Provkörning av Skoda Superb Combi TSI 160

Provkörning av Skoda Superb Combi TSI 160

Redo att möta den stora utmaningen i kombibilslandet Sverige framstår nya Skoda Superb Combi som special­designad för oss svenskar. Stor, rejäl och med hyfsad prissättning kommer bilen bli populär. Premiär­turen lovar gott, men det finns viss smolk i Skoda-bägaren.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är inte ofta det kommer nya bilar på marknaden som utmålas som kommande storsäljare men nya Skoda Superb Combi är minst sagt påpassad. Haussad till toppen på grund av sin stora storlek och måttfulla prissättning ser det onekligen positivt ut för den Saab- och Volvo-stora kombin.

Spänningen hos Skoda i Sverige är stor, förväntningarna större än någonsin. Väntan har varit lång på att placera en riktig familjebil i kombi­bilsegmentet och kanske är just tajmingen den allra bästa för Superb Combi. Såväl privat- som företagsekonomin är på väg upp ur en av de djupaste av svackor och varumärket Skoda står fortfarande för förnuftighet och måttlighet med viss skrytsamhet. Lägg till att den i Sverige relativt stora försäljningen av Saab-bilar tynar bort vilket innebär att 9-3- samt 9-5-köpare letar sig till andra märken. Här erbjuder Superb Combi ett fullstort alternativ för barnfamiljer och tjänstebilsåkande. Fenomenet gjuter självförtroende bland företrädarna för den tjeckiska firman.

 – Vi siktar på att sälja 1 500 Skoda Superb Combi under 2010, berättar Henrik Svensson, PR-ansvarig på Skoda Sverige.

Det udda utformade bakpartiet på vanliga halvkombisedanen med sina dubbla bakluckor är ersatt med ett traditionellt kombiavslut som liknar BMW 5-serie, Mercedes E-klass och en gnutta Octavia Combi. Sluttande överdel gör att du inte kan lasta lika mycket upp till taket, men julfirandets packning med klappar och skidpaket bör får få plats. Mätt i volym ryms 633 liter men i Sverige blir höjt bagagerumsgolv standard vilket sänker lastutrymmets totalhöjd med cirka fem centimeter.

Bakom ratten märks inte lådutbyggnaden över akterpartiet. Instrumentpanelen, som ser ut ha att kopierats från gamla Volvo S80 och BMW 3-serie i stil och uttryck, ger moget intryck även om hurraropen uteblir. Krasst och sakligt mer än snobbigt och premiumkänsla.

 Instrumenteringen är egen med siffror som följer urtavlorna, höga och låga tal får nästan läsas upp och ner. Knappuppsättningen på mittkonsolen är i pillrigaste laget men navigationsutrustningen (+16 800 kronor) är enkel att använda.

 Framstolarna rymmer ledigt vuxet folk, men alltför storvuxna ogillar att skålningen gör sitsarna trånga i sidled.

Den inre bredden avslöjar annars Superb Combi. Baserad på Volkswagenkoncernens så kallade P35-chassi ligger Superb närmare VW Golf än Passat och Superb Combi upplevs fortfarande mer som en förlängd mellanklassbil än en rejält fullstor familjebil i klass med exempelvis Volvo V70. Någonstans bör ju plattformstänkadet slå igenom.

Jämfört med folkhemsbilen Volvo V70 har Superb Combi sex centimeter kortare axelavstånd samtidigt som tjecken vinner längdmatchen med två centimeter. Överhängen fram – och särskilt bak – är således rejäla. 

 Jag placerar ändalykten i baksätet och får en aha-upplevelse från saliga Ford Scorpio. Benutrymmet är i om inte limousineklass så i alla fall jämförbart med Mercedes S-klass och BMW 7-serie. Väljer du fluffiga tygmattor (+1 300 kronor) har baksätes­folket små fotpallar ”Lounge Step” att vila sin trötta anklar mot. Månne ett säljargument?

Sittdynan är hård men stöttar rejält, baksätesryggen borde gå att vinkla för bättre komfort. Väljer du till panoramasoltak ramlar hela himlen ner i baksätet – extra trevligt för passagerarna. Men när ska kombi­bilstillverkare förstå att bästa delningen av bakätet är i proportionerna 40/20/40? Både lastsäkerhet som passagerarkomfort blir lidande av den nu gällande normen 40/60-delning där två passagerare tvingas samsas på samma sittdyna i stället för att kunna sitta separat med långt gods mellan sig.

 Motoralternativen känns igen. Bensin och dieslar, men än så länge finns inga miljöbilsklassade Greenline-bilar. Hybridvarianter är man tyst som i kyrkan om. De motorer som finns är turbo­laddade 1,4 TSI (125 hk) och 1,8 TSI (160 hk) samt 3,6-liters V6-motor (260 hk) som toppvalet.

Än mer populär kommer 2,0 TDI med effektuttagen 140 respektive 170 hästkrafter bli. Svagaste oljebrännaren både räcker och blir över, men fram till sommaren får du nöja dig med pumpdos-teknik, common railtekniken dröjer på minsta maskinen. Trots det finns kraften tillgänglig när den verkligen behövs. Detta tack vare den flacka vridmomentskurva – 320 newtonmeter vid 1 800 r/min.

 Ljudkulissen är låg på släta autostrador och bergsvägar i Milanotrakten, den mest provkörda TSI 160-motorn märks nätt och jämt, möjligen kan det anas däckbuller från de stora (provbilen är utrustad med dimension 225/45 R17) hjulen.

Med plats för fem och allt deras bagage upplevs Superbkombin redo att ta sig an långreseuppgifter. Den stötiga gången över broskarvar och tjälskott, särskilt från framvagnen, stör dock åkharmonin.

 Redan från start finns fyrhjulsdrivning från Haldex. Tillvalet kostar cirka 15 000 kronor och är kompatibel till TSI 160 och TDI 170 samt standard på 3,6 V6. När TDI 140 kommer med nya common rail-motorn till sommaren är även kombinationen automatväxlad DSG och 4x4-drivning möjlig.

En framtida Superb Scout baserad på nya Combi lär tyvärr vänta på sig. Upptäckarpaketet finns redan etablerat inom Skoda och att utesluta största modellen vore taktiskt fel. Med platspåhäng, högre markfrigång och möjlighet till Haldex fyrhjusldrift är det kanske den absolut optimala bilen för den moderna svenska bilköparen? I väntan på en eventuell Scoutversion är Superb Combi ändå ett fullgott alternativ. Om än lite förutsägbar och på gränsen till ospännande.

Skoda Superb Combi TSI 160

Pris


233 500 kronor

Motor


Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor. 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/84,2., cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 160 hästkrafter (118 kW) vid 4 500 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500 r/min.

Kraftöverföring


Motorn fram, fram- eller fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda eller 7 växlad automatlåda (DSG). 4x4 endast 6-vxl man.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, belk multilänkaxel.

Styrning


Kuggstång, servo. Antal rattvarv 3,0. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar


Ventilerade skivor fram och bak. ABS, antisladdsystem.

Hjul

Fälg 7,0 tum, däck 205/55 R16.

Mått (cm/kg)


Axelavstånd 276, längd 484, bredd 182, höjd 148, spårvidd f/b 155/152 Tjänstevikt 1 533, maxlast 563. Släpvikt 1 500. Tank 60.

Fartresurser*

Toppfart 218 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,7 s.

Bränsleförbrukning*/miljö*


Stad 1,00, landsväg 0,57, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 171 g/km.

Skatt

1 425 kr per år.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!