up-display, och det är inte en sådan där ­tråkig variant som projicerar bilden på en liten plastskiva som ­sitter och darrar på instrument­panelen. Det är en riktig head up-display som visar informationen på rutan.

Till höger om instrumenteringen sitter en tio tum stor pekskärm som ersätter ­nästan alla gamla fysiska knappar. Skoda har till exempel valt att stoppa in klimatreglagen i skärmen, i stället för att som Volkswagen lägga dem på en touchlist precis under skärmen. Skoda har också en touchlist, men där kontrollerar man bara volymen. I Golfen händer det då och då att man kommer åt listerna under skärmen av misstag, Skoda har löst det bättre och här är risken för feltryckningar mindre.

Locket till spolarvätskan fälls ut och blir en någorlunda bra tratt. Foto: Patrik Lindgren

Menysystemet som styrs med pekskärmen fungerar bra, men Android Auto och Apple Carplay är ännu bättre och det vi alltid väljer. Det tycks Skoda ha förstått och bjuder på trådlös telefonanslutning i Style-utrustningsnivån som är grundnivån på svenska marknaden. I Style ingår dessutom LED-strålkastare med Matrix-teknik, LED-bakljus. rattvärme, navigation och adaptiv farthållare.

Den adaptiva farthållaren går att få även i kombination med manuell växellåda och då blir den intressant. Den är förstås tänkt att använda mestadels på motorväg när man mest kör på sjätte eller femte växeln och då är det nästan som att köra en automatväxlad bil. Bilen håller själv avståndet till bilen framför och bromsar och gasar på egen hand för att hålla inställd hastighet.

Bara tvådelat baksäte, men en rejäl genomlastningslucka och smart lastavdelare. Foto: Patrik Lindgren

Men den fungerar även ner till 0 km/h, under förutsättning att man växlar själv. Som förare gäller det bara att se till att rätt växel är vald och man behöver bara sköta kopplingen och växelspaken. Gasen och bromsen behöver man aldrig röra. Som en omvänd Saab Sensonic!

Octavia kommer i ett högintressant laddhybridutförande med sex mils räckvidd på el. Den kommer också i ­mildhybridutförande där bensinmotorerna på 1,0 och 1,5 liter stöttas av ett 48-voltsystem. En ­gasversion och en ny tvålitersdiesel kommer också. Provkörningsbilen har dock en helt vanlig bensinmotor på 1,5 liter och 150 hästkrafter. Den är tyst och nästan vibrationsfri och drar strax under 0,6 l/mil vid normal körning.

Rymligt och bekvämt baksäte, till och med för en onödigt lång reporter. Foto: Patrik Lindgren

Hur Volkswagen och ja, kanske till och med Audi, kommer att påverkas av Octavias nya premiumkänsla (vad det nu är) återstår att se. Så också hur Skoda kommer att påverkas av sin nya prisnivå. I det provkörda utförandet kostar Octavia Combi 274 400 kronor – nästan 24 000 kronor mer än samma bil av föregående generation. Det går att försvara med att Octavia har fått mer standardutrustning, men det går inte att försvara varför den ska vara 27 000 kronor dyrare än närmast jämförbara Kia Ceed SW.

Skoda Octavia Combi TSI 150 Style

Pris: 286 200 kronor, säljs nu, första kundleverans maj.

Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/85,9 mm, cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) mellan 5 000–6 000 r/­min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 500–3 500 r/­min.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R18.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 269, längd 469, bredd 183, höjd 147, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 550, maxlast 595, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 640–1 700 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 224 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 0,8 l/mil, extra hög 0,56 l/mil, hög 0,49 l/mil, medium 0,57 l/mil, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 130 g/km.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

Skatt: 3 230 kronor per år de första tre åren. Där­efter 778 kronor per år.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren

Kia Ceed SW 1,4 T-GDi

Kia formligen slänger Ceed SW efter kunderna. Svårslaget pris för Ceed-kombin med 140-hästarsmotorn. Något trängre än Octavia.

Pris: 206 400 kronor.

Foto: Glenn Lindberg

Ford Focus kombi 1,5T

Focus blir rivig och körglad med 182-hästarsmotorn. Nästan lika rymlig som Octavia.

Pris: 259 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!