Provkörning av Skoda Superb 4x4

Provkörning av Skoda Superb 4x4

Efter en natt på ishotellet är Anders Helgesson redo för ännu en märklig upplevelse i en fyrhjulsdriven Skoda.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är en märklig plats, ishotellet i Jukkasjärvi. Tak och väggar av snö och is, rum fyllda av konstverk med begränsat bäst före-datum och en bar av is. Det sägs att en flygel i samma värmekänsliga material finns i gömmorna.

Det mest slående är tystnaden. Ingen vinande ventilation, inga skvalpande vattenledningar och tji knäppande element gör en natt här till en udda upplevelse. Övernattningen är en bra förberedelse för provkörningen av Skoda Superb V6 FSI 4x4. 

 För visst är Superb lite av en udda fågel med sin baklucka som antingen kan öppnas som på en kombikupé eller som på en vanlig sedankaross. För att inte tala om baksätet vars benutrymme inte möter nämnvärt motstånd på den här sidan om förlängda lyxtyskar. Om de här egenskaperna är praktiska eller bara knäppa får var och en avgöra själv, men personligen charmas jag av bilens karakteristiskt utdragna profil. 

 Modellbeteckningen gör ingen hemlighet vad det är för maskineri som döljer sig under huven. De sex cylindrarna ger 260 hästkrafter vid 6 000 r/min och vridmomentet är för motortypen normala 350 Nm. Maskinen är till stor del densamma som sitter i bland annat Audi Q7 3,6 FSI och Volkswagen Passat R36, men med en något mindre slagvolym, 3 580 cm3 mot 3 597 cm3. 

 För fyrhjulsdriften står fjärde generationens Haldex-system. Jämfört med tidigare konstruktioner är den mekaniska hydrauliska pumpen ersatt av en elektrisk dito. Fördelen är, förutom en mer kompakt konstruktion, att drivlinan är ”förspänd”. 

 När bilen börjar rulla driver även bakhjulen utan den fördröjning som fanns hos tidigare system. Superb V6 har ett launch-control-program till den sexväxlade DSG-lådan. I med sportläget, av med ESP, vänster fot på bromsen och fullgas. Varvräknarnålen placerar sig runt 3000 r/min och när man kliver av bromsen ska det under optimala förhållanden inte ta mer än 6,5 sekunder för att skicka iväg 1 665 kilo tjeck till 100 km/h.

 De isiga vägarna runt Kiruna är inte speciellt lämpliga för att utforska prestandan. Här är det snarare förbättrad framkomlighet och stabilitet som är viktigt. Jag svänger av väster ut mot köldhålet Nikkaluokta. Framför mig har jag tolv mils körning. Bilen hanterar isvallarna bra och trots halkan behöver anti­sladdsystemet inte gripa in. Den långa hjulbasen och en kommunikativ styrning i kombination med stabiliserande fyrhjulsdrift ger bra kontakt med underlaget och körningen blir avspänd. 

 Ett extra plus går till xenonstrålkastarna (standard till V6) som förutom aktivt kurvljus även har adaptiv (hastighetsberoende) ljusbild. Bilens fjädring är väl hård, det känns som om bilen inte riktigt vill ”sätta sig” utan hela tiden går lite på tå över ojämnheterna.

 Med den mjukgående sexan blir det tydligt att Skoda borde kosta på Superb några extra kilo ljudisolering. Bruset från hjulhusen och runt A-stolparna är väl framträdande för att matcha bilens annars så gedigna kvalitetsintryck. 

 Tillbaka på hotellrummet ålar jag ned i sovsäcken, drar upp dragkedjan och knölar tillrätta renskinnet under huvudet. 

 Är det verkligen förnuftigt, det här? Att sova i en säng som är tillverkad av snö och is? Ja, det är väl ungefär lika vettigt som att köpa en Skoda för 328 900 kronor. En speciell upplevelse. Absurd, men superb på något vis.

Skoda Superb 4x4

Pris

328 900 kronor

Motor

Bensin. 6-cyl tvärmonterad V-motor. 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression i.u. Borrning/slag i.u., cylindervolym 3 580 cm3. Max effekt 260 hästkrafter (191 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 2 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda (DSG).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. Antal rattvarv 3,0. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. ABS, antisladdsystem.

Hjul

Fälg 7,0 tum, däck 225/45 R17.

Mått (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 484, bredd 182, höjd 146, spårvidd f/b 155/152 Tjänstevikt 1 665, maxlast 620. Släpvikt 1 800. Tank 60.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,5 s.

Bränsleförbrukning*/miljö*

Stad 1,43, landsväg 0,75, blandad körning 1,00 l/mil. CO2 238 g/km.

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!