Skoda Octavia RS

Provkörning av Skoda Octavia RS

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1 781 cm3. 180 hk vid 5 500 r/min, 235 Nm vid 1 950 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram (ventilerade) och bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 451, bredd 173, höjd 142. Tjänstevikt 1 405, maxlast 420, släpvikt 1 320, taklast75.

Fartresurser*

Toppfart 235 km/h, 

0-100 km/h 7,9 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,80 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

Plockepinn

Snabbaste Skodan hittills är kul att köra, rimlig i pris och pyntad för att passa tjänstebilsförare som drömmer om lite spänning.

På känt manér inom Volkswagenkoncernen breddar sig också Skoda. Det är ju bara att plocka bland pinalerna i koncernens prylhylla. Fast vem hade gissat på att nästa tjeckiska utsläpp skulle bli en krigsmålad 180-hästare med turbo, gröna bromsok, fläskiga hjul och hängläpp?

Nu går väl en rysning bland alla nuftiga ekonomibilister som fylkats kring märket - men halvvilda Octavia RS är faktiskt riktigt läskande. Den är till karaktären ungefär samma kreation som Ford Mondeo ST200, en tjänstemannaracer med mycket Go och ännu mer Show.

Vilket kan vara synd, Octavia RS känns riktigt kapabel. Motorn, den chips-trimmade 1,8 T som finns i Audi, VW och Seat också, är skönt flexibel och pytsar på turboeffekten i jämn ström. Utväxlingen är däremot rent stollig, det går att dra till 120 km/h mätarfart på tvåan och då har 100 km/h passerats från stillastående på knappt åtta sekunder.

Fjädringen är benhårt bestämd men ändå förunderligt bekväm. De ytterst komfortabla sportstolarna fram bidrar, fast det laxskinninspirerade tyget (kanterna är läderskodda) och på dörrsidorna kan man ha och mista. Det verkar snabbsolkat till tusen.

Allra bäst är styrningen. Mjuk men distinkt, med mycket signaler från 17-tumshjulens förehavanden på vägbanan. Ljudnivån är oväntat låg och spårkänsligheten inte den väntade.

Ett nöje att köra alltså, men att titta på? Attribut i form av blanka pedaler och en trimmad växelspaksknopp kanske imponerar på någon, först och främst känns RS välgjord trots sitt låga pris.

Men i Octavias normalt sett så jättelika bagageutrymme har man i RS tryckt in förstyvningar i form av stag. De inskränker menligt på genomlastningsmöjligheten när baksätet är fällt. Om pinnarna hamnat där för att de ska verka fräna är effekten den rakt motsatta, allvarligare vore om de verkligen behövs för att göra bilen tillräckligt vridstyv. För hur står det då till med alla de pinnlösa Octavia som befolkar varje gathörn?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!