Foto: Skoda

Provkörning av Skoda Octavia TSI 140

Skoda är ett av de bilmärken som skärpt till sig mest de senaste åren. Från driftkucku till bra och populär familjebil. Nu tar de klivet upp ytterligare ett steg med nya Octavia.

Skoda Octavia är modellen som tog företaget in i den ”riktiga” bilvärlden. Plötsligt var det tjeckiska bilmärket något att ta med i beräkningen. Octavia står för 44 procent av företagets försäljning. I Sverige har det sålts 75 000 Octavia sedan 1996, 90 procent av dessa är kombi.

Skodas rykte blir förstås inte sämre av att Volkswagen återfinns i bakgrunden som ägare.

Nya Octavia känns som en rejäl utmanare inte minst till Golf. I stort sett samma pryttlar, men till betydligt billigare pris.

Octavia är nämligen baserad på samma bottenplatta som nya Golf, och det vet vi är finfina grejor. Samtidigt är Octavia en större och rymligare bil än Golf.

Det märks inte minst på bagageutrymmet som är sanslösa 590 liter med baksätet i upprätt position. Jämför det gärna med VW Golf som i motsvarande läge rymmer 380 liter.

Faktum är att Skoda Octavia rymmer 30 liter mer bagage än BMW 5-serie Touring så länge inte bakre stolsryggen fälls ned. Nackdelen är att lastgolvet inte blir helt plant när baksätesryggen fälls.

Trots lastkapaciteten har Skoda Octavia lyckats behålla ett snyggt linjespel och bakdelen ser inte det minsta bulkig ut. Tvärtom är detta, enligt mitt tycke i alla fall, den allra snyggaste Skodan någonsin.

Fronten är lyckad med den nya placeringen av logotypen, en bredare grill men fortfarande med 13 ribbor och nya, smalare, strålkastare som är separerade från grillen. Dimljusen har flyttats och harmoniserar nu bättre med strålkastarna.

Enligt Skoda är glaset i strålkastare och bakljus brutet på ett sätt som ger en kristalliknande effekt. Detta som en hyllning till Tjeckien som ett land med lång tradition av kristalltillverkning.

Nåväl.

Trots att Skoda Octavia är en stor och rymlig bil har teknikerna lyckats banta vikten med upp till 102 kilo vilket ger bättre bränsleekonomi, bättre prestanda och trevligare körupplevelse.

Bantningen har skett enligt följande:

Motor/växellåda – 40 kg

Kaross – 30 kg

Chassi – 26 kg

Elektronik – 6 kg

Bilkroppen är till 70 procent byggd av höghållfasthetsstål, sex gånger starkare än konventionellt stål. Det tillverkas genom att stålet hettas upp till 950 grader, pressas och sedan på 5,5 sekunder kyls ned till 180 grader. 

Resultatet är ett tunnare och lättare stål som ändå bibehåller sin styrka.

Trots minskad vikt på drygt 100 kilo har Skoda Octavia vuxit på alla ledder och frågan är väl om den snart inte är på väg ut ur sitt segment. Den anses fortfarande tillhöra kompaktklassen (A-segmentet) men är väl närmast att betrakta som en mellanklassbil.

Axelavståndet har ökat med 108 mm. Längden med 90 mm och bredden med 45 mm. Det innebär att personer med en längd på cirka 190 cm lätt kan sitta bakom varandra och fortfarande ha möjlighet att vifta med knäna. För en fjutt på 168 centimeter som jag är det en ocean av utrymme i baksätet. 

Skoda Octavia kommer att erbjudas som miljöbil, enligt 2013 års definition. Det sker med en 110-hästars TDI med en förbrukning på 0,34 l/mil blandad körning och ett utsläpp på 89 gram koldioxid per kilometer. Säljstart i oktober.

Samtidigt kommer en lika stark gasdriven (CNG) bil, även den miljöklassad.

Men för de som genast vill ha sin Skoda Octavia blir det att välja någon av nedanstående.

Instegsmodellen 1,2 TSI 105 hk för 179 900 kronor.

Provkörda 1,4 TSI med 140 hk. 197 100 kronor.

Snabbaste bensinalternativet 1,8 TSI med 180 hk för 212 100 kr.

Samtliga bensinmotorer är raka fyror med turbo och fyrventilsteknik och det gäller även de två inledande dieselalternativen. 1,6 TDI på 105 hk för 205 100 kr och 2,0 TDI/150 hk kostar från 218 100 kronor.

Samtliga versioner kommer i ganska högt Ambition-utförande. Det innebär bland annat nio krockkuddar, luftkonditionering, hillhold-funktion, start/stopp, lättmetallhjul, elstyrda sidorutor och backspeglar, trötthetsvarnare med mera. 

Och inte minst: isskrapa innanför tanklocket! En innovation så god som någon.

De som vill ha kombi, vilket nästan alla i Sverige vill, får vänta till sommaren och då lägga på 6 500 kronor.

Men nog snackat. Nu kör vi!

Det tar inte många minuter att bli imponerad av nya Skoda Octavia. Kvalitetskänslan i interiören, knappar, vred, spakar är i toppklass.

Stolarna fram är mycket bra och ger det stöd du vill ha på alla håll och kanter.

Styrningen är i toppklass. Lätt men ändå med mycket känsla och du vet hela tiden vart bilen är på väg. Med lite attack på körningen uppstår lite understyrning men det är hela tiden fullt kontrollerbart.

Fjädringen är väl avstämd och reagerar knappt på de potthål i asfalten som finns på vägarna runt portugisiska Faro. Som tillval finns ”Drivers Select” där du kan justera inte bara fjädring utan även motorkaraktär och DSG-lådans snabbhet. Pris för detta ej fastställt.

På vissa underlag uppstår det en hel del ljud från däcken, men provbilen rullade på 17-tums däck och fälgar. 16 tum är standard.

Den 140 hästkrafter starka TSI-motorn imponerar främst genom ett magnifikt vridmoment på låga varvtal. Toppeffekten är dock inte så imponerande men den räcker till för de flesta behov och det känns inte som att det finns någon anledning att välja alternativet med 180 hästkrafter.

Är det massor med kraft man eftersträvar är det lika bra att vänta på RS-versionen.

Skoda Octavia har blivit väldigt tysk i sin framtoning. Man kan kanske säga att Skoda förlorat en del av sin identitet. Men hade de egentligen någon?

Octavia känns nu lika bra som sina mer premiumbetoande koncernbröder Volkswagen och Audi. Det är inget dåligt betyg. Och det kommer till betydligt mindre peng.

Skoda har som ambition att Octavia ska hamna bland Europas tio mest sålda bilar. Just nu ligger modellen på fjortonde plats.

Octavia har alla möjligheter att lyckas med detta.

Rivaler

VW Jetta TSI 160 GT

Frågan är om detta är en bil för pensionärer eller bara diskret återhållsamhet för de som varken frågar efter flärd eller status. Inte speciellt kul men i alla fall rymlig.

Pris: 229 900 kronor.

Toyota Avensis 1,8

Ännu en muntergök som dock blev lite roligare att titta på och lite snitsigare att köra genom ansiktslyftet inför 2012. En omgång till så kanske det blir riktigt bra.

Pris: 230 100 kronor.

Skoda Octavia TSI 140

Pris

 197 100 kronor.

 

Motor

 Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/80,0 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) mellan 4 500 och 6 000 r/min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 500 och 3 000 r/min.

 

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med längsgående stag.

 

Styrning

 Kuggstångstyrning med elservo. Vändcirkel 10,4 meter.

 

Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

 Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R 16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 269, längd 466, bredd 181, höjd 146, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 14 cm. Tjänstevikt ca 1 225, maxlast ca 550, max släpvikt 1 500. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 590–1 580 liter.

 

Fartresurser*

 Toppfart 215 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,4 s.

 

Bränsleförbrukning*

 Stad 0,65, landsväg 0,46, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 121 g/km.

 

Garantier

 Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, mobilitetsgaranti.

 

Skatt

 440 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!