Dieselmotorn är på två liter och 190 hästkrafter, samma som till exempel i Volkswagen Passat. Förbrukningen med fyrhjulsdrift stannar på 0,51 liter per mil.

Provkörning av Skoda Superb Combi 2,0 TDI 4x4 DSG

Efter Superb halvkombi kommer märkets verkliga storsäljare i Sverige, kombi­versionen, som i princip alla Superb-kunder väljer. Med nästan två kubik i lastutrymme och lägre pris än ­Passat är det upplagt för inbördeskrig.

Skoda har blivit en succé världen över och slog förra året försäljningsrekord med över en miljon sålda bilar. Affärsidén låter så enkel att man undrar varför ingen har kommit på det tidigare: Rymliga bilar till bra priser. Man ger helt enkelt bra valuta för pengarna.

Från början var det ganska råa, basala bilar, men med åren har det kommit alltmer finess i förpackningarna.

Kupébredden i baksätet har ökats med sju centimeter, i framsätet med fyra centimeter.

Nya Superb Combi är ett utmärkt exempel på utvecklingen. Med måttliga 9 000 kronor i pristillägg för kombimodellen blir detta bilen som kunderna kommer att välja.

Materialen och byggkvaliteten håller hög klass och jag tror ingen vid ett blindtest skulle kunna märka någon skillnad jämfört med till exempel Volkswagen Passat.

Särskilt roligt är att man håller stilen och fortsätta bjuda på små, smarta finesser. ”Simply Clever” är företagets tagline och med det menas till exempel paraplyfack i framdörrarna, en gammal Superb-gimmick. En kanske mer användningsbar finess är facket under lastgolvet som erbjuder skräddarsydd plats åt insynsskyddet. Hur många gånger ligger inte det skyddet i vägen när man ska lasta?

Apropå det – Superb tillhör de bästa laståsnorna i klassen. Under insynsskyddet ryms 660 lådliter, med baksätet – som tyvärr bara är 30/70-delat – fällt ryms 1 950 lådliter. Precis som på Octavia Combi (men även Volkswagen och Seat) kan lastgolvet med ett enkelt handgrepp fällas ned en decimeter för att skapa extra högt lastutrymme.

Men det är inte lastutrymmet som ger det riktiga haktappet, det är kupéutrymmet. Armbågsbredden har ökat rejält i både fram- och baksäte. Och precis som tidigare kan man sitta med benen i kors i baksätet även när Janne Långben kör bilen. Kupélängden kan enkelt uttryckas som ”störst i klassen”.

Mikael Stjerna är uppenbarligen mindre än 1 950 lådliter och får därför plats i lastutrymmet.

Nya Superb har utvecklats med hjälp av Volkswagens MQB-plattform. En förändring är att framaxeln har flyttats fram och hjulbasen har vuxit åtta centimeter, till 281 centimeter. Det ger inte bara ökade innerutrymmen, det gör också underverk för utseendet. Med framaxeln närmare stötfångaren ser Superb inte längre så framtung ut.

Motorer och växellådor är andra saker som kommer med släktskapet. På provkörningen längs kurviga vägar i södra Bayern, på gränsen till Österrike, får jag tillfälle att testa modellen som generalagenten tror blir storsäljaren. En fyrhjulsdriven Superb med DSG-automatlåda som kommer att kosta 325 400 kronor med utrustningsnivån Style, som är mellannivån. Då får man xenonstrålkastare och elstyrt förarsäte på köpet.

Den långa hjulbasen ger fin fjädringskomfort, och köper man till ställbart chassi, ”Dynamic Chassi Control”, går det också att ställa in sportiga egenskaper.

Den 190 hästkrafter starka tvålitersdieseln gör ett lika bra jobb i Skoda Superb som i Volkswagen Passat, särskilt i kombination med DSG-automaten.

Det är stramt och elegant på samma gång. Här med navigation och stora bildskärmen på åtta tum.

Billigaste Superb Combi är bensindrivna 1,4 TSI på 150 hästkrafter som kostar 279 000 kronor. Precis som halvkombiversionen har kombimodellen en omfattande utrustning redan i standardversionen. Adaptiv farthållare med kökörningsautomatik är standard, liksom autobroms. Nya infotainmentfinesser är att du kan koppla upp sig mot din smartphone, både via Android Auto och Iphone/Apple Carplay.

Väljer man lyxversionen Laurin & Klement får man betala 343 300 kronor, men då ingår även Webastovärmare, läderklädsel, helljusautomatik och ställbart chassi.

Skoda Superb Combi 4x4 DSG Style

Pris

325 400 kronor, säljs nu, första kundleverans oktober.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500–4 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 250 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 284, längd 486, bredd 186, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 635, maxlast 640, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 660-1 950 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 228 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,61, landsväg 0,45, blandad 0,51 l/mil. CO2 134 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

2 302 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Passat DSG 4Motion

Foto: glenn.lindberg@teknikensvarld.se

Klockren konkurrent till Superb Combi. Lika stor, men inte lika rymligt baksäte. Kräver en noga genomläsning av offerten innan du kryssar för… ja, vilken vill du ha?

Pris: 332 900 kronor.

 

Volvo V70 D4 Classic

V70 lever på hög komfort, hög säkerhet och numera också bra utrustning i Classic-versionen.

Pris: 339 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!