Provkörning av Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 150 4x4

Volvo XC70, Passat Alltrack, Audi Allroad, Skoda Superb Alldrive. Extra plast och extra markfrigång, men framför allt extra aktiv image. Nu har de fått konkurrens av nya Octavia Scout – som dessutom drämmer till med ett lågpris som heter duga.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nej, det är ingen större skillnad mot en helt vanlig Skoda Octavia. Nej, den har inga finurliga system som exempelvis hjälper till när du ska köra nedför jättebranta backar. Nej, den ger inte samma status som en Audi Allroad eller Volvo XC70 på garageuppfarten i villakvarteret. Den är dessutom bara någon millimeter högre än en helt vanlig Volvo V70 (alltså utan XC). Men den har det som behövs för en helt vanlig familj som ibland ger sig ut till skogs, ibland drar en tung släpvagn eller ett hästsläp, ibland helt enkelt skiter i att skotta bakom bilen efter en natts snöfall och bara backar ut och åker till jobbet och skottar på kvällen i stället. Och den kostar bara 6 000 kronor mer än en vanlig Octavia med fyrhjulsdrift och motsvarande utrustning. Jo, det är sant.

Skoda Octavia kombi har tagit Sverige med storm. Cirka 4 000 Octavia sålda till svenska kunder sedan introduktionen sent 2013 talar sitt tydliga språk, lastutrymme och lågt pris tilltalar. Det är därför jag blir lite förvånad när Skoda Sverige bara räknar med att sälja 800 exemplar per år av nya Scout. Den är ju så mycket bättre. Förmodligen är det nån på räkneavdelningen som har räknat ut att 31 millimeter extra markfrigång och några emblem som det står ”Scout” på endast är värda 6 000 kronor, men jag misstänker att det kostar mer att montera emblem och plastdetaljer än vad Skoda tar betalt för det.

Engström gör tummen upp när det visar sig att Octavia Scout har bromsar som fungerar. Hill Descent Control finns nämligen inte.

Men vad får man egentligen? De tre motorerna som erbjuds till Octavia i Scoututförande Euro 6-klassade och enligt Skoda är de i snitt cirka 20 procent snålare än tidigare motorer, sanningshalten i det påståendet får vi återkomma till vid riktiga tester av bilarna. Plastpaketet på nya Scout innehåller sidoskyddslister, plast runt hjulhusen och tröskellådorna. Övre delen av backspeglarna kan fås antingen i kromfärg eller lackade i bilens färg. Kofångaren är speciell för Scout med lite offroad-look, och likaså baktill. Skoda anger till och med ingångsvinkeln fram till 16,7 grader och bak till 13,8 grader. De spinner såklart stenhårt på offroad-looken, men det här är absolut ingen terrängbil. Längs provkörningsrutten kommer vi efter ett tag till ett av tyska ADAC:s övningsområden med terrängbana och får order av tyska strikta män (notera att detta var innan de vann fotbolls-VM så den riktiga glädjen fanns inte i deras sinnelag, snarare en spänd förväntan…). Det är naturligtvis inga problem att köra i banan med nya Scout, men det hade det inte varit med en Saab V4 från 1968 heller. Köra uppför, nerför och stänka vatten i pölar går med alla bilar, helt enkelt. Det är inte ”terrängegenskaperna” som kommer att göra Scout till en svensk favorit. Men den skramlar inte i hjulställen, och den är inte okomfortabel på riktigt dåliga vägar. Där börjar vi närma oss kärnpunkten.

Max släpvagnsvikt är 2 000 kg, till glädje för folk som förvarar sina hamburgare i en vagn bakom bilen…

Svenskens bilägande och bilanvändande skiljer sig från större delen av resten av världen. Vi envisas med att ha hela bohaget med oss när vi åker nånstans. Vi drar upp båtar. Vi åker till fjälls. Åker skidor. Vi jagar, plockar svamp eller bara går omkring i skogen utan att vare sig ha ihjäl nåt eller plocka med oss nåt att göra stuvning eller soppa av… Och vi vill köra bilen ända fram. Med hunden i.

Nu kanske ni tycker att jag generaliserar lite. Men tillräckligt många av oss svenskar stämmer in på ovanstående personbeskrivning. Den plastade höghjulingen XC70 står nämligen för 40 procent av den svenska försäljningen av Volvo V70. Det svenska folket älskar fyrhjulsdrivna bilar med bara liiiite högre markfrigång, för vi vill ju inte sticka ut och verka märkvärdiga. De tidigare nämnda biltillverkarna är bra på att ta betalt för plasten. En XC70 är cirka 50 000 kronor dyrare än motsvarande V70. Det är där Skoda Octavia Scout kliver in med ett all-time-low på prisbarometern. 258 900 kronor för 150-hästarsdieseln som endast säljs med manuell sexväxlad låda, 284 100 kronor för 184-hästarsdieseln som endast säljs med sexväxlad dubbelkopplingslåda och 264 500 kronor för bensinddrivna 180-hästaren som också bara säljs med sexväxlad dubbelkopplingslåda. Markfrigången är 17,1 centimeter. Bara tre centimeter högre än en vanlig Octavia. Dragpaketet som innehåller avtagbar låsbar dragkrok, flyttbart lastförkjutningsnät, däcktrycksvarning och elektrisk öppning/stängning av bagageluckan kostar 7 900 kronor extra. Och om du vill lyxa till det med läderklädsel och navigation så kan du köpa till Businesspaketet för 19 900 kronor.

Om man inte gillar plastlooken men vill åka Skoda Octavia på dålig väg kan man köpa en vanlig fyrhjulsdriven sådan och lägga till ”dålig väg-paketet” för 2 000 kronor, då höjs bilen 20 millimeter, men man får inte med ”ballongdäcken” som gör under för ljudnivån i bilen. Och det är det som är grejen med hela bilen. Här har vi Skoda Octavia kombi, som lastar 610 liter om man skippar reservhjulet i baljan, nu med en ljudnivå i kupén som nästan är på Volvo-nivå. Det är det som räknas i Sverige, eftersom vägnätet är långt ifrån väl underhållet. Slutsats av den här provkörningen: Nej, det är ingen större skillnad mot en vanlig Octavia kombi. Men ja, det är en Scout man ska ha om man bor i Sverige.

Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 150 4x4 Green Tec

Pris

258 900 kronor, säljstart i september.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 340 Nm mellan 1 750-3 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar.

 

Styrning

Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/50 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 469, bredd 181, höjd 153, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 17,1. Tjänstevikt 1 526, maxlast 570, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 55 liter. Bagagevolym 610-1 740 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,1 s, toppfart 207 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,61, landsväg 0,46, blandad körning 0,51. CO2 129 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

1 169 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Passat Alltrack

Foto: Uli_Sonntag

På samma sätt som Octavia Scout är det inte mycket som skiljer mot ”vanliga” Passat. Men man vill ändå hellre ha en med gummistövlar.

Pris: 309 900 kronor.

 

Volvo XC70

Långresefavoriten! Mycket bättre komfort, tystare i kupén, bättre stolar och 10 centimeter bredare i axelhöjd än Scout. Högre pris, men också högre markfrigång med 21 centimeter.

Pris: 345 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr