Provkörning av Skoda Octavia RS

Provkörning av Skoda Octavia RS

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

225 900 kronor.

Motor

 4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,5/92,8  mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5 100 r/min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 800 och 5 000 r/min.

Kraftöverföring

 Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilinkaxel.

Styrning

 Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,2 meter.

Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

 Fälg 6,5 tum, däck 225/45 WR 17

Mått & vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 258 längd 457, bredd 177, höjd 133 spårvidd f/b 154/153 Tjänstevikt ca 1 445, maxlast 495, max släpvikt 1 400. Tank 55 liter.

Fartresurser*

 Toppfart 240 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,3 s.

Bränsleförbrukning*

 Stad 1,09, landsväg 0,60, blandad körning 0,78 l/mil.

* Enligt tillverkaren

 

Snabbast i familjen

Skoda har i åratal proklamerat att det är märket för nuftiga människor. Hur nuftigt är det då att pressa ner en 200 hk stark motor i en familjebil som Skoda Octavia? Inte det minsta –men förbaskat kul…

Skoda värnar om sitt sportiga arv även om det kanske inte har märkts så mycket här i Sverige. Av den tidigare generationen Octavia RS rullar det cirka 2 000 exemplar i Sverige. Vissa år har försäljningen av RS i Octavia-sfären varit så hög som tjugo procent.

 Nya Octavia RS har en tvåliters turbomotor på 200 hk som vi känner från VW Golf GTI. Octavia RS är kanske ingen GTI i ordets rätta andemening, men en synnerligen snabb familjebil som kan nyttjas även i vardagslag utan större problem.

 I motsats till förra generationen kommer nu RS som kombicoupé och kombi på en och samma gång. Förra generationen kombi lät vänta på sig i två år.

 Motorns körbarhet är imponerande. Det maximala vridmomentet på 280 Nm finns tillgängligt mellan 1 800 och 5 000 r/min. Det märks vid attackerande körning på krokiga vägar. Välj fyrans växel och du behöver sällan eller aldrig växla vare sig upp eller ner.

 Motorn tycks hela tiden, under belastning, ha all den kraft man kan önska. På sexans växel (sexväxlad låda är standardutrustning) kan det till och med tyckas att det är för mycket med tanke på bränsleförbrukningen. Fast å andra sidan kanske inte en RS-köpare har den tankegången. 

 Värre är det då vid start. Om man inte ser till att ha nog med varvtal är det busenkelt att få motorstopp. 

 Om man nu ger sig den på det och gasar så mycket Octavia RS orkar ska det inte ske. Då ska familjebilen accelerera från 0-100 km/h på 7,3 sekunder (kombin vill ha 0,2 sekunder till på sig).

 När vägen så tillåter, och förstås lagen, är toppfarten 240 km/h, kombin halkar efter med ”bara” 238 km/h.

 Som ni säkert förstår handlar detta om Skodas hittills starkaste och snabbaste serieproducerade bil.

 För att klara kurvorna, och markera ett tufft utseende, är bilens fjädring sänkt från 140 mm till 128 mm.

 Detta har inte skett obemärkt. I låga farter och i stadstrafik är Octavia RS mer än lovligt struttig och obekväm. Det är först i högre farter fjädrar/stötdämpare finner sig tillrätta och fungerar som det var tänkt.

 I dessa farter infinner sig då ett annat problem, nämligen ljudnivån från däcken. Inte ens på fina motorvägen utanför Wien i Österrike var det tyst. Landsvägarna i Tjeckien ska vi inte ens tala om. Frågan är hur smärtsamt det blir på svenska vägar.

 Octavia RS är välutrustad från start.

 Kraftigt dimensionerade stötfångare och kjolar med integrerade dimljus, sportstolar i skinn/alcantara, pedaler i borrat stål, sportavgasrör, spoiler på bakluckan och treekrad sportratt. Allt sådant en RS-köpare förväntar sig. Alla karossdelar, inklusive dörrhandtag och lister, är lackerade i den valda färgen.

 I övrigt: helautomatisk luftkonditionering, mittarmstöd med kylt förvaringsfack, färddator, elektroniskt styrt stabilitetsprogram av däckstrycket, elstyrda sidorutor fram och bak, cd/stereo med åtta högtalare. Navigator kostar 13 100 kronor extra.

 Att Skoda gillar sin motorsportsatsning framgår tydligt, emblemen är många på kaross, ratt, stolar etcetera. Tyvärr är man dock inte speciellt konsekvent eftersom emblemen är olika fram och bak. Bak står det RS (RallySport), fram är det bara motorsportsymbolen. 

 Kvalitetsmässigt är Skoda i dag inte så mycket att oja sig över. Det känns i materialval, spakar och vred som att köra vilken Volkswagen-produkt som helst. Kanske inte Audi-klass, men väl VW.

 För nöjet att köra nya Skoda Octavia RS får du betala cirka 225 900 kronor, kombin har ett påslag på 7 000 kronor.

 Inget dumt val egentligen, om du känner för vägsmisk på helgerna och fortfarande har möjligheten att transportera såväl familj som bagage lång väg utan större problem.

 Den första december introduceras Octavia RS för den klubb som bildats för entusiasterna. Därefter startar försäljningen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!