Foto: Hans Seufert

Provkörning av Skoda Superb iV Combi

Skodas största modell har äntligen fått ta del av Volkswagen-koncernens laddhybridsteknik. Uppdaterade Superb Combi med tillägget ”iV” är ingenting annat än Volkswagen Passat Sportcombi GTE i tjeckiska kläder. Men i storlek XXL.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Faktiskt fyller Superb som modell 85 år, men det är med modern – Superb (typ 3U) återlanserades 2001 – tideräkning som modellen kom att räknas med. I alla fall utanför Sverige. Här hemma rullade vi vidare med Volvo V70 och Saab 9-5 när första Superb under Volkswagenflagg till en början enbart fanns som finurligt klurig halvkombi.

Några fler Superb började synas på svenska vägar när Combi-versionen introducerades i samband med andra generation (typ 3T) efter millenniumskiftet och ännu fler syntes i takt med att senaste generationen dök upp. Men fler än dryga 2 000 exemplar såldes aldrig årligen, småsyskonet Octavia snodde åt sig mer än det dubbla i antalet påskrivna säljkontrakt.

Vi kör den förväntade storsäljaren i Style-utförande som kostar från slagkraftiga 435 500 kronor. Foto: Hans Seufert

Svenskens tjänstebilsfavorit Volkswagen Passat Sportcombi GTE syns på var och varannan garageuppfart i storstädernas villaförorter, men nu utmanar den tjeckiska koncernkusinen Skoda på bred – stor – front. Nuvarande Superb-generation som debuterade 2015 (typ 3V) har nyligen stöpts om med ny design fram och bak men under skalet har de största tekniska förändringarna skett.

Elektrifiering på Skoda-språk kallas ”iV”, vilket enligt reklamfolket ungefär står för ”Intelligent Vagn” och som kommer torgföras på märkets kommande el- och laddhybridbilar. Superb iV hämtar sin teknik från lyckade VolkswagenPassat GTE vilket innebär 1,4-liters TSI-bensinmotor seriekopplad med elmotor, total systemeffekt på 218 hästkrafter. Drivningen sker på framhjulen och överföringen sköts via sexstegad DQ400e – dubbelkopplingslåda anpassad för laddhybriddrivlina.

Rättfram instrumentering med reko funktioner präglar förarmiljön hos Superb iV. Foto: Hans Seufert

Den nya instrumentbrädan gör att Superb behåller sin fräschör ytterligare några år men någon charmknutte kan man inte beskylla modellen för att vara. Här är det strikt korrekt för hela slanten, vill man ha lite snobbighet får man köpa till utrustningspaketen Sportline eller Laurin & Klement.

Vi kör den förväntade storsäljaren i Style-utförande som kostar från slagkraftiga 435 500 kronor, Skoda Sverige har lyckats förhandla ner fabrikslistpriset från Kvasiny genom att pruta ner på förväntade PR- och annonseringsbudgetar. Laddhybridmarknaden är redan väl etablerad i Sverige och Skoda tror att modellen ”kommer att sälja sig själv”. Utan en massa mördande och fördyrande reklam.

75 procent av Superbförsäljningen, dryga 1 700 exemplar på årsbasis, beräknas iV-versionen stå för. Resterande blir sannolikt dieselvarianter och den trevliga Scout-modellen (läs vår provkörning här), den senare går nämligen inte att kombinera med laddybridteknik.

Laddkabeln ryms ledigt i facket under bagagerumsgolvet. Slösande rymlig i allt. Foto: Hans Seufert

Vi utmanar stresståligheten hos iV-tekniken­ och forcerar fram bensindrivning genom att köra i aggressivt sportläge, då drar TSI-iV i kombination cirka 0,7 l/mil bensin. Kan vara bra att veta när strömmen runnit ur 13-kilowattsbatteriet som ligger placerat under baksätet. Kör man Superb iV som det är planerat snittar vi på cirka 0,25 l/mil längs med de oändliga ringlederna som löper runt Amsterdam. Ner till utlovade 0,15 l/mil lyckas vi dock inte nå. Däremot går det att köra på enbart el relativt länge, räckvidden på dryga fem mil går med största sannolikhet att nå vilket är bra för en rejäl familjebil som väger 1,8 ton och är hela 4,9 meter lång.

Utrymmesmässigt är Superb Combi iV lika slösande generös som vanligt. Foto: Hans Hedberg

Utrymmesmässigt är Superb Combi iV lika slösande generös som vanligt, det finns gott om plats för åkande och pick och pack. Rullkomforten hos chassit är fin, men provbilens 18-tumshjul har lite för stor lust att förmedla vägbuller upp genom karossen. I övrigt känns såväl Superb och den Skoda-anpassade Passat GTE-tekniken igen. Miljörabatten är preliminärt 31 000 kronor, i kombination med förmånligt tjänstebilsvärde lär Superb iV om inte bli en kioskvältare så i alla fall en populär familjebil i ett radhusområde nära dig.

Skoda Superb iV Combi

Pris

435 500 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin/el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 74,5/80,0 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 000 r/­min. Elmotor 115 hk (85 kW), total system­effekt 218 hk, batterityp litiumjon, 13 kWh.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/45 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 284, längd 486, bredd 186, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 802, maxlast 489, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 510–1 800 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 224 km/h.

 

Bränsleförbrukning

(WLTP): Blandad körning 0,16 l/mil. Räckvidd: 5,4 mil vid eldrift. Elförbrukning 1,7 kWh/mil.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Batteri 8 år eller 16 000 mil.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg

Kia Optima SW Plug-in hybrid

Trängre än Superb men tillräckligt stor för en barnfamilj. Storsäljare och en av huvudkonkurrenterna. 5,3 mils elräckvidd i WLTP-körcykeln men i våra tester har den gått längre.

Pris: 415 700 kronor.

Volvo V60 T6 Twin Engine

En halv storlek mindre när det gäller utrymmen, men en hel storlek större när det kommer till fartprestanda. Och pris! Elektrisk AWD-fyrhjulsdrift. Upp till 5,1 mils elräckvidd i WLTP-körcykeln.

Pris: 494 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!