Provkörning av Skoda Yeti TDI CR 140 4+4

Provkörning av Skoda Yeti TDI CR 140 4+4

Skoda Yeti visades som koncept för drygt fyra år sedan. Det tog tjeckerna tid att samla mod men nu går bilen i produktion.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är en märklig förvandling som skett med Skoda sedan Volkswagenkoncernen tagit över rodret.

Från rundslagningar i tv (Skoda 120 med tvådelad bakaxel i Trafikmagasinet) till slösande lovord i media. 

 Visst, allt har inte varit en dans på rosor. Modellerna har väsnats en del på våra svenska vägar men ljudligheten har de haft gemensamt med koncernsyskonen – en familjeangelägenhet, helt enkelt. Krasst sett har det snålats i produktionen för att få mer klirr i kassan. Det har även märkts interiört i Skodabilarna som sett anskrämliga ut. 

 Men den tiden är förbi. 

 Skoda Yeti kör jag i sagolikt vackra Slovenien och någon skräck för öst kan jag inte uppbringa, vare sig från land eller bil.

 Snarare glädje. Dels för de fina vyerna, dels för att det här är en av Skodas bästa bilar hittils. Om inte den allra bästa.

 Med Yeti har Skoda trollat fram en skapelse som fungerar alldeles utmärkt på landsväg för att i nästa sekund, utan att tveka, kunna ge sig i kast med tämligen obanad terräng utan att göra bort sig.

 Det är många biltillverkares dröm att bygga en bil som kan både och i ett och samma skal, men Skoda verkar ha lyckats med det konststycket.

 För att få den kombinationen krävs förstås att du det finns fyrhjulsdrift. Skoda har räknat med att 75 procent av köparna kommer att välja det.

 För den som bara vill ha looken och komma lite billigare undan finns Yeti även som framhjulsdriven.

 Trots att Yeti är högbyggd (markfrigången är 18 cm, totalhöjden 169 cm) klarar den kurviga slovenska bergsvägar bra. Utifrån sett så kränger karossen en del vid snabb kurvtagning, men det är inget du besväras av bakom ratten.

 Yeti är baserad på senaste generationens Golf-chassi, men har försetts med den bredare bakvagnen från Scirocco. Med det vill jag dock också ha sagt att Yeti inte är någon kurvkramare som företagets RS-versioner, men det hade nog ingen förväntat sig heller.

 Däremot är Yeti smart invändigt, precis som sin bror Roomster. Baksätet är justerbart i längsled (de två yttre stolarna) och mittsätet kan tas bort samtidigt som ytterstolarna flyttas in. Bilen blir då fyrsitsig.

 Stolarna bak kan också fällas samman och framåt för att öka lastutrymmet som av naturliga skäl annars inte är så gigantiskt på en bil som är 422 centimeter lång.

 Är det ännu större platsbrist lyfter du helt sonika ut en, två eller tre av bakstolarna. Yeti rymmer från 416 till 1 760 liter bagage beroende på stolskonfiguration.

 I bagageutrymmet finns två skenor längs väggarna som har krokar där du kan hänga axelväskor eller ölkassar.

 Att en till det yttre ganska liten bil som Yeti trots allt har förvånansvärt slösande stora innerutrymmen är ett gott betyg. Fyra personer åker kungligt på långa färden.

 Om du nu har sommarstugan lite ensligt till, eller om du vill köra ända fram till favoritsjön för helgfisket kan du lita på Yeti.

 Fyrhjulsdriften från Haldex fungerar bra. Det är av den senaste generationen (fyra) och med ett helt nytt offroadpaket (som är standard) är det svårt att få stopp på Yeti. Visst, den klarar inte stock och sten som en Jeep, Land Rover eller Hummer, men det är ju också en helt annan kategori av bil. 95 procent av svenska folket klarar sig alldeles utmärkt med en bil av Yetis kaliber. Vad gäller terrängframkomlighet i alla fall.

 Skoda Yeti har begåvats med speciella egenskaper för att förbättra offroadkapaciteten. Motorns kraft minskas, det låsningsfria bromssystemets verkan förändras så att det fungerar bättre på löst underlag. Även antispinn­systemet optimeras så att motorn inte dör om det börjar gå tungt.

 I körning utför branta backar har Yeti ett sinnrikt system som innebär att du kan välja neutralt (!) växelläge, släppa bromsen och sedan tar sig bilen säkert ned med hjälp av de låsningsfria bromsystemet på egen hand. Det enda du behöver göra är att ratta.

 Det känns helt sjukt och flera gånger är jag övertygad om att funktionen inte alls fungerar och att jag ska dråsa med bilen nedför ett stup. Men det fungerar mellan 2 och 30 km/h. Du kan även backa nedför (9-30 km/h) i neutralt läge. Föraren kan när som helst ta över kontrollen och öka eller minska farten med gas/bromspedal.

 Det är inte förvånande att Yeti har hjälp att erbjuda även för start i backe med ”Hill Hold” som gör att bilen står stilla ett par sekunder när du släppt bromsen.

 Yeti kommer med en rad olika motoralternativ. På bensinsidan erbjuds 1,2 Turbo med 105 hk (enbart framhjulsdriven) och den 160 hästar starka 1,8T.

 På dieselfronten finns 110, 140 eller 170 hästkrafter, den svagaste versionen går även att få i framhjulsdriven version.

 140-hästarsversionen som vi provkört är, som de övriga dieselmotorerna, på 2,0 liters cylindervolym. Den kommer förmodligen att bli den bäst säljande av oljebrännarna.

 Och varför inte. Effekt finns så det räcker på både höga och låga varv och framför allt är motorn tyst som en mus. Det gäller för övrigt hela Yeti som klarar av både motorvägar och usla asfaltslappade bergsvägar med bravur vad gäller lågt kupéljud.

 Som vanligt får vi lyssna mer noggrant när Yeti kommer till Sverige i oktober men många av vägarna i Slovenien var av svensk karaktär och uppträdandet på dessa bådar gott för den svenska introduktionen.

 Priserna är inte ristade i sten men en uppskattning är att den 140-hästare vi körde, med fyrhjulsdrift, kommer att kosta 256 400 kronor i Ambitionkostym.

 Det är lägsta utrustningsnivån men här finns ändå en hel del. Förutom det nämnda offroadpaketet ingår avtagbar dragkrok och underkörningsskydd för motor och växellåda.

 På komfortsidan ingår halvautomatisk luftkonditionering, cd/stereo, elfönsterhissar fram och bak, elstyrda backspeglar, kurvdimljus, blåtand, handsfree, multifunktionsratt och 16-tums aluminiumhjul.

 På tillbehörssidan (ej prissatt) finns panoramasoltak, aktiv parkeringshjälp och navigeringsystem. DSG-låda kommer, men inte förrän om ett år.

 Yeti är uppkallad efter den apliknande varelse som sägs leva i Himalayabergen. Bilen Yetis utseende är knappast apa, tycker jag, men det är upp till var och en att bedöma.

 Tillsammans med odjuret i Loch Ness och Yetis ”släkting” Bigfoot är Yeti de mest kända inom krypto­zoologin, alltså forskningen kring djur som påstås finnas men som det saknas vetenskapliga bevis för.

 Skoda Yeti finns, och klasskonkurrenterna har all anledning att känna oro inför det.

Skoda Yeti TDI CR 140 4+4

Pris

Cirka 256 400 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 320 Nm mellan 1 750 och 2 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel cirka 10,5 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 250/15 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 422, bredd 179, höjd 169, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt ca 1 545, maxlast ca 545, max släpvikt 1 600. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,9 s.

Bränsleförbrukning*

Stad i.u., landsväg i.u., blandad körning 0,61 l/mil. CO2 159 g/km.

Skatt

2 977 kronor.

Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!