Provkörning av Smart Fortwo 90 hk

Den har aldrig riktig slagit i Sverige. Sedan introduktionen 1998 och genom andra generationen som kom 2006 har totalt cirka 3 000 Smart Fortwo sålts. En låg siffra. Kan den tredje generationen ändra på det?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det kan faktiskt bli så, även om marknaden för små, tvåsitsiga bilar är begränsad och att man här i landet inte får parkera den 2,7 meter korta bilen på tvären mellan andra, normalstora bilar.

Kanske tiden är mer mogen nu när det blir allt trängre och mer svårframkomligt även i våra svenska större städer.

I Barcelona, där provkörningen är förlagd, vimlar det av Smart men också i andra stora europeiska städer där parkeringsplatser är hårdvaluta. Det är den ena anledningen till att köra Smart. Den andra är att nya Smart är en genomgående bättre bil än föregångaren.

Totallängden är den samma, 269,5 centimeter. Däremot har bredden ökat med en hel decimeter vilket påverkar två saker. Den invändiga bredden och köregenskaperna.

Just bredden gör kupén luftigare och man slipper skava axel med passageraren. I kurvor känns nya Smart betydligt mer stabil och okrängig, samtidigt som den karakteristiska nickigheten i längsled finns kvar, på grund av det korta axelavståndet. Däremot häver den sig inte lika mycket som föregångaren i det hänseendet. Förklaringen är en ny framvagn med inslag från Mercedes C-klass och en uppgraderad De-Dion bakaxel samt nya stötdämpare och fjädrar.

Längre fjädringsväg både fram och bak samt däck med högre profil gör susen för komforten. Den nya framvagnen har också gjort att Smart Fortwo har den snävaste vändcirkeln av alla, blott 6,95 meter. Snudd på att hjulen tvärställs när man svänger fullt och otroligt användbart i stadstrafik eller vid parkering.

Den tvådelade luckan har man inte ändrat på. Ägarna gillar konstruktionen, enligt Smartfolket. Visst, det förlänger lastutrymmet.

Maskinellt är det också nyheter. Tidigare samarbetade man med Mitsubishi men nu Renault. Systerbilen till Smart är Twingo och motorerna kommer alltså från Renault. Två trecylindriga motorer finns att välja på och den minsta har 71 hästkrafter och 91 Newtonmeter. Den starkare är turboladdad och ger 90 hästkrafter och 135 Newtonmeter. Tidigare generationer har endast robotiserad växellåda som upplevs lite seg.

Nu är valet femväxlad manuell eller sexstegad dubbelkopplingslåda till båda motoralternativen. Den senare så klart smidigare i stan och betydligt mer välväxlande än den gamla robotlådan.

Just för stadstrafik räcker lilla 71-hästarsmotorn (även om den har 101 kubikcentimeter större cylindervolym) väl. Den går mjukare och lugnare än turbomotorn som upplevdes lite för mycket ”på” i stadstrafik. Detta var visserligen förseriebilar och man påstod att fintrimningen inte var riktigt färdig, så det blir kanske bättre. ”Stora” motorn ska ge en toppfart på 155 km/h men den gick nästan 180 km/h på mätaren. Fabriksuppgiften 0-100 km/h är 10,4 sekunder. Längre fram kommer en instegsmotor på 60 hästkrafter och en elektrisk version.

Visst blir man glad av det här! Orange is the new black.

Inuti är det mer ombonat än tidigare, mer flärd, finare material. Instrumentpanelen är tygklädd och finns i flera färger, den ena gladare än den andra men kan även fås i mörkgrått. Läderklädsel erbjuds också.

Stolarna är sköna och rejäla, och justermånen god. Baktill finns den tvådelade bakluckan kvar. Tre utrustningsnivåer precis som tidigare: Passion, Prime och Proxy. Den senare är utrustad med panoramatak, säten i läderlook, finskinspirerad vit/blå inredning, Cool & Audio-paket innehållande klimatanläggning, Bluetooth och navigation.

Smart Fortwo går att få i 40 olika färgkombinationer och den går att utrusta för ungefär lika mycket pengar som själva grundmodellen av bilen kostar. Säkerheten har förstås ökat och man sitter alltjämt i en så kallad Tridioncell. Hela bilen är som en störtbur med en viss elasticitet och mycket höghållfast stål har använts.

Mercedes har frontalkrockat Smart internt mot en tung och stor S-klass där båda bilarna håller 50 km/h – och smartpassagerarna (krockdockorna) klarade sig bra, säger de. Nytt är sidvindsassistent som finns på större bilar men är extra bra i korta Smart. Plötsliga vindkast på broar, eller att passera långtradare kan vara nog så spännande. Systemet jobbar med antisladdsystemet och är standard liksom lufttryckskontroll.

Ingår gör också två krockkuddar fram, två sidokrockkuddar, krockgardiner och knäkrockkudde åt föraren. Tillval är filhållningsassistent och kollisionsvarnare. Hushållsassistent finns inte.

För denna lilla ”gadget”, som Mercedesfolket gärna benämner som premium, vill man ha från 123 500 kronor i det enklaste Passion-utförandet med lilla motorn.

Smart Fortwo 90 hk

Pris

128 500 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 72,2/73,1 mm, cylindervolym 898 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 135 Nm vid 2 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor bak, bakhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 6-stegad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, krängningshämmare. Bak De-Dionaxel.

 

Styrning

Kuggstång med elservo. Vändcirkel 6,95 meter.

 

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Alufälg. Fälgbredd f/b 5/5,5 tum, däck f/b 165/65 R15 – 185/60 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 187, längd 270, bredd 166, höjd 156, spårvidd f/b 147/143. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 900, maxlast 270, max släpvagnsvikt 0. Tank 28 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 260 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,4 s, toppfart 155 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,42. CO2 97 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Copyright: ingobarenschee.com

Egentligen har inte Smart Fortwo några konkurrenter. Toyota iQ är väl närmast, men den tas inte hit längre. Återstår gör små fyrsitsiga bilar, som Volkswagen Up. Seat MII och Skoda Citigo är två bilar till som är byggda enligt Up-principen, kort sagt i det mesta. Alla tre känns dock klumpiga i stan om man jämför med Smart. De är nästan metern längre.

Volkswagen Up

Pris: från 133 500 kronor.

Seat Mii/Skoda Citigo

Pris: Mii från 113 900 kronor, Citigo från 104 500 kronor kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr