Foto: Robin Törnros

Provkörning av Skoda Scala 1,0 TSI 115

Skoda ersätter gamla Rapid med den helt nyutvecklade Scala som bygger på Polo-teknik. Vi beger oss till kroatiska Split och kollar upp hur mycket nytt nya Scala egentligen erbjuder.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Du kanske kommer ihåg när Skoda Rapid såldes i Sverige för några år sedan. Gör du inte det är det inte så konstigt då det var under en kort period med måttlig framgång. De flesta delarna plockades från Volkswagens lagerhyllor och många valde i stället att köpa den större och bättre Octavia.

Strax utanför flygplatsen i kroatiska Split

står en flotta av nya Scala uppradade i stekande­ sol. Jag är tilldelad en limegrön, på skodiska Rally Green, Scala utrustad med den trecylindriga enlitersmotorn TSI 115 och sexväxlad manuell låda. På väg mot bilen reagerar jag över att fronten sedd från sidan påminner­ om den hos Audi A1.

Styrningen är fullt jämförbar med både Polo och Golf vilket kanske låter som ett tråkigt konstaterande men är snarare ett gott betyg. Foto: Robin Törnros

Volkswagen-familjens DNA är ytterst närvarande. På plats i förarstolen är komforten på topp, detta kan vara en av de bästa stolarna i klassen med riktigt bra stöd i både dyna och ryggstöd. Då är det ändå standardstolarna som sitter i provbilen. Skoda erbjuder även en sportigare variant med fast monterat huvudstöd och mer stöd åt axlarna. Körpositionen är bra tack vare att det finns gott om justermån i både stol och ratt, ignorerar jag logotypen monterad på den sistnämnda skulle jag lika gärna kunna sitta i en Volkswagen Golf.

Den kompakta trepipen burrar härligt under huven och växellådan är helt okej att hantera,­ varken fast eller slapp. Uppför de kurviga vägarna ovanför Split behöver jag peta ner några steg i lådan för att motorn ska orka med men annars upplevs motorn som förvånansvärt stark för sin storlek och fullt tillräcklig i en bil som denna.

Den mindre infotainmentskärmen är att föredra. Riktiga rattar till bland annat volym. Foto: Robin Törnros

TSI 115-maskinen är troligen den som kommer att bli mest populär på den svenska marknaden. Den kompletteras dock även av den svagare 95-hästarsversionen av samma motor samt en 1,5-liters 150 hästare och en dieselmotor på 1,6 liter och 115 hästkrafter. I slutet av 2019 ansluter även den gasdrivna G-TEC-motorn till utbudet. Den har 90 hästkrafter.

Asfalten är stundvis grov och jämförbar­ med den på svenska vägar vilket gör mig varse att Scala faktiskt är en ganska välisolerad bil för sin klass. Jag förväntade mig att ljudnivån skulle vara högre men upplevd nivå bådar gott för när den landar på svensk mark i mitten av juni.

Stolarna är riktigt bekväma och ger bra stöd i både dyna och ryggstöd. Foto: Robin Törnros

Provbilen är utrustad med det mindre infotainmentsystemet med pekskärm om 9,2 tum och saknar inbyggd navigation. Det gör dock inget då den ändå är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto vilket betyder att du ändå kan få navigation på skärmen. Dessutom föredrar jag detta billigare system­ då det faktiskt har konventionella vrid/tryckknappar till volym och skrollning genom menyerna, något den 11 500 kronor dyrare 10,25-tumsvarianten irriterande nog saknar.

Ryggstödet delas bara 60/40 men det finns en hel del krokar att hänga saker i och ett smidigt förvaringsnät. Foto: Robin Törnros

Kupéutrymme är tack vare axelavståndet på 265 centimeter snäppet rymligare än hos Golf som är tre centimeter trängre mellan axlarna. Men sett till åkkomfort är Scala mer lik mindre Volkswagen Polo på grund av att de två delar MQB A0-plattform. Dämpningen är inte lika raffinerad som hos Golf och saknar det lilla extra som filtrerar bort småstötar. Det betyder att Scala stundtals kan uppfattas som typiskt ”småbilsstruttig”. Men det ska tilläggas att det absolut inte är i värsta laget.

Foto: Robin Törnros

Styrningen är fullt jämförbar med både Polo och Golf vilket kanske låter som ett tråkigt konstaterande men är snarare ett gott betyg. Välavvägd och lagom direkt. Tack vare körlägesväljaren, 1 100 kr, som sitter vid växelspaken blir jag erbjuden lägen som Eco, Normal, Sport och Individual. Då vägarna för stunden är slingrande klickar jag på Sport och Scala reagerar med att både strama till styrning, dämpare och ge kvickare gasrespons. Den känns helt enkelt mer alert och redo för att ge sig i kast med framförvarande kurvparti på ett mer planterat sätt. En rådande trend är ganska små rattar och jag reagerar över att den i Scala faktiskt är ganska stor för den här typen av bil.

Nya Skoda Scala finns att köpa nu till ett instegspris om 215 400 kronor för den TSI 115-version jag kör i dag. Men det betyder att den ligger farligt nära kusinen Volkswagen Golf utrustad med samma motor. Det skiljer endast 1 500 kronor upp till Golfen. Scala har då visserligen en högre utrustningsnivå som standard men på grund av plattformen förlorar den komfortronden mot Golfen. Så det är absolut värt att provköra båda dessa bilar om du går i köptankar.

Du kan få Scala med ”offroad-paket”. 15 millimeter extra markfrigång och stenskottsskydd för 1 900 kr. Foto: Robin Törnros

Att de två ligger så nära varandra i pris är troligen en indikation på att den nya generationen Golf som kommer under hösten kommer att hoppa upp några snäpp i prislistorna. I nuläget säljs Skoda Scala endast med TSI 115 eller 150-hästarsmotorn, den sistnämnda med dubbelkopplingslåda kostar från 248 300 kr.

Skoda Scala 1,0 TSI 115

Pris

215 400 kronor, säljs nu, första kundleverans mitten av juni 2019.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000-5 500 r/­min, max vridmoment 200 Nm vid 2 000-3 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/50 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 436, bredd 179, höjd 147, spårvidd f/b 153/152. Markfrigång 14,9. Tjänstevikt 1 240, maxlast 503, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 467-1 410 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,8 s, toppfart 201 km/h.

 

Bränsleförbrukning

(NEDC): Stad 0,64 l/mil, landsväg 0,42 l/mil, blandad körning 0,50 l/mil. CO2 113 g/km. (WLTP): Låg 0,74 l/mil, extra hög 0,60 l/mil, hög 0,49 l/mil, medium 0,56 l/mil, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 130 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

1 836 kronor per år de första tre åren därefter 404 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Golf TSI 115

Golf känns mer vuxen är Scala på grund av dess plattform, priset är bara en bråkdel högre än för den tjeckiska kusinen.

Pris: 216 900 kronor.

Foto: Glenn Lindberg

Ford Focus 1,0T Ecoboost 100 hk

Snäppet större och billigare än Scala om du väljer den minsta motorn. Starkare 125-hästaren kostar drygt 44 000 kr mer.

Pris: 190 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr