Octavia på alla fyra

Provkörning av Skoda Octavia Kombi 4x4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Med drift på alla fyra hjulen och antisladdsystem som standard är beteckningen 4x4 riktigt intressant om du funderar på att köpa Skoda.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift med automatiskt inkopplande fyrhjulsdrift (Haldex). 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med underliggande triangellänkar. Bak multilänkaxel med längs- och tvärlänkar. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,2 m.

Bromsar

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfria. 

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum av lättmetall. Däck 205/60 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 458, bredd177, höjd 150, spårvidd fram/bak 153/152. Tjänstevikt 1 540, maxlast 550, släpvikt 1 500. Tank 60 l.

Fartresurser*

Toppfart 202 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,7 s.

Förbrukning*

Landsväg 0,66, stad 1,16, blandad körning 0,84 l/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Octavia för vinterväg

Med drift på alla fyra hjulen och antisladdsystem som standard är beteckningen 4x4 riktigt intressant om du funderar på att köpa Skoda.

Det pratas mycket om fyrhjulsdriften men när det kommer till kritan är det inte många bilar utanför stadsjeeparnas krets som har den. Framför allt inte i rimlig prisklass. Skoda Octavia Kombi 4x4 ser ut att hamna strax över 200000 kr, billigare är bara Subaru Impreza och lilla Suzuki Liana.

Fyrhjulsdriften (svenska Haldex) kommer endast på den nyligen presenterade kombiversionen, som provkördes i Teknikens Värld 21/04. Bilen får samma utrustningsnivå som basmodellen Ambiente med undantag av att lättmetallhjul och antisladdsystemet ESP blir standard. ESP kostar annars 3 900 kr extra till Octavia, det borde naturligtvis vara standard på alla modellerna. 4x4 blir ca 15000 kr dyrare än motsvarande Ambiente.

Kunden väljer mellan tvåliters bensinmotor på 150 hk och en 1,9 liters turbodiesel på 105. Växellådan har sex framåtlägen.

För ögat innebär fyrhjulsdriften en knappt märkbar skillnad. Bakluckan bär på ett emblem och så är frigångshöjden mer generös. Skillnaden är bara 24 millimeter men eftersom fjädringen är förstärkt tål bilen omild behandling förvånansvärt bra.

Jag provkör Octavia Kombi 4x4 en afton på en okänd skogsväg mitt i svartaste Böhmen. Underlaget är grus av grövre kaliber och rejält gropigt. Jag kör så fort jag vågar mellan tallarna och blir klart imponerad av att fjädringen inte slår igenom en enda gång och att underredet inte tar i marken trots det raska tempot.

Haldex-kopplingen fördelar kraften automatiskt till hjulen, men bilen är i praktiken framhjulsdriven för det mesta. När jag gasar på i utgången av en kurva river bakhjulen igenom så att bakvagnen glider i sidled. ESP griper inte in utan accepterar den lilla sladden och att föraren korrigerar den med en snabb rattrörelse. Systemet har alltså en rätt hög toleranströskel som ger vissa friheter. 

Det senaste Haldex-systemet är lättare än det tidigare men höjer ändå bilens vikt med drygt 100 kg, vilket placerar den i en högre skatteklass. Nya generationen Haldex är dessutom mindre servicekrävande.

Både bensin- och dieselversionerna kräver att föraren är flitig med växelspaken. Utväxlingen är säkert bra för den som kör mycket på Autobahn, men i normala farter är det ofta som sexan inte passar. 

Rent tekniskt finns inga hinder för automatlåda och bilen kommer så småningom med Audis av många prisade DSG-låda. Men då ilar priset i väg med ytterligare 10 000 kr och det är inte riktigt bra för Skodas vettighetsimage, så man skyndar långsamt med tillvalsmöjligheterna.

Det är annars en föga avancerad gissning att Octavia inom några år kan utrustas även med den nya 200 hk-motorn som redan sitter i de mest påkostade Audi A3 och VW Golf. Men hur angeläget är det att den förnuftiga folkbilen Octavia spränger 300000-kronorsvallen?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!