Basfakta
Pris
28900 kronor + frakt (juni 2005)
Körkort som krävs A- eller B-tillhörighet
Motor
1 cylindrig, liggande. Volym 100 cm3, effekt 8 hk.
Kraftöverföring
Steglös växellåda, framåt och bakåt.
Bromsar
Trumbormsar, fram och bak.
Mått och vikt
Längd 197 cm. Bredd 113 cm. Höjd 70 cm. Hjulbas 157 cm. Vikt 95 kg. Tankvolym 4,4 liter. Toppfart cirka 65-70 km/h.
Ur låg synvinkel
Man säga vad man vill om EU. Men rent konkret har det inneburit att vi fått billigare sprit,
ibland slipper ha passet med oss och framför allt att helt galna fordon blir godkända på allmänna vägar. Möt SMC Fkart 100 - den senaste i raden av sanslösa, lagliga tingestar som kan dyka upp framför dig på vägen.
Euro NCAP har inte krocktestat den, Autoliv har inte utrustat den med några krockkuddar men det finns bälte, faktiskt. Och några kromade rör som håller upp lyset och eventuellt kan stå emot ett möte med en katt, modell mindre.
Det är så klart helt onödigt och meningslöst att ta sig an SMC Fkart 100 med något slags förnuft eller praktiska resonemang.
I stället är det bara att ta på sig tidningens mekaroverall, tränga på sig störtkrukan (obligatoriskt eftersom den är registrerad som fyrhjulig motorcykel) och göra en lätt burnout i redaktionsgaraget. Halva redaktionen vinkar av mig och reporter Borglund undrar "om jag kan få ärva datorn och skrivbordsstolen?" eftersom han är säker på att jag kommer att bli överkörd i den laglösa Stockholmstrafiken.
Jag hinner inte svara förrän karten skuttat ut på trottoaren. Glider fram mot första rödljuset och känner mig direkt som den filmstjärna jag säkert blivit om inte Journalisthögskolan kommit i vägen.
Alla tittar.
Och då menar jag verkligen alla. Inte som de tittar på en Ferrari, då det i ärlighetens namn endast är motorkunniga män som tittar avundsjukt. Nej, karten attraherar alla från krypålder till rullatorberoende.
Svänger ut på Sveavägen och trycker resolut ned plattan i det skört tunna plåtgolvet. Den 100 cm3 stora vespamotorn ger ordentlig skjuts direkt och jag är lätt först till nästa rödljus. Så där fortsätter det, ett tag. Det är sanslöst kul att ge full gas vid rödljus. Upp till 30-40 km/h är det få som hänger med. En på ytan tuff kille i en svart Mitsubishi Evolution VI blänger lite surt när lilla jag stjäl uppmärksamheten.
Så länge jag ska rakt fram så känner jag mig relativt säker. Det är vid filbyten som nacken håller på att gå ur led eftersom man gärna vill titta sig för minst sju gånger och försäkra sig om att bakomvarande bil ser färdriktningsvisarna (som sitter i höjd med en riktig bils varselljus) blinka innan man styr över.
Lyckas i alla fall ta mig ut ur innerstan och letar upp några små kurviga asfaltsvägar för att testa chassi och motor i lite högre hastigheter. Högre hastigheter innebär i detta fall 60-65 km/h.
Och jag kan säga att det räcker och blir över. Stötdämpning och fjädring är obefintlig. Varenda ojämnhet, mindre hål och större sten får hela karten att hoppa. Styrningen är dessutom lika direkt i tre km/h i timmen som i 60. Vilket skapar en något nervös körning, minst sagt.
Men där asfalten är fin är greppet totalt. I 90 graders böjar går det att ladda på fullt och karten går ändå precis dit du vill. Väghållningen är fenomenal samtidigt som komforten är katastrofal.
Tillbaka in till stan. Hamnar bredvid ett 18 meter långt långtradarekipage. Önskar intensivt att chauffören inte får för sig att byta fil innan jag hunnit förbi. I så fall får Borglund
både dator och stol. Klarar mig förbi och får sedan tummen upp när chauffören väl upptäcker mig.
Efter ytterligare ett antal timmar ungefär två decimeter över marken är jag rätt trött. Det kräver sin man att passa ratten vid högre hastigheter och dessutom ha koll på alla andra i trafiken.
Tillbaka på redaktionen finner jag att dator och stol står kvar, skönt. Slår en pling till importören som berättar att han planerar att ta in karten också som EU-moped så att körkortslösa 16-åringar också kan få ha lika kul. Roligt men farligt, farligt. Det där EFTA, eller vad det nu hette kanske inte var så dumt ändå!? Kan vi gå ur EU, men behålla de låga spritpriserna!?
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.