Smart Forfour 1,3

Provkörning av Smart Forfour 1,3

Basfakta

Motor

4-cyl. rak med två överliggande kamaxlar. 

4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 75/75,4 mm, volym 1332 cm3. Max effekt 95 hk (75 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 125 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alternativt 6-växlad halvautomat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar fram och bak. Fram undre triangellänk med fjäderben, bak stel axel med bakåtriktade länkarmar.

Styrning

Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem. 

Hjul

Fälgbredd fram 5,5 tum, däck 175/65- R14.

Mått/vikt

Axelavstånd 250, längd 375, bredd 168, höjd 145, spårvidd fram/bak 146/144. Tjänstevikt 970 kg, maxlast 485 kg, taklast 50. Bränsletank 47 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h ca 10,8 s, toppfart 180 km/h. 

Förbrukning*

Blandad körning 0,58 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

Förförelse med förhinder

Dubbelt upp av allt i fräcka stadsbilen Smart låter som en kul idé, men... 

Efter fem år i tvåsitsträsket är det dags att växa upp. Smart Forfour - för fyra på svenska - heter nykomlingen. En unik upplevelse om man får tro den salvelsefulla pressreleasen. Smart Forfour är "tekniskt innovativ" och "körglad". Sist men inte minst uttrycker den "joie de vivre" - livsglädje.

En riktig pärla med andra ord, eller har "bullshitfaktorn" slagit i taket?

Klart är i alla fall att bilen avviker utseendemässigt från konkurrenterna. Man har ansträngt sig för att tydliggöra släktskapet med Lill-smart, eller Smart Fortwo som modellen heter numera. 

Storebror Forfour är förstås dryga metern längre, mäter 3,75 meter, och har fyra dörrar och baksäte - och motorn fram. Men den har samma tvåfärgade kaross som Ur-smart, med genomfärgade plastskärmar fram och bak som lätt kan bytas ut.

I kupén känner man också igen sig. Tyvärr, skulle jag vilja tillägga. Den kantiga plastfinishen befinner sig i vissa stycken på leksaksnivå. Mätare som likt grodögon sticker upp ur panelen kan med viss välvilja beskrivas som ovanliga, längre vägrar jag sträcka mig.

Den tekniska uppbyggnaden avslöjar andra släktdrag. Till exempel kan man som tillval erhålla den sexväxlade halv-automaten, samma typ av transmission som finns i Smart Fortwo. Pris 5750 kronor.

Strävan efter låg vikt har genomsyrat utvecklingsarbetet. Smart Forfour väger bara 970 kg. Det ger grunden för en icke obetydlig dos av körglädje.

På kurviga bergsvägar utanför Rom i Italien känns Forfour som en sportbil. Bilen är välbalanserad och neutralstyrd utan tendenser till vare sig under- eller överstyrning. Den bara glider in i kurvorna, just dit hjulen pekar.

Styrningen är direkt och har en riktigt lyckad elektrisk servo. Smart Forfour påminner inte så lite om Smart Roadster att köra. Den femväxlade manuella lådan är hyfsad, men nog skulle en låda med exakta klicklägen ungefär som i Ford Focus sitta bra här. Den sexväxlade, sekventiella halvautomaten som finns som tillval fungerar bra som halvautomat. Då växlar man utan att behöva frikoppla. I automatläget krävs det att föraren lär sig att släppa och möta med gasen för att växlingarna ska gå mjukt.

Antisladdsystem är standard. Det var en nödvändighet på lilla Smart för att den inte skulle välta. Nu behöver det knappast gripa in oavsett hur man kör.

Fem motorer är aktuella för Sverige; två diesel- och tre bensinmotorer. Dieselmodellerna kan vi glömma, de blir kuriosa i sortimentet tills dieselskatterna ändras i Sverige.

Bensinmodellerna har antingen en trecylindrig maskin på 1,1 liter och 75 hästkrafter eller någon av de fyrcylindriga på 1,3 respektive 1,5 liter med 95 respektive 109 hästkrafter.

Alla är bullriga och i nästan alla farter kan man höra motorljudet över vindbruset, som för övrigt inte heller är föraktligt. Riktigt småbilsaktigt. Vill man vara positiv kan kalla det sportigt. Varvvilliga är maskinerna i alla fall, de bangar inte för rött på varvräknaren efter 6000 r/min. Nackdelen är att det saknas vridmoment. Särskilt minsta motorn känns påtagligt nymornad under 2500 varv. Den i jämförelsen stora 1,5-litersmotorn ger Smart Forfour en "vuxen" karaktär, men då har också prislappen sprungit i väg till hiskeliga 149900 kronor. 

Komforten i bilen är ganska dålig, ljusår från prisnivån. Stolarna är svampigt stoppade i sidorna och trånga; bredryggade får klämma ner sig i stolen med stor risk för att förbli sittande. Ännu märkligare är att framstolarna bara mot tillägg på 625 kronor fås med höjdinställning. För 2000 kronor får du möjlighet att fälla fram ryggstödet. Däremot kan ryggstödet inte lutas rejält bakåt på någon stol! Ryggstödet kan vinklas bakåt bara ett fåtal steg, sedan är det stopp, och väl i det läget trycker nederdelen upp mot ryggraden. Obekvämt och man undrar varför. Att göra en bekväm stol kan knappast vara okänd teknik för en biltillverkare.

Baksätet är plant och stumt. Lite konstigt är att konstruktörerna glömde montera knappar för fönsterhissarna (tillval) på bakdörrarna. De enda reglage som finns är placerade mellan framstolarna, intill handbromsen! 

Benutrymmet är överraskande bra, speciellt när baksoffan har skjutits tillbaka sina maximala 15 centimeter. Men även i främsta positionen får en vuxen plats, med lätt snedställda ben. Bredden är däremot ett problem för tre personer. Det är över huvud taget smalt, dessutom innebär en tillbakaskjuten soffa att de som sitter på ytterplatserna hamnar på hjulhusen. 

Smart har löst ekvationen på ett brutalt sätt. Forfour säljs i basversion helt enkelt som fyrsitsig. Med tanke på bilens namn är det kanske inget man ska låta sig överraskas av, men att ta extra betalt, 1100 kronor, för mittbältet verkar snålt i överkant. I synnerhet som baspriserna redan befinner i nästa storleksklass.

Bagageutrymmet är ordinärt för bilstorleken. Att soffan är skjutbar är förstås praktiskt. Ryggstödet är delbart 60/40, men sittdynan hel. Ska sittdynan fällas upp måste hela soffan fällas. 

På landsvägen är fjädringskomforten acceptabel, så länge vägen är slät. Den stela bakaxeln och de tunna däcken på provbilen med det infantila sportpaketet får passagerare och förare att hoppa till när vi tar oss in i Rom och möter slitna kullerstensgator.Däckstorlekenär 205/45 på 16 tums fälgar, något som känns som totalt bortkastade pengar. Jag skulle hellre ha betalt extra för basmodellens bestyckning; 175/65 på 14 tums fälgar. 

Ändå får stadsmiljön sägas vara den naturliga hemvisten för denna småbil. Även om den är större än en tvåsitsig Smart är Forfour fortfarande en smidig liten bil. Lättstyrd, pigg och så kompakt att man utan vidare kommer in i alla parkeringsluckor som erbjuds. Inte minst uppskattas storleken i Rom där vissa grändpassager närmast kan liknas vid förlossningar. I värsta fall som förstoppningar. 

Italien är för övrigt den största enskilda marknaden för Smart. I Rom står Smartbilar i varje gathörn. Att de är populära här är lätt att förstå. Många av parkeringsplatserna passar bara 2,5 meter långa bilar.

Men Smart Forfour saknar den enda fördel Smart Fortwo har; dess extrema litenhet. Den drabbas därmed av något Smart Fortwo saknar, nämligen konkurrenter. Alla stora tillverkare har något att erbjuda i klassen: Opel Corsa, Volkswagen Polo, Peugeot 206, Renault Clio, för att nämna några.

Jämfört med flera av dem framstår Smart Forfour som bullrig och obekväm. Prissättningen ger dock sken av motsatsen. Man börjar på 129900 kronor och då med en motor som knappt matchar konkurrenter för under "hundralappen". Volymvarianterna väntas bli 1,3 och 1,5 liters modellerna med priser på 139900 respektive 149900 kronor. När kunden har slantat extra för höjdjusterbar förarstol (626 kronor), ett femte säkerhetsbälte (1100) och luftkonditionering (8200 kronor) har han luggats på ytterligare tio papp. Prismässigt konkurrerar man därmed i Golfklassen.

Att de konkreta produktfördelarna är få understryks av att Smart i pressmaterialet börjar med att på sju sidor beskriva vad Smart egentligen är.

Själv trodde jag i min enfald att det var en bil. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!