Enligt Skoda Sveriges prognos ska det rulla 350 Octavia RS 4X4 i Sverige innan 2016 är slut.

Provkörning av Skoda Octavia RS Combi 4x4

Det tog Skoda 42 år att göra en RS-version fyrhjulsdriven. Lång tid men nu är den här. Vi provkör på snorhal österrikisk is och kollar om det är något att ha.

På 70-talet kom det en liten coupémodell från Skoda som hette 130 RS. Många fnissade bakom dess rygg men bilen var helt outstanding i tävlingar som RAC-rallyt och vann klassen jämt och ständigt. Oftast med norrmannen John Haugland bakom ratten. I dag är Skoda 130 RS en kultbil och vill du ha en gäller det att öppna lädret på vid gavel.

Trots modellbeteckningen hade 130 RS upp till 140 hästkrafter och tack vare låg vagnsvikt, runt 800 kilo, hade den en då imponerande toppfart av 220 km/h.

Skoda 130 RS var lite av en fattigmans-Porsche med sin svansmotor och bakhjulsdrift och häcklades för sina köregenskaper men älskades av de som kunde köra bil. RS har sedan dess varit en frekvent återkommande bokstavskombination när det gäller Skoda, framför allt Octavia.

Men tjeckerna har varit sparsamma med att verkligen utnyttja RS (RallyeSport) fullt ut på samma sätt som koncernbröderna Volkswagen gjort med GTI och Audi med – RS.

Först nu kommer Skoda Octavia RS som fyrhjulsdriven, men det är liksom som om tjeckerna står med mössan i hand och ber om ursäkt för att de finns.

Skoda Octavia RS 4X4 kommer bara med en 184 hästkrafter stark dieselmotor. Inget ont om den egentligen men man hade ju gärna velat ha en motor med mera stake i, som verkligen lyfter fram bokstäverna RS. Men det är inget Skoda vill höra talas om.

Kunderna vill ha 184 hk diesel säger de, inte någon 220 hästars bensinmotor. Svaret är ungefär likadant när jag frågar varför de inte kommer med en gatversion av Skoda Fabia R5 som de ska försöka vinna VM i WRC2 med. Där svensken Pontus Tidemand spelar en av huvudrollerna.

Haldex fyrhjulsdrift generation 5 väger lika många kilo. Ett kilo lättare än den förra versionen, alltså 4.

Kunderna vill inte ha det och det blir för dyrt att producera med en låg försäljningsvolym. Jaha. Surt!

Nu räcker kanske 184 hästar till för de som väljer en Octavia RS 4X4. Det skjuter på rätt bra i alla fall och 0-100 km/h tar bara 7,7 sekunder. Det känns långsammare än så. Toppfarten är 224 km/h.

Fyrhjulsdriften är Haldex generation fem. En elektroniskt styrd lamellkoppling som med hydraulik för över kraften till bakhjulen när så behövs. Systemet väger bara fem kilo och prispåslaget jämfört med en framhjulsdriven version är 7 000 kronor. Humant.

Som det ser ut just här kan du lasta in 610 liter bagage. Med fälld baksätesrygg ryms hela 1 740 liter.

Vi provkörde på en snorhal isbana utanför Obertauren i Österrike. Vi skulle ha kört på centraleuropas största testanläggning på is, Ice Park, men den töade bort.

Det fina med systemet är att med två knapptryck kan du koppla bort antisladdsystemet. Nästan. Om man kör på en sådan här hal bana är det enkelt att åka sidledes men med raka hjul och då håller antisladdsystemet sig borta. Men trixar du och får tvärställda framhjul tycker systemet att du har problem och kliver in igen.

Det är svart som gäller i Skoda Octavia RS men lite röda sömmar piffar upp.

Skoda Octavia RS är en lagom bil i det mesta. Lätt att hantera med stora glasytor. Inte så fruktansvärt brutal vare sig i diesel eller bensin­utförande (220 hk). Går alldeles utmärkt att kombinera som familjebil och redskap för banträffar även om den av naturliga skäl inte hänger med exempelvis sina motorstarkare koncernbröder, typ VW Golf R. Beroende på var man kör är stötdämparinställningen justerbar.

Octavia RS är också lagom i pris. Men den är inte speciellt lagom när det kommer till last. Trots sina yttermått lastar den mer än Volvo V70 och svensken borde stå i ett hörn och skämmas.

För den som till äventyrs vill ha det så finns fyrhjulsdrivna Octavia RS även med sedankaross. 301 200 kronor. Neh!

Skoda Octavia RS Combi 4X4

Pris

Från 305 500 kronor, säljs nu, första kundleverans nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) mellan 3 500-4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6 -växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,5 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R 18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 469, bredd 181, höjd 145, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 12,7. Tjänstevikt 1 572, maxlast 566, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 610-1 740 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 224 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,58, landsväg 0,46, blandad körning 0,50. CO2 131 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

1 198 kronor per år.

Rivaler

Volvo V70 D4 AWD

Foto: Andreas Libell / Teknikens Värld

Större än Octavia men tar mindre last. Tre hästkrafter mindre men nästan 50 000 kronor dyrare. Avlöses snart av V90. Pruta!

Pris: ca 353 900 kronor.

 

Seat Leon X-perience TDI 184 4Drive

Koncernbroder med likadan motor och lite förhöjd markfrigång. Lastar rejält men inte lika mycket som Skoda Octavia RS 4X4.

Pris: ca 287 400 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!