Provkörning av Skoda Octavia Kombi 1,6 FSI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Skoda Octavia Kombi kommer att bli svårslagen i de flesta grenar, med ny form och teknik är bilen både smart och snygg - inte bara ekonomisk. Konkurrenterna får det svårt.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,0. Borrning/slag 76,5/86,9 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 155 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 6-växlad Tiptronic automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar. Bak fyrlänkad axel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,2 m. 2,9 rattvarv.

Bromsar

Skivbromsar runt om (ventilerade fram). Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 6 tum.Däck 195/65 R15 hastighetsklass V.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 457, bredd 177, höjd 146, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt från 1300, maxlast 660, släpvikt 1200 Tank 55 l.

Fartresurser*

Toppfart 198 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,2 s.

Förbrukning*

Blandad körning 0,66 l/mil.

* Enligt tillverkaren

 

Folk-kombi deluxe

Trots en ganska kraftig prishöjning kommer detta med all säkerhet bli en riktigt populär folk-kombi i Sverige. Säljstarten dröjer dock till i vår.

Andra generationens Skoda Octavia kombi avviker från de gamla idealen. Lite av enkelheten som präglade föregångaren har försvunnit till förmån för en mer ombonad Volkswagenmiljö. Men det känns inte alls fel, vilket även Calle Carlquist konstaterar i testet av femdörrarsmodellen på sidan 38 i detta nummer. 

Prisnivån har justerats uppåt ganska kraftigt. Dagens modell börjar på 138900 kronor, den nya är 13 procent dyrare och kostar från 156900 kronor. Ett ansenligt påslag förvisso, men Octavia hamnar trots detta mitt i samma prissmet som konkurrenterna. 

Första intrycket av nya Octavia är att Skoda ingalunda skjuter över målet trots det högre priset. Bilen har vuxit både bildligt och bokstavligt. Mycket energi har lagts vid detaljarbetet vilket bland annat resulterat i en mer ombonad interiör och en modernare uppsyn - klarglasstrålkastare a´la Superb ger fronten ett mer sobert utseende. Snett bakifrån påminner Octavia numer en hel del om Volvo V50, men den tjeckiska formen är mer lyckad och mer harmonisk än den svenska. Skoda har även tagit bort lite av det stora överhänget bak, utan att bagageutrymmet fått stryka på foten - det är fortfarande så stort att det generar både klasskamrater och större bilar. Men nackdelen från utgående Octavia kvarstår, den inre lasttröskeln är kvar och den är riktigt hög. En smart detalj är hanteringen av det utrullade insynsskyddet, det räcker att man trycker ner yttersta kanten för att frigöra spärren som håller rullgardinen på sin plats. Enkelt och begåvat.

Utrymmet i baksätet har blivit riktigt bra, trots att axelavståndet bara mäter 258 centimeter (mycket riktigt bygger även kombiversionen på Golf-plattformen) och sittkomforten är även den bättre än i föregångaren. Exakt var Skoda tappar gentemot konkurrenterna med längre axelavstånd får vi återkomma till vid en noggrannare analys.

Vår provkörningsbil har 1,6-liters FSI-motorn på 115 hästkrafter. Knappast någon sprinter, men den räcker gott och väl till för att göra Octavia kombi rättvisa i trafiken. Dessutom har Skoda tack och lov kombinerat motorn med en femväxlad låda, till skillnad från VW som envisas med sexväxlad i Golf. Vad Skoda däremot saknar i standardutförande som VW-produkterna har är aktivt antisladdsystem. Prispåslaget för detta synnerligen vettiga tillval är 3900 kronor, uppenbarligen värt varenda krona när man tittar på systemets inverkan vid olyckssituationer. Borde vara standard i alla bilar.

Instegsmodellen i Sverige blir en 1,6-liter stor och 102 hk stark bensinfyra. Kombimodellen kostar 7 000 kronor mer än sedanen och får för övrigt samma motoralternativ som femdörrarsmodellen (bensin: 1,6 MPI, 1,6 FSI, 2,0 FSI diesel: 1,9 TDI, 2,0 TDI). En fyrhjulsdriven modell kommer också, med 2,0 FSI eller 1,9 TDI. 

Introduktionen av Skoda Octavia kombi dröjer och än är inte ett exakt datum spikat, men någon gång sent mars/början av april kommer bilarna till handlarna. Den utgående modellen fortsätter säljas under hela nästa år och samtliga motoralternativ kommer att finnas tillgängliga.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!